Katotaas ny saisinko tähän omaan listaan jonkinlaista järjestystä perustelujen kera. Eihän tämä mitenkään kiveen hakattu ole, kun fiiliksen mukaan laadittu ja fiilikset vaihtelee kulloinkin miten vain. Mutta silti jokainen listalla oleva leffa on kyllä paikkansa listalla oikeuttanut, ilman muuta. Lähdetäänpä siis perkaamaan.
Ja teen tän taas silleen OIKEIN, että ykkönen paljastuu vasta lopuks! Niinku pitäskin olla!
20. Brawl in Cell Block 99 (2017, ohjaus S. Craig Zahler)
2h 12m | K-18
www.imdb.com
En ole koskaan liiemmin pitänyt Vince Vaughnista tai hänen komedioistaan, mutta Brawl in Cell Block 99 muutti kyllä oman suhtautumiseni Vinceen. Tekeepi meinaan äijä sen verran tiukan roolisuorituksen entisenä nyrkkeilijänä, joka vedetään askel askeleelta yhä syvemmälle mustaan syöveriin. Juoni tarjoilee twistejä ja jännitystä sen verran että välillä huomaa oikeasti istuvansa ihan soffan reunalla. Huh!
19. The Godfather (1972, ohjaus Francis Ford Coppola)
2h 55m | R
www.imdb.com
Ensimmäinen Kummisetä on meikäläisen lempparimafialeffa. Onhan joku Goodfellaskin ihan hyvä, mutta tässä vetoaa se ns. klassinen tunnelma sekä tietty myös Marlon Brandon aivan huikaiseva roolityö Don Corleonena. No okei, ei tästä huonoja näyttelijöitä muutenkaan löydy.
18. Blade Runner (1982, ohjaus Ridley Scott)
1h 57m | K-16
www.imdb.com
Blade Runnerin maailma on ihan hiton kiehtova, myös visuaalisesti. Toki se on myöhemmin synnyttänyt monia jäljittelijöitä ja cyberpunk-kliseitä, mutta neonvaloin valaistussa ikuisen yön ja sateen kaupungissa vaan on sitä jotakin. Tähtien sotien ja Indyjen ulkopuolella Harrison Ford tekee uransa parhaan roolisuorituksensa replikantteja jahtaavana Deckardina.
17. Lost Highway (1997, ohjaus David Lynch)
2h 14m | K-16
www.imdb.com
Meikäläiselle tämä on paras Lynchin ohjaama leffa (sori
@Rami Airola ) – kaitpa siihen vaikuttaa osaltaan myöskin tuo nostalgia, kun tämä on myös ensimmäinen koskaan näkemäni Lynch-leffa. Viime katselusta on tosin vuosia aikaa, mutta muistan edelleen sen
fiiliksen mikä tuli kun Lost Highway pyörii silmien edessä. Olisi korkea aika ottaa uusintakatselua!
16. Heat (1995, ohjaus Michael Mann)
2h 50m | K-16
www.imdb.com
Lieneekö paras moderni rikoselokuva? Ainakin meikäläisen mielestä! Talenttia löytyy vaikka muille jakaa: Al Pacino ja De Niro tekevät tässä ehkä yhdet parhaista roolisuorituksistaan ikinä, samaa voi sanoa Kilmerin Vallustakin. Leffassa oleva ryöstökohtaus on ehkä yksi hienoimmista ryöstökohtauksista ikinä, kun kaikki meneekin yhtäkkiä päin hevon peetä ja tulitaistelu alkaa. Siinä on tunnetta ja latinkia kun isot pyssyt täräyttelee menemään. Ja tietysti leffan kantavana teemana oleva kissa ja hiiri -leikki on ihan hiton kiehtovaa seurattavaa.
15. Mad Max: Fury Road (2015, ohjaus George Miller)
2h | K-16
www.imdb.com
On se Millerin pappa vaan kova setä. Yhtenä päivänä sitä ohjataan söpöjä puhuvia eläimiä possuista pingviineihin ja sen jälkeen tarjoillaan tuhon sinfoniaa hiekka-aavikoilla. Kävin kylläkin vähän aikaa tekemään sisäistä painia sen suhteen, että pitääkö listalle valita Asfalttisoturi vai Fury Road, mutta lopulta saagan viimeisin osa veti pidemmän korren. Vaikka Mel Gibson on ainoa oikea Max Rockatansky, Fury Road kuitenkin on vaan niin uskomattoman upeaa turboahdettua silmäkarkkia, että vastaavaa ei ole tämän koommin nähty. Kävin kattomassa leffassakin kolme kertaa.
