Näissä uutisissa on aina todella väkinäinen tunne.
Oikein missään muussa harrastuksessa ei yhtä paljon korosteta omaa tekemistään, vaikka se olisi miten vähäistä. Termi "pelaaja" on jäänyt ajoilta, jolloin harrastus oli samanlaista erikoisuutta kuin vaikkappa "skeittari". Ei ole olemassa mitään lukijaa tai leffailijaa, mutta on hardcoremmat termit lukutoukka ja elokuvaharrastaja ihmisille, jotka ovat oikein uppoutuneet siihen maailmaan. Urheilijaksi ei kutsuta ketä tahansa lenkillä käyvää, vaan se on käytännössä ammattinimike. Voi toki erikseen sanoa, että on jääkiekon tai tenniksen pelaaja, mutta tällöin se on yhden urheilulajin alalaji ja sitä todennäköisesti harrastaa viikottain. Pelaajaksi sen sijaan voi nimittäytyä ihan kuka tahansa.
Tutkimusten mukaan pasianssi on kaikista yleisin peli naisten keskuudessa, kun taas miehillä Call of Duty ja muut räiskintäpelit vievät voiton. Muita kärkikahinoissa viihtyviä pelejä ovat Fortnite ja sudokut.
Vaikka videopeleihin voi olla hieman hankala tehdä tarkkaa rajausta, niin pasianssi on käytännössä korttipeli ja jos sudokut lasketaan videopeleiksi, niin ilmeisesti sitten ristikkoihmisetkin ovat kovia videopelaajia. Vissiin myös paikallisen K-marketin veikkausten koneen vakionaamat ovat eurheilijoiden kärkipäätä, ainakin ne jotka jäävät koneista voitolle.
Ihan nollauutisia tämmöiset omantunnon pönkittämiset, jos ei vedetä selvempiä rajoja videopeleihin ja samalla tutkita videopelaamiseen käytettävää aikaa, ja tehdä joku erotus harrastajan ja ei-harrastajan välille.
Näen, että pelimaailmaa tullaan käyttämään työpaikoilla vahvemmin esimerkiksi rekrytoinneissa, joka voitaisiin toteuttaa pelillisin elementein.
Tämä pelillistäminen on myös termi, jota yliopiston muutamilla peleihin liittyvillä kursseilla viljeltiin jatkuvasti, kun kaikki peliyritykset halusivat vain olla pelillistämässä koko elämän. Tästäkin on jo lähes kymmenen vuotta. Yhhh. Tähän asti pelillistäminen ei ole ainakaan merkinnyt muuta, kuin että otetaan kaikenmaailman urheiliappeihin ja ostoksiin ja muihin mukaan skinnerboxit ja hyvänolontunteeseen osuvat palkitsemiselementit, jotta porukka grindaisi tylsiä tai epämiellyttäviä asioita helpommin.