Täällä pelataan Shmuppeja!

Nyt kun olen saanut aikaiseksi jopa jatkaa shmupin tekoa, niin ehkä tässä ketjussa kehtaa ruinata vähän mielipiteitä siitä, millaisia piirteitä hyvässä shmupissa pitäisi olla, ja toisaalta, mitä sellaisessa ei saisi olla. Tuo oma projekti hakee vielä vähän suuntaansa ja ajattelin pelata genren pelejä ja varastaa ideoita. Alustava idea on tehdä suht arcademainen peli: Ehkä ihan Gradius-tyyliin joku 6 simppeliä kenttää ja sillä selvä. Toisaalta homma on luisumassa jonkin verran U.N. Squadronin suuntaan kauppoineen.

Kaikki mielipiteet pientäkin mekaniikkaa tai yksityiskohtaa myöten olisivat arvokkaita! Tietysti myös esimerkkipelit ja ehkä tässä jopa tärkeämpänä huonot shmupit: Oman kokemuksen mukaan harva peli erottuu selvästi negatiivisessa valossa. Pahimmillaan ne ovat geneerisiä ja tylsiä "yleisesti", mikä on kai se pahin pelko itselläkin tässä.
 
Onnea projektiin! Pistähän raporttia tänne sitä mukaa kun hommat etenee.

Kuusi kenttää kuulosta näin äkkiseltään aika maksimilta: mieluummin pieni määrä hiottuja ja toisistaan riittävästi erottuvia kenttiä kuin suuri määrä vähemmän hiottuja tylsiä kenttiä.

Tuo generisyys on tosiaan melkeinpä se yleisin nurinan aihe, mitä itsellekin tulee mieleen huonommissa räiskinnöissä, kuten myös mielikuvituksettomat pomotaistelut. Aina on tietty hyvä juttu, jos pelissä on joku persoonallinen twisti, mm. Macross Scrambled Valkyriessä voi hypnotisoida vihollisaluksia apureiksi. Joku pieni juttukin, kuten vaikka kilpi Cho Ren Sha:ssa, voi vaikuttaa aika paljonkin pelikokemukseen positiivisessa mielessä.

Vaikeustason balansointi on myös semmoinen mihin kannattaa kiinnittää riittävästi huomiota. Liian helppo tai epäreilun vaikea shmuppi ei oikein tahdo pitää mielenkiintoa yllä. Myös musiikeilla on aika iso merkitys, kun samat biisit soi usein.

Toivottavasti ei ollut liian lannistavaa vyörytystä heti näin alkuun :cool: Pitäis varmaan laitella itsekin Dezaemonit tulille, kun vain ehtisi/viitsisi.
 
Aina on tietty hyvä juttu, jos pelissä on joku persoonallinen twisti, mm. Macross Scrambled Valkyriessä voi hypnotisoida vihollisaluksia apureiksi.
Tämä on käynyt jopa mielessä, mutta tuskin ihan mihinkään perusmekaniikaksi asti. Totta kai se on jo tehty, mutta en kyllä ole itse törmännyt shmupeissa.

Joku pieni juttukin, kuten vaikka kilpi Cho Ren Sha:ssa, voi vaikuttaa aika paljonkin pelikokemukseen positiivisessa mielessä.
Sitä perus-shieldiäkö tarkoitat? Joku pienikin, omanlainen gimmick tekisi kyllä jo itsessään paljon. Cho Ren Sha:ssa on kyllä hyvä se power-upin kerääminen ja siihen liittyvät riskit ja mahdollisuudet, saatan varastaa tai olla varastamatta.

Kiitos ajatuksista! Eipä tästä nyt ole tarkoitus tehdä mitään kaupallista menestystä, mutta kunhan pääsee tekemään ja saa joskus valmista.

Edit: Niin, tuosta vaikeustasosta... Esimerkiksi tuo Cho Ren Sha on aika maksimissa haasteen osalta. Jos en pääse itse peliä läpi, en voi oikein testata sitä ja tehdä siitä hyvää. Kun tuossa katselin videoita tuosta pelistä, huomasin, että siinähän olisi ollut kakkosloopin lopussa vielä "true final boss", en lähde edes yrittämään.
 
yksi kenttä riittää :D

Hyvä rytmitys on tärkeää, haasteiden väliin aaltoina jotain goombavihuja joita on vaan hauska ampua päiviltä. Samoin uusien vihollistyyppien esitteleminen asteittain. Ei liikaa erilaista roskaa ruudulle, mutta tarpeeksi, jotta pelaajan tulee jatkuvasti liikkua ja miettiä sijoittumistaan.
 