14. Bloodsport (1988, ohjaus Newt Arnold)
1h 32m | R
www.imdb.com
Paras kamppailulajileffa ikinä, ja paras Van Damme -leffa siinä samalla. Van Damme kuulee kumiten kutsun ja lähtee vetämään monia eri tyyleillä taistelevia kamppailijoita pataan, kohdaten lopuksi ison ja ilkeän, vippaskonsteihin sortuvan Bolo Yeungin. Sitä ennen vedetään läpi kuitenkin tiukkoja treenimontaaseja, kuullaan Stan Bushin esittämiä voimabiisejä ja muutenkin ollaan voimien tunnossa.
13. The Dark Knight (2008, ohjaus Christopher Nolan)
2h 32m | K-12
www.imdb.com
Omissa kirjoissani Yön ritari on paras supersankarielokuva ikinä, tai no sarjisleffa ylipäätään. Olen aina ollut nimenomaan Batman-fani, Lepakkomies-sarjakuvat oli jo lapsena kovassa kulutuksessa ja Burtonin etenkin eka elokuva tuli katseltua videolta säännöllisesti. Ja vaikka vuoden -89 Batman edelleen on erityispaikalla omassa sydämessäni, The Dark Knight menee kuitenkin sen edelle sillä ajatus "oikeasta", "reaalimaailmassa toimivasta" Batmanista kiehtoo. Eli Burtonin sarjakuvamaisemman toteutuksen sijaan on selvästi lähdetty tekemään Bättis-leffaa sen kautta että miten se voisi toimia autenttisesti, ja siitä mä diggaan. Batman Begins oli ihan hyvä avaus, mutta TDK hioi timanttia yhä kauniimmaksi. Ja onhan se Ledgerin Jokeri vaan huippu, vaikka miljoonat parodiat ovatkin ehkä hiukan vieneet terää. Mut silti, hyvä on.
P.S. The Dark Knight ei kuitenkaan ole Nolanin paras leffa, vaan sen kruunun vie The Prestige.
12. A Fistful of Dollars (1964, ohjaus Sergio Leone)
1h 39m | R
www.imdb.com
Dollari-trilogian paras osa ja paras spagettilänkkäri muutenkin. Jatko-osatkin ovat toki hyviä, mutta ne lähtevät mielestäni paisumaan kuitenkin ehkä hiukan liikaa. Tämä ensimmäinen taas pysyy hiukan tiukemmin kasassa ja on muutenkin hiukan pienempi kerronnan puitteiltaan, mikä toimii tässä osoitteessa paremmin. Clint Eastwod on mies paikallaan tiukkailmeisenä revolveri(anti)sankarina, Ennio Morriconen musat tässä myös aivan parhautta. Avauskappale akustisine kitaroineen ja vihellysmelodioineen on yksi hienoimmista ikinä, ja etenkin yhdistettynä piirrettyihin lännenhahmoihin, aivan mahtava intro koko leffalle. AI ETTÄ!
11. Fargo (1995, ohjaus Coenin veljekset)
1h 38m | K-16
www.imdb.com
Lakoninen kerronta, pikimusta huumori ja rikosmysteeri yhdistettynä samaan pakettiin ja sijoitettuna keskelle talvista kyläpahasta Minnesotan perukoille? Toimii! Näin tän ekaa kertaa Kanadassa videolta vuonna 1997, kun oltiin tuolloin käymässä veljen kanssa au pairina työskentelevää siskoamme moikkaamassa. Iski jo silloin - oli ihan erilainen kuin ne leffat mitä muuten tuohon aikaan katoin, mutta huomasin heti että tässä on jotain spesiaalia. William H. Macy on huikea roolissaan kuten myös Frances McDormand omassaan. Eikä pidä unohtaa Steve Buscemin ja Peter Stormaren lurjuskaksikkoa. Ihan mahtavaa.
