Viimeksi pelaamasi tai läpäisemäsi Game Boy / DS / 3DS peli?

The Legend of Zelda: Phantom Hourglass

Pelasin joskus 2011 viimeiseen luolarutistukseen asti, ja jotenkin se tikittävä aika tuotti sellaisen kuumottelun että peli jäi sikseen ja lopulta meni myyntiin. Nyt kun on tullut tseldailtua enemmän tämä piti sitten hommsta takaisin. En edes muistanut, kuinka hauska peli tämä olikaan, ja miten kekseliäästi DS:n eri ominaisuuksia käytetään hyväksi.

Isompien ja vahvempien vihollisten kanssa tappelu meni vähän räpellykseksi, mutta muutoin kontrolleista tai pelattavuudesta ei oo mitään pahaa sanottavaa. Nuorempana inhosin koko Ocean King -mestaa ja sinne kerta toisensa jälkeen palaamista, nyt taas tuo oli melkein suosikkijuttuni kolo pelistä. Hinkkasin jopa sitä kerrosten 1-6 rotlaa useamman kerran höylätäkseni ajan mahdollisimman alas (2min 27sek). Lopulta aikaa jäi yli liki kymmenen minuuttia. Viimeisen kerroksen phantom-kolmikkoja vastaan tappelu oli pölöä hommaa.

Hyvä peli! Aloittaisko sitten TotKin vai Link Between Worldsin seuraavaksi...?:unsure:
 
Hotel Dusk: Room 215 läpäisty.

IMG_1387.jpeg

Hyvä peli.

Oliko tää miten pitkä läpäisy? Ja koetko edelleen, nyt kun läpäisystä on muutama päivä aikaa, että oli pelaamisen arvoinen peli ja hyvä pelikokemus? Mietin tässä että ostanko takas tän multa ostamasi pelin Huudosta. :DD
 
Oliko tää miten pitkä läpäisy? Ja koetko edelleen, nyt kun läpäisystä on muutama päivä aikaa, että oli pelaamisen arvoinen peli ja hyvä pelikokemus? Mietin tässä että ostanko takas tän multa ostamasi pelin Huudosta. :DD

Kymmenen chapteria ja joku tunti+ per chapter taisi keskimäärin olla. Mullahan meni pienissä erissä se melkein vuosi tän kanssa. Mutta ihan pätevä salapoliisitarina tuo oli ja miellellään tuon kerran läpäisi.
 
Kymmenen chapteria ja joku tunti+ per chapter taisi keskimäärin olla. Mullahan meni pienissä erissä se melkein vuosi tän kanssa. Mutta ihan pätevä salapoliisitarina tuo oli ja miellellään tuon kerran läpäisi.

Täytyy pitää kohdetta silmällä! Silloin kun toi oli vielä mun, en jaksanut ikinä alkua pidemmälle pelata, mutta myynnin jälkeen oon kuullut kehuja ja pitäis kai antaa tolle vielä mahdollisuus. Ja saispahan hyvän tekosyyn käydä eräässä espoolaisessa panimobaarissa pelikaupoilla!
 
Death mäni jo. Richterillä yksinään sitten vaihteeksi ja ristillä. On hyvät Richterikontrollitkin tossa, ei oo Chi NoRondon köntys. Mariallahan taas samat kuin siinä ja kaikkien aikojen parhaat tasoloikkakontrollit kenties.
Nytte kaksosia varten grindannu jo Level30:een.

Golden Suniaki jatkoin. Etenin jumibullaluolasta jumibullametsään. Eteneminen yhtä tervaa välil tämmösis jumibullapeleissä.
 
Devilish (DS)

Läpi meni.

Paska peli.

Segakerho haistakaa paska.

Olen nyt ensimmäisenä käyttäjänä NES-Retromaailman historiassa postannut tästä pelistä kolme postausta. Tämän jälkeen älkööt kukaan enää koskaan postatko tästä pelistä yhtäkään postausta tälle foorumille. Niin kertakaikkisen turha ja mitäänsanomaton julkaisu on kyseessä. Itse aion unohtaa, että tämä peli on edes olemassa.

Devilishläpi.jpg
 
Devilish (DS)

Läpi meni.

Paska peli.

Segakerho haistakaa paska.