Sitä perus-shieldiäkö tarkoitat? Joku pienikin, omanlainen gimmick tekisi kyllä jo itsessään paljon. Cho Ren Sha:ssa on kyllä hyvä se power-upin kerääminen ja siihen liittyvät riskit ja mahdollisuudet, saatan varastaa tai olla varastamatta.

Kiitos ajatuksista! Eipä tästä nyt ole tarkoitus tehdä mitään kaupallista menestystä, mutta kunhan pääsee tekemään ja saa joskus valmista.
Joo, sitä juuri tarkoitin. Ylipäänsä kyllä just tuo aika uniikki power up -systeemi kokonaisuudessaan on se the juttu, ei pelkkä kilpi yksinään, vaikka sekin verrattain epätavallinen buffi.
 
Powerupit haluan takaisin kuollessa, eli jos peli on old_school ”sinne meni kaikki buffit kun kuolit, mitäs läksit kikkeliskokkelis” niin jää pelaaminen siihen. Hyväksyn siis sen, että nerffaantuu asteella tai parilla kuollessa, mutta kun kolikko on loppu ja otan continuen, niin haluan CAVE/Psikyo tyyliin maksimibuffit suoraan lapaan!

Pisteiden saannissa sitten kaikki eri moodit ja kikkailu kiinnostaa myös! Joissain peleissä saa enemmän pisteitä kun lentää lähempänä panoksia, joissain taas pitää kikkailla eri moodien välissä ja kerätä joko pisteitä tai pelihelpotuksia jne. Osassa peleistä taas chaining tuo kovimmat scoret, eli joku noista vaikka!

Pidän myös siitä, että panoksia on enemmän, mutta hitboksi on pienempi, kuin siitä että panoksia on vähemmän, mutta hitboksi on koko spriten kokoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Powerupit haluan takaisin kuollessa, eli jos peli on old_school ”sinne meni kaikki buffit kun kuolit, mitäs läksit kikkeliskokkelis” niin jää pelaaminen siihen.

Joo, tässä onkin säätöä. Mokailun pitää tuntua jossain, mutta ei se saa olla ihan Gradius-meininkiä, että sitten lennellään sillä umpipaskalla aluksella ilman toivoakaan etenemisestä.
 
Iski nyt joku shmuppi-kausi päälle.

Pistin RetroPien tulille parin vuoden tauon jälkeen ja laitoin päivitykset asentumaan. Tämän tehtyään kone ilmoitti että linuxin käyttis on muuttunut eikä jotkut osiot välttämättä toimi enää. Aikani säädettyäni totesin että clean install on paikallaan ja konetta säätämään taas mieluisekseni. Siinä sitten aloin tutustumaan Arcade-puoleen lähemmin ja innostuin pelaamaan shmuppeja!

Tässä on sit tullut pelattua enemmän tai vähemmän pelejä kuten Aero Fighters, Battle Bakraid, DoDonPachi, Raiden 2, Strikers 1945 1-3, näin nyt muutaman niistä paremmista mainitakseni. Joitain on tullut forcetettua läpi syöttämällä vaan kolikoita sisään niin paljon kun tarvii, mut jotain yrittänyt vähän enemmän opetella pelaamaan mahdollisimman vähillä continueilla. Pienellä harjoittelulla näissä pääsee tyyliin kolmannen kentän läpi, kunnes vaikeustaso pomppaa ja turpiin tulee.

Lisäksi yrittänyt opetella pelaamaan tuolla itse rakentamalla tikulla. Vaikea siihen on päästä sisään, kun on pädeillä tai näppiksellä pelannut koko ikänsä. En sit tiedä onko opettelun väärti tuo vai jatkaisko suosiolla pädillä peluuta? Arvelen myös että tuo halpis-osista rakentama tikku (Zippyy merkkinen) ei varmaan ole mikään otollisin tätä genreä ajatellen.
 
Lisäksi yrittänyt opetella pelaamaan tuolla itse rakentamalla tikulla. Vaikea siihen on päästä sisään, kun on pädeillä tai näppiksellä pelannut koko ikänsä. En sit tiedä onko opettelun väärti tuo vai jatkaisko suosiolla pädillä peluuta? Arvelen myös että tuo halpis-osista rakentama tikku (Zippyy merkkinen) ei varmaan ole mikään otollisin tätä genreä ajatellen.