P.S. The Big Lebowski on melkein yhtä hyvä Coen-leffa kuin Fargo, mutta ei ihan yhtä hyvä.
10. The Thing (1982, ohjaus John Carpenter)
1h 49m | R
www.imdb.com
John Carpenterin toiseks paras leffa ja Kurt Russellin paras leffa. Mahtava yhdistelmä kosmista kauhua ja niljakasta body horroria. All male -panel toimii näyttelijäkaartina hyvin samoin kuin suljetut tilat. On kasvavaa vainoharhaa ja yököttäviä mutaatioita, kun arktisen tutkimuslaitoksen väki joutuu kohtaamaan sanoinkuvaamattomia kauhuja. Rob Bottinin praktikaaliefektit on ihan mahtavia ja musaosastolla Ennio Morricone tekee aivan uskomatonta duunia: soundtrack on hyvin epä-Enniomainen, silti ihan kultaa.
9. Se7en (1995, ohjaus David Fincher)
2h 7m | K-16
www.imdb.com
What's in the box? What's in the fucking box?!
On kenties paras Hollywoodissa tuotettu sarjamurhaajia käsittelevä jännäri-trilleri (unohdetaan siis slasherhommat). Brad Pitt on ihan helkkarin hyvä tässä. Morgan Freeman on ihan helkkarin hyvä tässä. Kemia miekkosten välillä toimii ihan uskomattoman hienosti kun nämä jahtaavat seitsemään kuolemansyntiin hurahtanutta lahtaria. Etenkin laiskuudesta tuomitun uhrin löytäminen on ikuisesti jäänyt mieleen ihan puistattavan tiukkana kohtauksena, jonkalaisia harvoin on nähty.
Ja se lopetus, huh heijaa.
8. Assault on Precinct 13 (1976, ohjaus John Carpenter)
1h 31m | R
www.imdb.com
Carpenterin ehdottomasti tylyin ja samalla myös Carpenterin paras elokuva. Jäätelöautokohtaus ei ole menettänyt tehoaan ollenkaan ja etenkin näin isäksi tulemisen jälkeen se aiheuttaa enemmän väristyksiä kuin mitkään mutantit tai avaruushirviöt ikinä. Ihminen on julmin hirviö ja sen Carpenter osaa hienosti tuoda esiin tässä leffassa. Traagisten tapahtumien kautta käynnistyvä öinen selviytymiskamppailu sulkeutuvalla poliisiasemalla on niin ikään oikeasti jännittävää seurattavaa, kun jengiläiset vyöryvät päälle kasvottomana joukkona ilman aikomustkaan luopua kostoaikeistaan.
Tämä leffa sisältää myös yhden kaikkien aikojen parhaista tunnussävelmistä. Kaikessa yksinkertaisuudessaan ihan sikakoukuttava syntikkatunnelmointi.
7. Back to the Future (1985, ohjaus Robert Zemeckis)
1h 56m | K-10
www.imdb.com
Aivan hiton hyvä hyvänmielen scifi/seikkailuelokuva ja kuten Rami taisi sanoa, paras aikamatkustusleffa ikinä. Käynnistää mahtavan trilogian, mutta ilman tätä ensimmäistä ei olisi kahta seuraavaakaan ja sepä on juurikin se syy, miksi tämän mukaan listalle olen valinnut. DeLorean on ihan ikoninen laitos, Michael J. Fox ja Christopher Lloyd muodostavat huikean parivaljakon ja leffan esittämä fiftarimaailma on kovin sympaattinen ja viaton, vaikka toki Biff onkin mestoilla aiheuttamassa ongelmia.
6. Raiders of the Lost Ark (1981, ohjaus Steven Spielberg)
1h 55m | K-12
www.imdb.com
Olen aina tavannut sanoa, että jos leffassa on natseja, se ei yleensä voi olla huono. Tämä pätee ainakin ekan Indyn kohdalla erinomaisesti. Tässä toimii kaikki: on sellaista kunnollista vanhan ajan seikkailufiilistä, ilkeitä natseja ja myyttisiä objekteja, jotka kätkevät sisäänsä salattuja voimia. Harrison Ford on elämänsä vedossa Indynä. Toki muukin trilogia toimii hienosti, mutta ykkönen on ykkönen.
