Pelimaailman Uutiset

Ei tämä nyt tietty mikään kilpailu ollut että missä oli ennen ja mitäkin, mutta:

monta vuotta ennen japanihössötystä jo:
rambo3.png

Tässä muuttuu naama PÄÄKALLOKSI sitä mukaa kun osumaa tulee.

Mutta sit kuitenkin piti kaivaa vielä varhaisempi vaikka tiedät hyvin että voisin kaivaa vaikka kuinka monta vielä varhaisempaa
 
Ei ole yksinkertaisesti mahdollista pelata Doomia täydellä päivitysnopeudella, isoimmassa näkyvyysalueessa esim 16-bit ISA väyläisellä koneella, se väylän siirtokyky ei yksinkertaisesti riitä

Pelattiin muuten joskus Wolfenstein 3D:tä 286:lla.
Piti asetuksista muuttaa peliruudun koko pienimmäksi mahdolliseksi, jotta sitä pystyi pelaamaan yhtään sujuvasti.
 
Nyt ainakin minä haluan nähdä epic face-digging vuosilukuvertailu-battlen Mirin ja Rampan välillä.

Menee ihan täysin toissijaiseksi siinä tapauksessa se varsinainen pointti, eli miksi se Doomin hahmon naama on siellä ruudulla, ja minkä vuoksi se että siellä on se "käyttöliittymä" ja harvemmin päivittyvää grafiikkaa kuin mitä sen varsinaisen pelialueen grafiikka päivittyy. Jos se Doomin tyypin naama muuttuu vaikka kaksi kertaa sekunnissa kun muu muuttuu vaikka 20 kertaa sekunnissa, niin se on yksinkertaisesti sen hahmon naaman kokoinen pikselialue jonne tarvitsee siirtää dataa 10 kertaa vähemmän kuin mitä tarvitsis jos se naama ei oliskaan siellä vaan sekin olis pelialuetta.

Kaikki millä on saatu vähennettyä sitä datamäärä mitä tarvitsee siirtää ja muuttaa on hyödyllistä mikäli se datasiirtokyky ei olisi riittävä siihen että sitä kaikkea muutettais jatkuvasti. Kuten sanoin niin esim 16-bit ISA väylän siirtokapasiteetti ei ole riittävä, siis se ei yksinkertaisesti kykene siirtämään tarpeeks paljon dataa sekunnin aikana vaikka olisi mikä prosessori tms
 
Menee ihan täysin toissijaiseksi siinä tapauksessa se varsinainen pointti, eli miksi se Doomin hahmon naama on siellä ruudulla, ja minkä vuoksi se että siellä on se "käyttöliittymä" ja harvemmin päivittyvää grafiikkaa kuin mitä sen varsinaisen pelialueen grafiikka päivittyy. Jos se Doomin tyypin naama muuttuu vaikka kaksi kertaa sekunnissa kun muu muuttuu vaikka 20 kertaa sekunnissa, niin se on yksinkertaisesti sen hahmon naaman kokoinen pikselialue jonne tarvitsee siirtää dataa 10 kertaa vähemmän kuin mitä tarvitsis jos se naama ei oliskaan siellä vaan sekin olis pelialuetta.

Kaikki millä on saatu vähennettyä sitä datamäärä mitä tarvitsee siirtää ja muuttaa on hyödyllistä mikäli se datasiirtokyky ei olisi riittävä siihen että sitä kaikkea muutettais jatkuvasti. Kuten sanoin niin esim 16-bit ISA väylän siirtokapasiteetti ei ole riittävä, siis se ei yksinkertaisesti kykene siirtämään tarpeeks paljon dataa sekunnin aikana vaikka olisi mikä prosessori tms

Yksinkertaisemminkin voi tietty tehdä laittamalla ihan vaan numeroita rullaamaan ruudulle. Tai joku osumien mukaan skaalautuva palkki.

Kyl noissa naamajutuissa visuaalinen idea edellä mennään enemmän kuin käytännöllisyys ja tehonhallinta edellä.


Ihan hiton kova meno Nexuksessakin, jossa HUDin koko varmasti riippui siitä että on helpompi saada hommat pyörimään kun pelialue on pieni. Mutta se mitä HUDissa sitten näytetään on enemmän tyylistä riippuvainen asia kuin tehonhallinnallinen asia.
nexus.png
Tossa siis tosiaan varsinainen pelialue on vain toi ylin neljäsosa ruudusta.
Kova meno!
 
Kertoo paljon että hahmon ”nimi” on Doomguy.

His personality and backstory were intentionally vague to reinforce his role as a player avatar.

Olisivat vaan antaneet Tom Hallin kirjotella sitä taustatarinaa yms. niin olisi saatettu saada sillekin vähän enemmän väriä. Alunperäinen versio Doom Guy:sta (Romeron ja Hallin mukaan) on, että se on Commander Keenin, eli Billy Blazen pojanpoika ja myöskin William Joseph Blazkowiczin jälkeläinen. Moni noista id Softwaren peleistä oli yhteyksissä toisiinsa tavalla tai toisella, kuten Wolfenstein 3D, Keen ja Doom. Tom Hall on myös jälkikäteen sanonut, että jossain vaiheessa Doom Guy ei välttämättä ollut suoraan Keenin pojanpoika, vaan paljon myöhempi jälkeläinen, ihan vaan sen takia, että ei tarvinnut mainita mitään vuosilukuja esim. sille, milloin Doom 1 tapahtui.

Romero itse on vitsaillut jälkikäteen, että Doom äijän etunimi on Doom ja sukunimi Guy.

Pitäisi varmaan joskus vilkaista Tom Hallin vuonna 1992 kirjoittamaa Doom Bibleä, jonka pohjalta ensimmäinen Doom oli tarkoitus tehdä, vaikka siitä suurin osa ei päätynytkään lopulliseen peliin. Joitain asioita on ilmeisesti käytetty/viitattu myöhemmissä Doomeissa.
 
Takaisin
Ylös Bottom