Olen nyt ensimmäisenä käyttäjänä NES-Retromaailman historiassa postannut tästä pelistä kolme postausta. Tämän jälkeen älkööt kukaan enää koskaan postatko tästä pelistä yhtäkään postausta tälle foorumille. Niin kertakaikkisen turha ja mitäänsanomaton julkaisu on kyseessä. Itse aion unohtaa, että tämä peli on edes olemassa.

Devilishläpi.jpg

Turha moittia Segakerhoa, kun Nintendopeli on paska!
 
Devilish (DS)

Läpi meni.

Paska peli.

Segakerho haistakaa paska.

Olen nyt ensimmäisenä käyttäjänä NES-Retromaailman historiassa postannut tästä pelistä kolme postausta. Tämän jälkeen älkööt kukaan enää koskaan postatko tästä pelistä yhtäkään postausta tälle foorumille. Niin kertakaikkisen turha ja mitäänsanomaton julkaisu on kyseessä. Itse aion unohtaa, että tämä peli on edes olemassa.
Siellä se sun pelihyllyssä odottelee. Seuraavaa kertaa. GG:llä.
 
Viimeksi muokattu:
Lyhyt kokeilu Game Boyn Alleywaytä näytti kyllä tehokkaasti heti sen, että mikä Devilishissä on perustavanlaatuisesti pielessä. Tässä tuntui paljon paremmin voivan kontrolloida minne pallon suunnilleen haluaisi menevän vähän riippuen että millä kohdalla mailaa palloon osuu, vaikka tuossa mun GB:ssä olevalla näytöllä pelaaminen sinänsä liki mahdotonta, kun omaa mailaa ei suurimmaksi osaksi voi edes nähdä.
 
Viimeksi muokattu:
The Legend of Zelda: Link's Awakening DX (GBC)

LinksAwakening_001.jpg
Pitkästä aikaa työn alle. Pidin tätä pitkään parhaimpana Zeldana, mutta kieltämättä edellisestä pelikerrasta on varmaan hyvinkin 15 vuotta, ellei Switch versiota lasketa, joka jäi kylläkin kesken. Olen tainnut koko Link's Awakeningin pelata tasan kerran mustavalkoisena läpi. Hyllystä löytyy JP-versio, joka on hyvin todennäköisesti1.0 versio, koska siinä on aika pahoja bugeja, mikä saattaa selittää, miksi peli viimeksi jäi kesken. Esimerkiksi eräässä dunkussa voi oikaista kohdasta, mikä on myöhemmissä versioissa estetty. Tästä kohdasta oikaisemalla kun ei saa tarpeeksi avaimia dunkun läpäisyyn ja epäilenkin edellisen pelikerran jääneen siihen.

Tässä nyt pikaisesti tuli peliä testattua ensimmäisen dungeonin verran ja kyllähän tämä hyvä peli on kaikkiaan. Link sopii ja näyttää taskukoossa mukiinmenevältä ja soundit ovat mukavan rouheat. Tykkään myös, että (ainakin toistaiseksi) pelistä puuttuu myöhempien osien rönsyilyt, jutustelut sun muut ravailut. Jos oikein muistan, niin pelimaailma on suht kompakti ja asiaan käydään välittömästi. Turhia lätinöitä ei juuri ole ja taitaa ainoat pakolliset tekstit olla, kun pöllö tulee louskuttamaan nokkaansa ja kertomaan minne seuraavaksi kannattaisi mennä. Sivutehtäviä taisi olla kaksi kappaletta, plus sitten väriversion uusi Color Dungeon, jota en ole varma edes, olenko koskaan pelannut.

Jatkoraportointia odotellessa. (Ehkä?)

E: Hieman harmillisesti enkkuversiosta tuntuisi puuttuvan hassuttelut teksteissä, erityisesti kohdissa, joissa täytyy valita kyllä tai ei. Muistaakseni JP-versiossa Link ikäänkuin puhuu näissä ja esimerkiksi jos joku kysyy että annatko tämän esineen minulle, niin JP-versiossa kyllä/ei sijaan vaihtoehdot ovat tasoa "ota tuosta!" ja "en varmasti anna!"

LoZ: Link's Awakening - Mysterious Forest
 
Link's Awakening jatkuu toisesta dunkusta, eli Bottle Grottosta.

20240520_085550.jpg
Aika lyhyt luolasto oli tämäkin. Ainoastaan päänvaivaa tuotti välibossi, joka nappaa todella helposti Linkistä kiinni ja viskaa sen rotkoon. Tämän jälkeen helposti bossi jää huoneen alareunaan passiin, mikä tarkoittaa, että Link spawnaa bossin päälle, jolloin bossi nappaa uudestaan kiinni välittömästi, mikä toistuu kunnes kuolet. Tähän meni kolme yritystä. Mielenkiintoisesti bossi tuntuu viskaavan aina samaan rotkoon, mikä on tuo kuvassa näkyvä huoneen alareunassa.

