Täällä pelataan Shmuppeja!

Tuskin meikäläisen kannattaa ainakaan tätä järjestää: Olen sen tason pakana, etten ole ikinä (tietääkseni) pelannut yhtäkään CAVEn peliä. Jonkun, joka tietää aiheesta, pitäisi varmaan valita peli. Sekin on ihan kysymysmerkki, että millä näitä nyt sitten pelataan. Mutta osallistun kyllä, jos vain mahdollista!

Asia OK! Hyvä juttu, jos almanakasta löytyy muutama tunti räiskinnälle.

Haluaisiko @nassekova ottaa sitten vetovastuun? Eihän tuossa tosiaan paljoa muuta tarvitse tehdä kuin kirjoittaa joku pieni esittelyteksti ja pitää pistetaulukkoa ajan tasalla. Kyllä mäkin periaatteessa voin, mutta parempihan se olisi välillä kierrättää pestiä. Joku muukin innokas saa toki hoitaa!

Tuli mieleen, että pelinhän vois ratkaista vaikka tekemällä pollin noiden nassen listaamien nimikkeiden perusteella (+ "kaikki käy"; ehtisiköhän @Zilverfang tai @Radikus lisäämään?). Samalla tulisi vähän kartoitettua, löytyisikö tällaiselle hommalle edelleen kiinnostusta.

Jatketaan!
 
Asia OK! Hyvä juttu, jos almanakasta löytyy muutama tunti räiskinnälle.

Haluaisiko @nassekova ottaa sitten vetovastuun? Eihän tuossa tosiaan paljoa muuta tarvitse tehdä kuin kirjoittaa joku pieni esittelyteksti ja pitää pistetaulukkoa ajan tasalla. Kyllä mäkin periaatteessa voin, mutta parempihan se olisi välillä kierrättää pestiä. Joku muukin innokas saa toki hoitaa!

Tuli mieleen, että pelinhän vois ratkaista vaikka tekemällä pollin noiden nassen listaamien nimikkeiden perusteella (+ "kaikki käy"; ehtisiköhän @Zilverfang tai @Radikus lisäämään?). Samalla tulisi vähän kartoitettua, löytyisikö tällaiselle hommalle edelleen kiinnostusta.

Jatketaan!

Joo lyökää polli ja vaikka viikonloppu aikaa äänestää mitä noista peleistä pelataan enskuussa! Voin sitten tehdä siitä topikin ja kirjotella esittelyt.
 
Super Aleste / Space Megaforce (SNES)

20230506_104407.jpg

Tämä tuli eilen nakutettua lopputeksteihin saakka useamman vuoden tauon jälkeen. Peli ei ole mitenkään erityisen haastava, mutta mikäli onnistuu kuolemaan väärässä paikassa, voi palautuminen olla kohtalaisen kivuliasta (+ rajalliset continuet). Pelissä on runsaasti tehokkaita ja päivityskelpoisia aseita, mm. Compile-räiskintöjen tavaramerkiksi muodostuneet ruudulla kiemurtelevat laserit sekä mm. ~1/3 ruudusta peittävä Power Shot -laser. Mukana on tietysti myös ruudun tyhjentävä smart bomb.

Raskaan asearsenaalin vastapainoksi luvassa on myös paljon rivakkaa toimintaa ja kiperiä tilanteita. SNES-shoot 'em upille epätyypillisesti ruudunpäivitys on salamannopeaa ja hidastelua ei ole käytännössä laisinkaan (kiitos Compilen taidokkaiden ohjelmoitsijoiden). Vaikkei mistään bullet hellistä olekaan kyse, ilmestyy vahinkoa tuottavia asioita (ammuksia, kivenmurikoita, lasereita etc.) ruudulle tuon tuostakin ja välillä yllättävistä paikoista. Omaa tilannettaan voi vaikeuttaa myös poimimalla vahingossa ruudulla seilailevan, kyseiseen tilanteeseen huonosti soveltuvan power upin. Epäreiluja ansoja ei tarvitse juurikaan pelätä, mutta virkeille reflekseille on tilausta useammassakin kohtaa. Itselleni jäi edelleen hieman epäselväksi säännöt sille, a) milloin osuman voi ottaa kuolematta välittömästi, b) milloin pääsee kuoleman jälkeen jatkamaan suoraan, ja c) milloin joutuu jatkamaan edellisestä checkpointista. Kertoo toisaalta omaa tarinaansa pelin vaikeustasosta, ettei pelin sääntöjä tarvitse tuntea sen läpäistäkseen. Peli toimi omalla kohdalla jonkinlaisena ponnahduslautana räiskintöjen maailmaan, ja kyllähän tämä siihen tarkoitukseen on ihan loistava.