Joo suosittelen kyllä panostaan johonkin SANWA tikkuun square tai octacon gatella, näissä peleissä varsinkin tosi tärkeetä että ne liikkeet on pieniä ja hallittuja just siihen suuntaan mihin oot haluamassa.

Vois kyllä itekkin vaihteeksi ottaa jotain shmupin_tynkää pelattavaksi. Ollut nyt Mushihimesama Futari Blastissa pidempään, kun kaverit tykkää sitä pelata (helpois noista CAVE mätöistä). Tekis mieli defaultata siihen omaan lemppariin Espgaludaan, mutta ehkä koitan jotain muuta!
 
Vois kyllä itekkin vaihteeksi ottaa jotain shmupin_tynkää pelattavaksi. Ollut nyt Mushihimesama Futari Blastissa pidempään, kun kaverit tykkää sitä pelata (helpois noista CAVE mätöistä). Tekis mieli defaultata siihen omaan lemppariin Espgaludaan, mutta ehkä koitan jotain muuta!

Tengai / Sengoku Blade valikoitui nyt peliksi ja mikä harvinaista niin kerrankin YOKO shmuppia! Pitää katsoa jos tuosta jotain streamin_tynkääkin virittelis.
 
Tunteroinen tuli Tengaita piestyä ja kyllä tuo 1st loop vois ite asiassa olla ihankin mahdollinen, mutta paljon siinä joutuu kyllä ulkoa opetteleen...

Kuuteen kolikkoon alko meneen jo läpi, mutta on perkele hankalaa päästä edes ekaa kenttää kuolematta, ihan muutaman kerran onnistuin vain siinä. Tässä kun saattaa se ekakin kenttä vaihdella parin vaihtoehdon välillä, niin vaikeuttaa entisestään tuota ulkoa opettelua. Tuo Ayin jolla pelasin suurimman osan on ns. hidden character ja sen pommi + erikoisisku on todella kovia. Taitaa Katana charrulla olla vielä kovempi erikoinen, mutta se lataa sitä tuplasti pidempään tms. Tosi agressiivista joutuu tuolla sen melee iskun takia pelaan ja siinä tulee sitten helposti kuolemia. Pitäs vain opetella nuo isojen vihujen järjestykset ja säästää pommit bosseihin niin silläpä tuo menis! Lisäri tuntui myös aina kilahtavat tilille tietyn pistemäärän jälkeen ja ei haitannut vaikka käytti continueja (Cave peleissä pisteet aina nollaantuu continuesta).

Jos kiinnostaa enemmän niin tää vod roikkuu pienen tovin linjoilla. Tais olla tosiaan 6cc paras mihin pystyin.



Lopuksi kun pelasin tuolla UI JUMA PANENDA PIMMI PANA hahmolla niin meinas kyllä käsi krampata lopussa, autofireä huutais tuollaiselle :brows:

Vaikee on, mutta ehdottomasti parhaimmasta päästä YOKO shmuppeja!
 
Jossain juutuubi-videossa tullut joskus toi peli vastaan. On tuo kyllä Game Boy -peliksi varsin kehittyneen oloinen (ja ilmeisen hyvä muutenkin), mutta aika kovalta kuulostaa vasarahinta silti.

Eilen tuli muuten taas kuppilassa hakattua Galagan arcadeversiota. Ehkä oma suosikki noista "alkupään" räiskinnöistä. Multicartilta tuli penskana pelattua melko paljon NES-versiota, mikä on varsin pätevä sekin. Simppeliä ja toimivaa.
 
TimeExtensionissa näemmä CAVE/Do(Don)Pachi-aiheista lätinää:


Ihan OK kiinnostava juttu, mutta meni kyllä liikaa hehkutuksen puolelle + edelleenkin tulee tällaisena keskivertopelaajana ihmeteltyä DaiOuJou:n suosiota... Onhan se nyt paljon ankeampi (tai ainakin rumempi prerenderöityine grafiikoineen) kuin sarjan pari ekaa osaa. Täytyypä tuo tuleva M2-porttaus silti hankkia - jospa siitä saisi harjoittelemalla vähän enemmän irti.

Offtopik: pitäisiköhän sitä muuten rykäistä taas taas joku pieni kisa tulille, kun edellisestä alkaa olla kulunut kohta vuoden päivät?
 