5. The Fly (1986, ohjaus David Cronenberg)
1h 36m | R
www.imdb.com
Paras bodyhorror-scifileffa ikinä. Ainoa tämän genren elokuva, jonka lopussa olen oikeasti tirauttanut pari kyyneltäkin. Jeff Goldblum vetää elämänsä roolin Seth Brundlena, Geena Davis komppaa hienosti siinä sivussa kun tapahtumat vyöryvät kohti vääjäämätöntä loppuaan epäonnisen teleporttikokeen jälkeen. Myös Howard Shoren musiikeille pakko antaa erityismaininta. Jos LOTR-trilogiaa ei lasketa, tässä mielestäni kuullaan Shoren parhaita sävellyksiä. Etenkin just The Finale, aijai että.
4. Alien (1979, ohjaus Ridley Scott)
1h 57m | K-16
www.imdb.com
Paras avaruuteen sijoittuva (kauhu)leffa ikinä. Tykkään tästä enemmän kuin Aliensista, vaikka sekin erittäin hyvä elokuva on. Meikäläiseen kuitenkin vetoaa enemmän ajatus
Xenomorphista ALIENISTA huippusaalistajana, tappajana, oikeasti todella vaarallisena ja eläimellisen viekkaana vastustajana eikä avaruusmariinien tusinoittain tapettavana ja päälle vyöryvänä tykinruokana. Ja onhan Sigorney ihan timangia.
3. The Terminator (1984, ohjaus James Cameron)
1h 47m | R
www.imdb.com
On samalla Arnoldin paras elokuva. Toki Tuomion päivä on kaikin puolin isompi, näyttävämpi ja viihdyttävämpi, MUTTA tavallaan nautin silti ykkösen tiukasta ja painostavasta tunnelmasta. Suureleisen ja turboahdetun scifitoiminnan sijaan kyseessä on tiivistunnelmainen jännityselokuva, jossa pysäyttämätön tappaja jahtaa uhriaan luopumatta jahdista millään hinnalla. Eli vähän samat perustelut kuin äsken Alieninkin kohdalla. Tämän ensimmäisen Terminaattorin hiukan nuhjuisempi estetiikka myös hivelee omaa mieltäni enemmän kuin kakkosen enemmän siloiteltu meininki, vaikka ero hiuksenhieno lopulta onkin.
Lopulta tää on vähän sama kun kysyis että kumpaa kahdesta lapsestasi rakastat enemmän. Mutta tässä tapauksessa vastaisin "sitä ensimmäistä" (ja eihän mulla ees oo kuin yks mukula lol.)
2. RoboCop (1987, ohjaus Paul Verhoeven)
1h 42m | K-18
www.imdb.com
Toinen kyborgileffa heti perään! Ensimmäinen RoboCop on niitä leffoja, jotka on kulkeneet mukana koko elämän ajan menettämättä hohtoaan – päin vastoin, jokainen katselukerta tekee kokemuksesta yhä nautittavamman. Satiiria yhdistettynä raakaan väkivaltaan, kovaan scifiin ja pohdintaan ihmisyyden ja koneen suhteesta. Myös Messias-allegoria toimii mielenkiintoisena lisämausteena, eli tässä leffassa on oikeasti monta tasoa. Ala-asteikäisenä nähtynä oli siistiä nähä ropotti eiku kyborgi ampumas pahiksii, vanhempana toimii juurikin tämä pohdiskelevampi puoli.
1. Ghostbusters (1984, ohjaus Ivan Reitman)
1h 45m | K-12
www.imdb.com
Ei tainnut olla mikään yllätys?
Tämä on SE elokuva, jonka meikäläinen ottais mukaansa autiolle saarelle. Tässä vaan toimii kaikki roolituksesta lavastuksen ja pukusuunnittelun kautta musiikkeihin (sekä score että OST). Haamujengi on täydellinen sekoitus komediaa ja kauhua. Komedia on nokkelaa ja paikoin jopa kuivakan hienovaraista eikä mikään in your face -hinkkausta, kauhuosuudet taas paikoin (etenkin lapsena, kun näki ekaa kertaa) oikeasti pelottavia (
kirjaston kummitus nevö foget).
Täydellinen elokuva, kerrassaan.