Pitkähkö peli sisältää 12 kenttää (SFC-versiossa ilmeisesti näiden päälle vielä parit extrat!), joista muutama on lyhyempi Star Force -henkinen "bonuskenttä". SNESin mode seiskasta otetaan iloa irti varsinkin kakkoskentässä, jossa lennellään vihollisen avaruusaseman ympäristössä (pyöritystä ja skaalausta piisaa). Taustalakanoissa ja väripaleteissa on mukavasti vaihtelua ja mukavaa 3D-efektiä, ja pikseligrafiikka on usein vertaansa vailla, mutta pelillisesti ei vaihtelua ole valitettavasti kovinkaan paljon tyrkyllä, ja kyllähän tämä väkisinkin alkaa puuduttamaan ja muutama osuma otettua sen myötä. Peli kaipaisi myös vähän tykimmät taustamusiikit tyyliin Blazing Lazers ja/tai M.U.S.H.A., joskin nykyinen jazzahtava äänimaisema tuo peliin omanlaisensa aika uniikin tunnelman.

Pelasin UKV-versiota, jonka tuli aikoinaan Briteistä tilailtua. Ettei vain olisi jonkun ao. videolla esiintyvän nassikan vanha kopio kyseessä. Jumalauta - shoot 'em up -pelin arvostelu valtakunnallisessa televisiossa. Vieläpä täydet pisteet :salute:

 
Itselleni jäi edelleen hieman epäselväksi säännöt sille, a) milloin osuman voi ottaa kuolematta välittömästi,

Alesteissa on shield alukselle joka aktivoituu yleensä kun kerää tarpeeksi poweruppeja, osassa pelejä sitä ei välttämättä huomaa helposti että onko sellainen vai ei, mutta sen menettämisen huomaa kyllä siitä kilahtavasta äänestä.
 
Nonniih!



Elikkäs: tämmöinen rennohko Galaga-kesähaaste tähän väliin! Pystytkö päihittämään klassikkopelissä juopuneen electro_manin? Kaikki alustat ja versiot hyväksytään (ei kuitenkaan jatko-osia, kuten Galaga '88:ia).

Arcade-versiohan on siinä mielessä ankara, että levelien välissä otettu huikka on ns. lähes varma tuho! Lisäksi on hyvä huomata, että vortexiin imeytyminen tarjoaa yhden lifen hinnalla kaksinkertaisen tulivoiman, mutta kannattaako riski...?

Lisää pisteitä.

Pisteiden inputointiin on aikaa heinäkuun loppuun. Voittajalle pieni palkinto.

20230708_005313.jpg

Edit: pienet stilisoinnit :sherlock2:
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilin, ei ole tuttu peli. Kyllähän tuo 50k menisi varmaan rikki, mutta taidan itsekin kokeilla uudemman kerran sitten kaljan kanssa.

1689099231545.png
Nonniin, loistavaa :cool: Vähän tuossa eilen mietiskelin, että niinköhän kukaan lähtee mukaan tällaiseen hömpötykseen, mutta kävin sitten kuitenkin tänään töitten jälkeen vähän polkemassa ja samalla nappaamassa haltuun luvatun palkinnon. Näyttäisi jo tässä vaiheessa vahvasti siltä, ettei ollut hukkareissu :cheers:
 
Näinpä se on tullut näemmä yksi luku elämästä taas päätökseen, kun onnistuin puolivahingossa läpäisemään ensi kertaa kertaa NESin/Famicomin porttauksen Gradiuksesta :) Ei mennyt toisin padiohjaimella, vaan tovi sitten käyttäjältä @Miri (kiitokset vielä!) ostetulla ASCII Stick II Turbo for Family ComputerillaTM. Kyllähän tuo arcadetikku ohjaamista ja etenkin tulittamista helpotti jonkin verran. Turbo-asetukseen ei tullut sentään sorruttua, vaan orjallisesti rämpytettyä A:ta niin, että naapuritkin luultavasti tiesi meneillään olevan Gradiuksen kutoskentän pomovastus.