Offtopik: pitäisiköhän sitä muuten rykäistä taas taas joku pieni kisa tulille, kun edellisestä alkaa olla kulunut kohta vuoden päivät?

Joo, joku CAVE aiheinen vaikka? Iteltä löytyy aika hyvin keskivälin tuotanto mitä voisin ;TYCITELLÄ!

Pitääpä lukasta myöhemmi tuo artikkeli kans.
 
Ihan OK kiinnostava juttu, mutta meni kyllä liikaa hehkutuksen puolelle + edelleenkin tulee tällaisena keskivertopelaajana ihmeteltyä DaiOuJou:n suosiota... Onhan se nyt paljon ankeampi (tai ainakin rumempi prerenderöityine grafiikoineen) kuin sarjan pari ekaa osaa. Täytyypä tuo tuleva M2-porttaus silti hankkia - jospa siitä saisi harjoittelemalla vähän enemmän irti.

Onhan se meikästä näyttävä peli aika killeri soundtrackilla, mutta aivan vitun vaikee... Tuntuu, että tuossa scenessä jos peli on "oikeella tavalla vaikee" niin se saa kovimmat kehut. Ei tämmönen pullamössö-meikä sais sitä varmaan edes ekan loopin 1cc vaikka viikkotolkulla päivisin pelaisin...

Jostain syystä tuo PGM ajan graffa on kuitenki mikä iskee itelle eninte, hyvänä toisena tulee toki vanhempi pikseli-graffa. Kaikista paskimmalta meikästä nuo uusimmat Mushista eteenpäin tulleet näyttää.
 
Hyviä pointteja kyllä tuossa ylempänä. Samaa mieltä kyllä siinä, että noissa CAVEN lowspec-raudan peleissä grafiikkapuolessa on vielä semmoista tiettyä orgaanisuutta (toisin kuin vaikkapa DFK:ssa), mistä itekin tykkään. Kai se tossa DaiOuJoussa eniten tuikkaa silmään on se konstrasti, kun värikkäästä ja huipputason pikselitaiteesta siirrytään suttuiseen ja jotenkin vähän tunkkaisen väriseen settiin. Bossitkin ovat jotenkin vähän mitäänsanomattoman näköisiä. Pelituntuma on kuitenkin kohdillaan!

Mulle kyllä kelpaisi jonkun CAVEN pelin hinkkaus. Varmaan "full extent of the jam"-meiningeissä täytyy kyllä rommit käydä imuttamassa, sillä ainakin alkupään pelien konsoliporttaukset ovat vähän mitä sattuu. Olisiko hallitsevaa mestaria kiinnostanut osallistua - ellei peräti järkätä - tämän vuoden kisa? Ping @Sierain
 
Meikällä pitäis kyllä ehdottomasti päästä arcade-raudalla pelaan (näki viimeksi sen cho ren sha kans), niin oma lista mitkä löytyy joko konsoliporttina tai suoraan pcb:nä, mitkä voin pelata Blastilla (ProGear Tekkenillä):

  • Donpachi
  • Dodonpachi
  • Bee Storm
  • DDP DOJ
  • Espgaluda
  • Ketsui
  • Ibara
  • Espgaluda 2
  • Mushihimesama
  • Mushihimesama Futari (Another Ver.)
  • ProGear
 
Tosta listasta rajaisin ehkä pois ainakin Espgaludan, Mushihimesaman (+ Futarin) ja Dodonpachin, koska niihin saattaa osalla käyttäjistä olla jonkin verran etumatkaa... Progear vois olla siinä mielessä hyvä, että kyseessä vaakavierityspeli. Muita hyviä ehdokkaita: DonPachi, Ketsui (tää on sit vaikea), Ibara ja Espgaluda II (tästä löytyy ihan jeppis Switch-porttaus). Kaikki tosin: käy!
 
Olisiko hallitsevaa mestaria kiinnostanut osallistua - ellei peräti järkätä - tämän vuoden kisa? Ping @Sierain

Tuskin meikäläisen kannattaa ainakaan tätä järjestää: Olen sen tason pakana, etten ole ikinä (tietääkseni) pelannut yhtäkään CAVEn peliä. Jonkun, joka tietää aiheesta, pitäisi varmaan valita peli. Sekin on ihan kysymysmerkki, että millä näitä nyt sitten pelataan. Mutta osallistun kyllä, jos vain mahdollista!
 
Takaisin
Ylös Bottom