Yleinen pelihöpinä

Eli mitä oon vähän ihmetelly että miten sellaista ideaa ei vielä ole. Otetaan teoreettinen peli joka on dungeon crawler. Miksi dungeon crawlereiden pitää aina olla niin synkkiä yleisilmeeltä ja teemoiltaan? Onko jokin pakko tehdä niistä sen näköisiä että niin moni peli muistuttaa toisiaan?
Etrian Odyssey
Sitten päästään seuraavaan kohtaan, visual novellit. Todella paljon on sellaisia missä on jokin fantasiateema ja hahmot sopisi hyvin rymyämään jonnekin luolastoon. Mutta miksi on niin paljon sellaisia pelejä missä tollaista ei tehdä? Pelkkiä visual novelleja on niin paljon että niiden nimiäkään ei enää edes muista koska niitä on yksinkertaisesti niin paljon liian samanlaisia.
Persona 3/4/5
 
Etrian Odyssey

Persona 3/4/5

Toiset noista on dungeon crawler litejä mitä sisältöön ja monipuolisuuteen tulee, ja joita pidetään jotenkin hardcorempana kuin ovat johtuen niiden tasapainotuksesta, ja toiset lähinnä koulussajuoksemissimulaattoreita. Tosin Etrianeja en oo vilkassu ihan uusimpia, mutta ainakaan neljän ensimmäisen kanssa ne ei muuttuneet oikein minnekään.

Toisaalta olisin voinu tarkentaa että nimenomaan tietokonealustaa ajattelin tekstiä kirjottaessa sillä kaikki ne pelit mitä mietin esimerkkeinä ovat aiemmin olleet aikansa tietokoneille eikä konsoleille ole tehty oikeastaan aikanaan sen tyylisiä jotka olis jotain länsimaisen ja japanilaisen välimaastosta. Miksi tietokone niin ettei hahmojen sanomisia esimerkiks tarvitse välttämättä sensuroida niin paljon ja mustempikin huumori pääsee läpi helpommin. Ja siis nimenomaan ihan pienet tai indiefirmat olis se joka todennäköisimmin vois toteuttaa tollasen kunnolla ja räjäyttää sillä pankin kun kilpailua ei juurikaan ole.

edit:Mitä tarkotan tolla litellä, jos otetaan melkein mikä tahansa 80-luvun lopun pienen budjetin roolipeli niin Etrianit ei lopulta ole tulleet sieltä minnekään. Siellä on ne perusasiat ja köysi ja tollaiset löytyy. Mutta sama vaihtoehto kymmeneen kertaan ei ole yhtä kuin kymmenen eri vaihtoehtoa. Mitä tarkoitan tällä niin pelissä voi olla vaikkapa monta erilaista hyökkääjää, mutta ne kaikki lopputuloksen kannalta tekee sitä samaa eikä se eroa siitä että olisi vain yksi hyökkääjä jolle olisi vain rollattu eri statsit. Jos pelissä on joitain humanoideja fantasiarotuja tekemässä erilaisia jobeja niin se ei eroa mitenkään siitä että ne kaikki olis ihan samanlaisia ihmisiä tekemässä ne samat asiat. Tollasella saadaan perusasiat mutta se jää niihin perusasioihin, ja monipuolisuus ei ole monipuolisuutta vaan illuusiota monipuolisuudesta jota ei lopulta ole ellei tahdo ehdottomasti nähdä että sitä mukamas olisi.

Minkä takia mainitsin että hahmot voisivat olla monia fantasiarotuja jotka toimivat fantasiarotujen tavoin niin se avais mahdollisuuksia mitä niillä perus humanoid classeilla ei ole mistä yleensä koostuu valittavat hahmot tollaisissa.

Joku olento voisi sulauttaa tiimin osaksi ympäristöä ja välttäis sillä vihollisen, joku saisi etua tietyissä ympäristöissä mutta heikentyisi toisissa, joku voisi lentää ja scoutata vihollisten yläpuolella mutta sillä voisi olla joku penalty jos sitä käyttäis, joku voisi vääristää aikaa vihollisten ympäriltä tai sillä esimerkiks vaikuttaa siihen onko lähistöllä miten isoja puita joiden taakse piiloutua tms. Jonkun voimilla voisi tiimi juosta yhden kerroksen ajan katossa välttäen lattiaa pitkin menevät viholliset, muttei saisi avattua arkkuja. Mahdollisuudet tollaseen olis ihan rajattomat, ja tottakai sillä voisi rikkoa pelistä asioita, mutta sehän se koko juttu oliskin. Onnistutko löytämään sellaisen tiimin jolla voittaa ja saako sen pidettyä sellaisena että se sietää toisiaan. Myös siihen mitä kaikkea niiden välillä voisi olla ja mitä älytöntä mistäkin seurais olis mahdollisuuksia melkein rajattomasti.
 