Ekat kolme kenttää meni aika mutkattomasti ja täysi arsenaali pysyi toisen kentän alkupuolelta. Tuossa kohtaa tapahtui warp, jonka myötä ylösalaisten tulivuorien kenttä eli stage 4 jäi välistä. Tuo on tapahtunut itselleni pari kertaa aiemminkin, mutta nyt vasta jälkikäteen tuli tsekattua, millä ehdoilla se tapahtuu. Vitoskenttä (joka koostuu kädellisistä aivokimpuista) ja kutoskenttä (jääkenttä) menivät suhteellisen kivuttomasti - toki melkoisesti oli myös tuuria ja tiukkoja paikkoja seassa. Vikassa eli seiskakentässä homman nimi olikin sitten hyvin pitkälti reaktiivinen ja tuuriin pohjautuvaa rimpuilu, mikä kantoikin hedelmää siihen asti, kun olisi pitänyt hoksata lentää lopussa oikeaan ruudun laitaan ennen kuin portti sulkeutuu pysyvästi. Ei muuta kuin törmäys porttiin, ja arsenaalit nollaan (mitä nyt yksi speed up taisi tulla almuina palautusta). Kunnon shoot 'em up -klassikkohasardi! Tässä kohtaa olin jo valmis luovuttamaan, mutta tuli nyt sitten käyteltyä kertyneitä lisäelämiä pois, ja jotenkin ihmeen kaupalla onnistuin pääsemään portin luo toistamiseen. Vastassa odotteli "loppupomo", jonka voittamiseksi ei tarvinnut tehdä mitään o_O Lyhyt loppuanimaatio, onnittelut, ja seuraavaan looppiin.

Toista looppia onnistuin pelailemaan neloskenttään asti, joka osoittautui ekan kuoleman jälkeen pullonkaulaksi. Pientä luotien määrän kasvua olin tuossa havaitsevinani, mutta toisaalta taas jo pelkkä optionien ja aseiden kasaaminen aiheuttaa sen, että vastustajista tulee aggressiivisempia, ja tämä vaikutus oli nähdäkseni hallitsevampi. Mainio peli kyllä edelleen; hyvät kontrollit ja ruudunpäivitys, legendaarinen soundtrack, sopii myös kasuaaliin pelaamiseen etc. etc. Yksi 8-bittisen parhaista :geek:

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.
 
Se tuplausmekaniikka on kyllä siisti. Hyvällä tuurilla menettää siihen hassaantuvan elämän lisäksi vielä sen punaisen aluksen, kun sitä perässään vetävä ötökkä vaihtaa sopivasti lentokulmaa. Hieno fiilis toisaalta aina, kun sen saa klaarattua onnistuneesti talteen.

Keskiviikkona tuli parit pelit testailtua mamella. Tuntui, että kyllä tostakin pystyy vielä petraamaan, kunhan ei anna keskittymisen herpaantua.
Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.
 
Muistutuksena: vielä noin viikon verran aikaa osallistua Galaga-haasteeseen. Ensi viikon tiistaina klo 0:00 menee kanta kiinni. @Sierain tällä hetkellä johdossa 123 440 pisteellä, pätkien samalla alkuperäisen palkintoon oikeuttavan rajan. Löytyykö vielä haastajia?
 
Epävirallinen Galaga-kesähaaste (kelistä päätelleen myös kesä?) on tullut päätökseensä, ja tulokset ovat selvillä:

1. @Sierain 123 440 pistettä (karsintaraja 52 940 ylitetty)
2. @Veijo Vintage 18 250 pistettä

Onnea voittajalle sekä myös Veijolle hyvästä yrityksestä! :win:

Alkusyksystä/loppuvuodesta voisikin sitten harkita ainakin yhtä Kuukauden shmuppiaTM, mikäli saadaan aikataulut natsaamaan ja sovelias peli porukalla sumplittua.
 
Takaisin
Ylös Bottom