Toinen mitä en meinannut tajuta, oli huone, jossa on Keese, Pol's Voice ja Stalfos. Ensin en tajunnut edes mikä huoneessa oli ideana, ennenkuin kävin viimeisenä hakemassa kompassin. Kompassi on todella kätevä tässä pelissä, koska äänimerkki ilmoittaa, jos huoneesta on saatavilla piilotettu avain. Ideana olikin tuhota viholliset oikeassa järjestyksessä, mikä tietysti oli viimeinen yhdistelmä kokeilun kautta.

20240520_085557.jpg
Bottle Grotto on myös paikka, josta saa tutun Power Braceletin, joka vaaditaan luolaston läpäisyyn ja pääbossin voittamiseen. Vähän hölmösti tässä pelissä ranneke on käytettävä esine, joka pitää aina laittaa käyttöön ja pois käytöstä. Miksi, sitä en ymmärrä, varsinkin kun jopa heti ensimmäisessa Zeldassa se on automaattisesti käytössä löytämisen jälkeen. Vielä kummallisempaa on, että esim. ruukun nostaakseen täytyy pitää nappia pohjassa ja sen jälkeen "vetää" d-padista vastakkaiseen suuntaan Linkistä katsottuna. Tämä ei edes ole yhtenäisesti käytössä joka paikassa, sillä sivusta kuvatuissa tasoloikkakohdissa ruukku nousee pelkästään nappia painamalla.

Nuo tasoloikkakohtaukset ovat kyllä muutenkin mukavia, niistä tulee hieman Zelda 2 mieleen. Näissä ruuduissa näkee myös Mariosta tuttuja vihollisia, jotka sopivat yllättävän hyvin Zeldan maailmaan.

20240520_085605.jpg
Toinen soitin (kahdeksasta) plakkarissa oli aika siirtyä eteenpäin. Uudella alueella törmää linnanherra Richardiin, joka pyytää etsimään viisi kultaista lehteä linnansa ympäristöstä. Viimeisinä sanoinaan Richard mainitsee, että käy ostamassa lapio ennen kuin menet. Mitä kusipää-Richard ei kerro, on, ettei sitä halvatun lapiota tarvita ollenkaan niiden lehtien etsimiseen niinkuin luulin. Herra sanoo: etsi lehdet, mutta muista ostaa lapio. No minähän tästä päättelin, että ne lehdet on loogisesti haudattu maahan, jos kerran lapiota tarvitaan. Mutta kissan viikset. Kaikki lehdet on saatavissa ilman kaivamista, mutta minähän tietysti menin kaivamaan ylös joka ainoan kohdan joka ainoasta ruudusta linnan pihalla ja vielä varuilta monen monta ruudullista linnan ympäristöstä. Sen sijaan sitä lapiota tarvittiin kaivamaan lehdistä palkkioksi saatava avain seuraavaan dunkkuun, joka on täsmälleen selkeästi merkatussa kohdassa, jossa lukee, että kaiva tästä. Mikset Richard tätä viitsinyt mainita? Tiesit kuitenkin missä avain on, koska olit sen oletettavasti sen itse sinne haudannut. Persläpi.

Ensi kerralla seikkailu jatkuukin kolmannesta dunkusta, eli Key Cavernista.

LoZ: Link's Awakening - Richard's Villa
 
TLoZ: LA DX

20240521_090023.jpg
Key Cavern oli jo vähän pidempi urakka. Nimensä mukaisesti siellä kun tarvittiin paljon avaimia etenemiseen ja pelkästään bossin luokse pääsemiseen tarvittiin neljä avainta, plus iso avain, eli Nightmare Key. Vaikein asia täällä oli nuo kuvanmukaiset teleporttaavat linnut, jotka usein löytyivät tuollaisista juoksuhiekkahuoneista, jossa on rotko jossain kohti. Linnut tuntuvat teleporttaavan aina saman kahden paikan välillä, mutta ne katoavat todella nopeasti ja ilmestyessään uudestaan ampuvat kohti Linkiä. Linnut on tarkoitus voittaa Pegasus Bootseilla juoksemalla, mutta nehän toki saa vasta myöhemmässä kohtaa dunkkua.