Viimeksi muokattu:
Tekken 8:n demo vilkastu. Siinä on viety tota alottelijamoodia vähän turhankin pitkälle omasta mielestä, kun ilmacombotkin menee yhtä nappia rämpyttämällä.

Oma PS3:n arcade stick ei muuten toiminut demossa ollenkaan, toivottavasti lopullinen versio korjaa tämän.

Tulee muuten turhan paljon hintaa tälle hankinnalle.
 
Siinä on viety tota alottelijamoodia vähän turhankin pitkälle omasta mielestä, kun ilmacombotkin menee yhtä nappia rämpyttämällä.

Vaikken modernien tappelupelien komborunkkauksen ystävä olekaan, niin onhan tämmönen nyt ihan perseenpaskaa (lue: paskaa perseestä).

Nämä aloittelijamoodilla pelaavat eivät pääse ikinä (lue: IKINÄ) kokemaan sitä fiilistä, jossa tietyn liikkeen on saanut kokea vasta joko mielettömällä tuurilla tai erittäin kyvykkäällä näppäintenpainelulla. Siitä liikkeestä katoaa kaikki mystiikka välittömästi sillä hetkellä kun sen on saanut yhtä nappia rämpyttämällä tehtyä. Vaikka siitä sitten nostaisi vaikeustasoa, jolloin liikkeen saa enää suoritettua vaikeimman kautta, niin se liike on silti jo koettu vauvanäpyttelyllä eikä siinä ole enää mitään vastaavaa tavoittelun tuntua, kuin mitä on silloin, kun sen eteen täytyy heti laakista tehdä työtä.
 
Haluaisin että tulis sellainen tappelupeli jota vois ohjata pelkästään ääniohjauksin.

"YLÄPOTKU! KIERREPOTKU! POLKUPYÖRÄPOTKU ILMASSA!"
 
Vaikken modernien tappelupelien komborunkkauksen ystävä olekaan, niin onhan tämmönen nyt ihan perseenpaskaa (lue: paskaa perseestä).

Nämä aloittelijamoodilla pelaavat eivät pääse ikinä (lue: IKINÄ) kokemaan sitä fiilistä, jossa tietyn liikkeen on saanut kokea vasta joko mielettömällä tuurilla tai erittäin kyvykkäällä näppäintenpainelulla. Siitä liikkeestä katoaa kaikki mystiikka välittömästi sillä hetkellä kun sen on saanut yhtä nappia rämpyttämällä tehtyä. Vaikka siitä sitten nostaisi vaikeustasoa, jolloin liikkeen saa enää suoritettua vaikeimman kautta, niin se liike on silti jo koettu vauvanäpyttelyllä eikä siinä ole enää mitään vastaavaa tavoittelun tuntua, kuin mitä on silloin, kun sen eteen täytyy heti laakista tehdä työtä.

Joo. Ilmacombojen idea on siinä että sen osaa ajottaa aivan täydellisesti, ja toi on kirjaimellisesti sellanen moodi, että hakkaat vaan kolmiota niin se lyö toisen ilmaan automaattisesti ja ajottaa kaikki seuraavat iskut täydellisesti kohilleen vaikka rämpyttäisit ihan miten sattuu.

Mitä järkeä edes pelata koko peliä jos sitä ei tarvitse opetella ees pelaamaan.

Hyi hele.

Voispa ton jotenkin edes disabloida menusta ettei vois ottaa edes käyttöön.
 
Tuli spontaanisti tartuttua kaupassa Robocop: Rogue Cityyn, kun oli kelpo hinta ja kiinnosti kaiken hypen myötä. Täysin kaikki ainekset kasassa kunnon lisenssi-käppäpeliä varten (Nacon julkaisijana, no-name devaaja joka puskenut ulos käytännössä pelkkää kuraa, olematon markkinointi).

Mut voi jumantsuikka miten kovalta peliltä vaikuttaa ekan tehtävän myötä! Tän pariin kyllä palataan ehdottomasti, vähän harmillisesti on nyt työn alla jo Alan Wake 2 ja Baldur's Gate 3, niin vapaat pelitunnit on aika kortilla.
 
Tuli spontaanisti tartuttua kaupassa Robocop: Rogue Cityyn, kun oli kelpo hinta ja kiinnosti kaiken hypen myötä. Täysin kaikki ainekset kasassa kunnon lisenssi-käppäpeliä varten (Nacon julkaisijana, no-name devaaja joka puskenut ulos käytännössä pelkkää kuraa, olematon markkinointi).

Mut voi jumantsuikka miten kovalta peliltä vaikuttaa ekan tehtävän myötä! Tän pariin kyllä palataan ehdottomasti, vähän harmillisesti on nyt työn alla jo Alan Wake 2 ja Baldur's Gate 3, niin vapaat pelitunnit on aika kortilla.

