Joo, onhan se vähän outoa väittää ettei peleissä tarvitsisi analogista ohjausta.
Riippuu aika paljon pelistä. Vaikkapa jossain platformerissa tuollainen on täysin turhaa, itselle jopa haitallista. Autopeleissä toimii, mutta en kyllä jumalauta pääse siihen enää sisään kaikkien näiden vuosikymmenien jälkeen. Noita uusia DiRT Rallyja yritin pelata tateilla, mutta ei siitä tullut yhtään mitään. Pahempi juttu noissa oli vielä se, että pitäisi olla analogiset liipasimet kaasulle ja jarrulle, mutta ei ohjaimessa ollut niitäkään. Mutta sama se, niissä pärjää kyllä "digitaalisella ohjauksella" vallan mainiosti. On siellä maailman huipuissakin näitä kummajaisia, mutta tietysti ratti ja polkimet määrittää.
CTR on sellainen, mitä en pelaisi tateilla. Sen kääntyilyn pitää olla niin tiukkaa on/off-tyylistä sekoilua, että kaikki tai ei mitään vain tuntuu paremmalta. Ehkä niissä power slideissa saisi sitten jotain hienosäätöä tehtyä tatilla, en tiedä. Taas sama juttu: Yli 20 vuotta pelannut tuota peliä d-padilla ja sillä se tuntuu hyvältä, joten turha lähteä taistelemaan tuulimyllyjä vastaan.
FPS-pelit ovatkin sitten oma lukunsa. Ainakin ensimmäistä Medal of Honoria olisi tarkoitus pelata jossain kohtaa. Kaverilla oli se joskus silloin ysärillä ja oli juurikin se alkuperäinen ohjain käytössä. Jumalauta, että oli hankalaa jo silloin, vaikkei tuollaisen pelin ohjaamisesta tateilla ollut tietoakaan. En tiedä, onko tuossa sitten tukea sille ollenkaan, toivottavasti on.
Ainoat viimeaikaset pelit, joissa olen tatteja käyttänyt, ovat souls-pelit. Olisin varmaan pelannut niitä näppäimistöllä ja hiirellä, mutta ne porttaukset on toteutettu niin huonosti, että oli pakko turvautua ohjaimeen.
Pitää nyt vielä mainita, että koska olen tällainen pakana, pidän tietenkin Xbox-ohjainta umpipaskana samasta syystä, kuin jotkut haukkuvat pleikkariohjainta: Tatti on väärässä paikassa. (Ja tietenkin siksi, että käytetään SNES-ohjaimen värejä ja kirjaimia kiusallaan eri tavalla.)