20240521_090032.jpg
Välibossina oli kaksi outoa matoa muistuttavaa Dodongoa, joille piti klassiseen tyyliin syöttää pommeja. Tässä tapauksessa vain tuntui, että madot kääntyvät todella usein ja pienikin huti tai mokattu ajoitus tarkoittaa, ettei bossi syö pommia. Itselläni ei 14 pommia riittänytkään tähän taisteluun ja sain vain toisen noista nurin. Onneksi huoneesta pääsee pois ja lähistöllä on 10 pommia, joka respawnaa nopeasti. Kävin siis keräämässä parisenkymmentä lisää uusintayritystä varten, mutta yllätyksekseni takaisin tullessa toinenkin bossi oli kadonnut ja niiden tilalla oli teleportti luolaston alkuun, jonka saa aina välibossin voittamisesta. Noh, samapa tuo minulle on.

Pegasus Bootsit taskussa (tai siis jalassa) maailma alkaa aukeamaan hieman enemmän ja vietinkin aikaa tutkiessani mahdollisia uusia ja vanhoja, missattuja alueita. Hyvin nopeasti huomasin kyllä, että todella moni uusi asia vaatii puolestaan Hookshotin, jonka epäilen saavani seuraavasta dunkusta. Outoa kyllä, kolme dunkkua takana päin en vieläkään ole saanut yhtään ylimääräistä Heart Containeria sydämen palasia keräämällä, niitä on edelleen löytynyt vain kolme vaaditusta neljästä. Sen sijaan Secret Seashellejä löysin senkin edestä, joita on nyt 10 plakkarissa. Muistaakseni näitä tarvittiin 20 kappaletta, että sai jotakin, ehkä bumerangin. Tai sitten se oli klassisen trade questin takana, en muista.

20240521_090043.jpg
Löysin myös jo hyvän vinkin siihen uuteen Color Dungeoniin, mutta en lähtenyt sitä vielä yrittämään, koska epäilen sen vaativat Hookshotin, tai ainakin luulisin sen olevan avuksi. Jos ei minkään muun takia, niin sillä pitäisi saada ainakin yksi Heart Piece, että saisin lisää HP:ta. Sen sijaan kävin jonkin Dream Dungeonin nimellä kulkevan paikan läpi, jota ei nyt juuri dunkuksi voida sanoa. Kyseessä on yksi iso, spiraalin muotoinen huone, jonka lopussa odottaa okariina. Tässä on sinänsä hassu jäynä, koska peli kertoo, että luolastosta saa jotain kivaa ja sitten ensimmäinen arkku minkä löydät sisältää 100 Rupeeta. Huone on juuri niin suuri, ettei välttämättä älyä, että arkkuja on kaksi kappaletta vierekkäisistä ruuduista ja itsehän menin tähän halpaan.

20240521_090108.jpg
Okariina taskussa oli aika löytää Marin, josta Animal Villagen asukkaat sanoivat, että vain Marinin laulu auttaa herättämään tietä eteenpäin tukkivan mursun, joka selvästi vain on vanha pervo, joka haluaa katsella ja kuunnella tyttöjen laulua. Mursu kun välittömästi herää Marinin lauluun, käyttäytyy kuin idiootti ja putoaa päälleen jorpakkoon.

Mursun takana olevalta aavikolta saikin jo avaimen, Angler's Keyn, seuraavaan luolastoon, sekä vihjeen pöllöltä, että tuo luolasto olisi jossain vesiputouksen takana. Pöllö tosin myös yllyttää Linkkiä hyppäämään vuoren laelta turmioonsa, joten ota tästä nyt selvää. Tuonne vuorelle en vielä löytänyt reittiä. Kävin sen juurella jo kertaalleen, mutta unohdin mitä kautta sinne mennään. Sen sijaan seikkailin vähän lisää ympäriinsä, löysin Armosien ympäröimän temppelin, jossa odotti jättimäinen Armosin kaltainen bossi, jolta sai johonkin myöhempään paikkaan käyvän Face Keyn. Samalla saatiin myös hieman lorea Koholintin saaresta ja nukkuvasta Wind Fishistä. Tykkään todella Link's Awakeningin tarinasta ja ideasta, että koko saari on vain nukkuvan valaan unta saaren asukkaita myöten. Ja Link haaksirikkoutuessaan saarelle joutui vangiksi mukaan uneen.