Duunashan Teyon Terminator: Resistancen...diggailen Terminaattoreista enemmän ku Robocopeista ni pelikin iski kyl paremmin.
 
Ens kerralla kun tuskailette Microsoftin konsolinimeämisten, tai jonkun pelisarjan numeroinnin tai remakeiden tai reboottien nimeämisten kanssa niin voi lohduttautua sillä että ei se ole ehkä yhtä hirvee kuin:


monesko-ja-monesko-Daisenryaku.png

Itseasiassa toi ei ota ees huomioon sitä miten toi on todellisuudessa vielä hirveempi, oikeesti noita on vielä samalle koneelle eri prosessoreille olemassaolevia versioita eli sama saattaa jakautua vielä useammaks, ja sitten lisäkartat yms siihen päälle.
 
Viimeksi muokattu:
No niin retrolaiset, nyt on tarjolla herkkua.
Kauan aikaa sitten käytiin eräs taisto, josta aikalaiset puhuivat nimellä Beer Mario Kart vol. 2
Nyt pistän jakoon aitoa found footage-materiaalia tuosta tapahtumasta.
Kyseessä on illan finaalin osio, jossa @Radikus ja @codeath taistelevat mies miestä vastaan.
Ja tämä ei tosiaan ole se kaiken ratkaiseva taisto vaan vain eräs niistä osioista.
Mutta nyt teillä on tilaisuus todistaa historiaa, jossa vain harvat ja valitut olivat paikalla.

 
No niin retrolaiset, nyt on tarjolla herkkua.
Kauan aikaa sitten käytiin eräs taisto, josta aikalaiset puhuivat nimellä Beer Mario Kart vol. 2
Nyt pistän jakoon aitoa found footage-materiaalia tuosta tapahtumasta.
Kyseessä on illan finaalin osio, jossa @Radikus ja @codeath taistelevat mies miestä vastaan.
Ja tämä ei tosiaan ole se kaiken ratkaiseva taisto vaan vain eräs niistä osioista.
Mutta nyt teillä on tilaisuus todistaa historiaa, jossa vain harvat ja valitut olivat paikalla.



Huh olipa tiukka kilpailu! Kiitos jakamisesta! Aivan kuin olisin ollut itse paikalla katsomassa!
 
No niin retrolaiset, nyt on tarjolla herkkua.
Kauan aikaa sitten käytiin eräs taisto, josta aikalaiset puhuivat nimellä Beer Mario Kart vol. 2
Nyt pistän jakoon aitoa found footage-materiaalia tuosta tapahtumasta.
Kyseessä on illan finaalin osio, jossa @Radikus ja @codeath taistelevat mies miestä vastaan.
Ja tämä ei tosiaan ole se kaiken ratkaiseva taisto vaan vain eräs niistä osioista.
Mutta nyt teillä on tilaisuus todistaa historiaa, jossa vain harvat ja valitut olivat paikalla.



Ja ettei lopullinen totuus unohtuisi.

IMG_9541.png

Finaali ratkesi siis vasta 3 voitosta.
 
No niin retrolaiset, nyt on tarjolla herkkua.
Kauan aikaa sitten käytiin eräs taisto, josta aikalaiset puhuivat nimellä Beer Mario Kart vol. 2
Nyt pistän jakoon aitoa found footage-materiaalia tuosta tapahtumasta.
Kyseessä on illan finaalin osio, jossa @Radikus ja @codeath taistelevat mies miestä vastaan.
Ja tämä ei tosiaan ole se kaiken ratkaiseva taisto vaan vain eräs niistä osioista.
Mutta nyt teillä on tilaisuus todistaa historiaa, jossa vain harvat ja valitut olivat paikalla.



"Munkkipossu" 0:12 about
 
No niin retrolaiset, nyt on tarjolla herkkua.
Kauan aikaa sitten käytiin eräs taisto, josta aikalaiset puhuivat nimellä Beer Mario Kart vol. 2
Nyt pistän jakoon aitoa found footage-materiaalia tuosta tapahtumasta.
Kyseessä on illan finaalin osio, jossa @Radikus ja @codeath taistelevat mies miestä vastaan.
Ja tämä ei tosiaan ole se kaiken ratkaiseva taisto vaan vain eräs niistä osioista.
Mutta nyt teillä on tilaisuus todistaa historiaa, jossa vain harvat ja valitut olivat paikalla.


Eka ajattelin, että Radikus ei kuulosta yhtään siltä, mitä olisin mielessäni kuvitellut.

...kunnes alkoi tilitys. :radi:
 
Eka ajattelin, että Radikus ei kuulosta yhtään siltä, mitä olisin mielessäni kuvitellut.

...kunnes alkoi tilitys. :radi:

No vieläkin vituttaa 15+ vuotta myöhemmin.
 
Takaisin
Ylös Bottom