LoZ: Link's Awakening - Animal Village
 
Samma på Svenska (pelattuna noin 4h 20min)

20240522_080913.jpg
Löytyihän se reitti sinne vuorelle lopulta ja jopa seuraavaan dungeoniin, Angler's Tunneliin. Olin aika varma, että täältä saataisin Hookshot, mutta aika nopeasti kävi ilmi veden määrästä, että kyllä ne ovat räpylät kuitenkin. Tuossa kuvan mukaisessa kohdassa on muuten JP 1.0 versiossa (mustavalkoisena) tehty se virhe josta aiemmin mainitsin ja olen aika varma, että siihen kaatui edellinen pelikerta. Vaalea vesi osoittaa missä on tarpeeksi matalaa kävellä ilman räpylöitä ja tummaan veteen tarvitsee uintikyvyn. Muistan lukeneeni, että 1.0 versiossa noita vaaleita laattoja on enemmän, mikä mahdollistaa Roc's Featherilla (ja ehkä mahdollisesti Pegasus Bootseilla) hypyn tuolle napille, mistä pääsee eteenpäin ja mikä aiheuttaa, ettei luolastoa voi läpäistä, koska avaimia ei saa enää tarpeeksi oikeassa järjestyksessä.

20240522_080928.jpg
Muuten alue oli suht kompakti, vaikkakin vähän sai hakea etenemisjärjestystä ennen räpylöiden saamista. Samaten reittiä Nightmare Keyn luokse. Bossi olikin sitten aivan naurettavan helppo. Plussana jättimäistä krottikalaa taisteltiinkin sivuttain kuvatussa huoneessa, mikä toimi ideana todella hyvin. Käytännössä taas tuossa kuvan mukaisessa kohdassa pystyi vain seisomaan paikoillaan ja rämppäämään miekkanappia kunnes bossi kuoli, mikä tapahtui todella nopeasti. Krotti liikkuu ylös ja alas, mutta tuossa kohdassa ei näköjään ota damagea, vaikka krotin lamppu meneekin Linkistä läpi.

20240522_080937.jpg
Räpylät aukaisevat maailmaa entisestään ja nyt pystyykin hieman oikomaan tiettyjen kohtien yli nopeammin ilman, että tarvitsee kulkea joidenkin luolien läpi. Angler's Tunnelin lähistöltä löytyi luola, jossa asustelee suuri Manbo-kala, joka nähtävästi tykkää tanssia. Manbolta sai okariinaan toisen laulun, jolla voi teleportata Manbon lammelle. Harmillisesti tämä on ainoa paikka minne laululla voi mennä, mutta ainakin se on talon vieressä, josta voi kätevästi ostaa lääkettä, joka toimii pullokeijun lailla.

20240522_080950.jpg
Samalla huomasin myös, että mukaan oli tarttunut jostain kummitus. Ulriralle soittamalla (hyi.) saa vinkin, että aavetta pitäisi kuskata minne se ikinä haluaakaan. Ja minne se haluaa on aaveen vanha talo ja sen jälkeen se viedään kirjaimellisesti haudan lepoon. Palkkioksi tästä edestakaisin ravaamisesta saa aaveen talolta yhden Secret Seashellin, mikä on aika pieni palkinto siitä haahuilusta. Varsinkin kun ensimmäinen reaktio on viedä kummitus ihan oikealle hautuumaalle, mutta ei, se pitää viedä erillään olevalle haudalle jossain aivan muualla.

20240522_080959.jpg
Tämän jälkeen haahuilin vähän ympäriinsä trade questia tehden. Tal Tal Heightsilla oli Papahl nääntymässä nälkään, joten tälle täytyi viedä ananas syötäväksi. Siitä sai palkkioksi hibiskuksen, joka piti viedä vuohelle, joka antoi kirjeen yksinäiselle äijälle, jota tämä sika -eikun siis vuohi- huijasi väärennetyllä valokuvalla. Siitä saatiinkin luuta, joka vietiin mummolle joka oli katkaissut omansa tai jotain ja sitten saatiin palkkioksi mummon jostain pensaasta löytämä ongenkoukku, joka ei kuitenkaan kelvannut kylän kalastajalle. Kalastajalta sain kyllä vihdoin ja viimein neljännen Heart Piecen, mikä tarkoittaa, että vihdoinkin sain yhden ylimääräisen sydämen kerättyä. Jee.

LoZ: Link's Awakening - Tal Tal Heights
 
Takaisin
Ylös Bottom