Starfield (Xbox Series / PC)

  • Main questissa uusien temppelien löytäminen on jumissa, koska yhdellä planeetalla ei vain tule sitä skannerin häiriötä, eikä tehtävä etene kohtaan, että mene temppeliin. Kokeilin avata powerin jo temppelistä, mutta tehtävä ei tule valmiiksi. Tuossa ei myöskään tule sitä cinematiccia, eikä spawnaa sitä guardiania temppelille. Palasin tässä kohtaa sitten tallennukseen ennen koko sijainnin löytämistä, mutta tuosta asti pelaaminen ei auta, joten olkoon nyt jäissä sitten toistaiseksi.
Ihmeiden aika ei ole ohi, tämä bugi korjautui itsestään. Olen tehnyt tässä välissä vaikka mitä muuta, mm. yhden factionin kaikki tehtävät, rakentanut uuden aluksen ja sen sellaista. En tiedä vaikuttiko mikään tähän, mutta joka tapauksessa sain tuon questin nyt tehtyä ilman minkäänlaisia ongelmia.

Tuollainen oli välissä:

1695144264922.png

Tuo on muokattu Razorleafista, joka on tehtävästä saatava erikoisalus ja olen epäillyt, että jotkut bugit saattavat johtua tästä. Eipä ole mikään kyllä ainakaan vaihtamalla parantunut.

Nyt lentelen sitten tällaisella kikkareella:

1695144369796.png

Aseet eivät ole nykyisillä skilleillä kuitenkaan ikinä täysin käytössä, joten yritin panostaa kompaktiin ja käytännölliseen pakettiin. Tämä liikkuu vähän mukavammin ja sitä tulivoimaakin on ihan riittävästi. Suurin syy uuden aluksen rakentamiseen oli kuitenkin tuo jump range. Edellinen oli yksinkertaisesti liian raskas päästäkseen tiettyihin paikkoihin. Ehkä tuohon aiempaan aluksen katoamisbugiin liittyen "board"-komento on edelleen "inaccessible". Jotain tässä tallennuksessa on varmaan hajonnut lopullisesti. Päivityksiä odotellessa..
 

Varuiksi spoileriin:

Alle 50 tuntia oli mittarissa kun peli oli ekan kerran läpi ja ng+:n kohdalla meni varmaan 1-1,5 h että oli taas lopputekstit ruudulla.

Ihan koko peliä ei siis tarvitse sentään pelata läpi new game plussassa - ellei itse halua.
 
Varuiksi spoileriin:

Alle 50 tuntia oli mittarissa kun peli oli ekan kerran läpi ja ng+:n kohdalla meni varmaan 1-1,5 h että oli taas lopputekstit ruudulla.

Ihan koko peliä ei siis tarvitse sentään pelata läpi new game plussassa - ellei itse halua.
Täytyy koittaa sitten kun olen itse pelin kanssa valmks n. 300 tunnin päästä. Ehkä.
 
Edelleen joutuu painimaan noiden bugien kanssa. Päivityskin tuli välissä, mutta ei auttanut. Mitähän kaikkea tässä nyt onkaan:
  • Main quest on sen verran paskana, ettei peliä voi läpäistä
  • Main questiin liittyvät temppelit/kyvyt ovat jotenkin hajalla. Uusia ei kai saa, pari puuttuu valikosta, mutta siellä lukee kuitenkin, että viisi puuttuu. Nuo pitäisi kai kaikki olla saatuna, ennen kuin pelin voi pelata läpi?
  • Yhdessä questissa joutuu palautuksessa edelleen jumiin dialogiin
  • Osa miehistöstä on kadonnut jäljettömiin. Saattaa olla myös joku pelin ominaisuus, mutta enpä tiedä
  • Minulla on laivueessa tehtävästä saatu erikoisalus, jota ei olisi tarkoitus pitää, eikä sitä voi muokata, myydä, tai poistaa, eikä sitä voi myöskään ottaa käyttöön
  • Yksi alus oli edelleen hajalla siten, että muokkaukset menevät hukkaan ja aluksen model puuttuu jos sen yrittää ottaa käyttöön (tajusin, että näitähän voi poistaa kokonaan, joten tein sen sitten)
  • Avaruudessa ei enää tule random encountereita. Tai se on jotenkin kiinni aluksesta: Pääaluksellani ei niitä tule, mutta yhdellä toisella tulee
  • Aluksella, jolla encounterit toimivat, se landing bayn luukku on aina kiinni, joten alukseen ei voi juosta sisälle (fast travel toimii toki)
  • En ilmeisesti voi saada uusia aluksia tehtäväpalkintoina, tällaisissa tehtävissä tuntuu olevan aina joku ongelma palauttaessa
Yksi tehtävä jumahti jotenkin tilanteeseen, jossa ei voinut tehdä mitään. Liittyy varmaan jotenkin tuohon encounter-bugiin, kun alukseen olisi pitänyt telakoitua. Tuossa kohtaa otin sitten konsolikomennot käyttöön ja sain tehtävän tehtyä. Teinpä myös main questin sitten samaan tyyliin, oli todella immersiivistä. Palautin kuitenkin tallennuksen taaksepäin tuosta: Halusin vain kokeilla, toimiiko tuo.

Nyt vähän tuntuu, että kaikki on nähty, eikä tehtäviä enää tunnu löytyvän. Viimeiset 10 tuntia on ollut kunnon puzzlepeliä noiden bugien takia. En käsitä, miten noista quest-bugeista ei ole opittu edelleenkään. Ne ovat myös pahinta laatua ja voi olla, etteivät monet niistä ole edes korjattavissa vanhalle tallennukselle. Xboxilla ainoa mahdollisuus saattaisi olla uuden pelin aloittaminen.

Nyt on 125h pelikellossa ja vaikka meno oli suht bugitonta hyvän aikaa, mutta tuossa ehkä sadan tunnin kohdalla homma kaatui kuin korttitalo. Loppujen lopuksi tästä tuli itselle bugisin kokemus kaikista Bethesdan peleistä, vaikka alkuun vaikutti todella lupaavalta.

Loput saavutukset tekisi mieli pelata, mutta ilman tehtäviä se tuntuu vähän turhalta. Kai tuossa voisi vielä kaikessa rauhassa penkoa asutusalueita, jos vaikka tulisi jotain mielenkiintoista vastaan. Ajattelin nimittäin jo aiemmin, että nyt on kaikki tehty, mutta jostain nurkan takaa tulikin vielä aika laaja questline.

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.
 
Main questiin liittyvät temppelit/kyvyt ovat jotenkin hajalla. Uusia ei kai saa, pari puuttuu valikosta, mutta siellä lukee kuitenkin, että viisi puuttuu. Nuo pitäisi kai kaikki olla saatuna, ennen kuin pelin voi pelata läpi?

Ei tarvitse saada kaikkia. Veikkaan että pelin voi pelata läpi ilman ainuttakaan erikoiskykyä, ellei nyt joku niistä ollut johonkin yksittäiseen tehtävään sidottu? No joka tapauksessa itse kävin ehkä max viidessä temppelissä.

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.
 
Vähän mietin tämän jatkamista, mutta sitten totesin että turhaa jäädä tässä vaiheessa koukkuun kun tilaus päättyy kohta (eikä ole varaa uusia).

IMG_7972.jpeg

Kirjaudun kuitenkin huvikseen entisen duunin koulutusjärjestelmään niin siellä ootti yllättäen vielä yksi viimeinen 3kk koodi jonka sitten toki aktivoin.

IMG_7973.jpeg

Jos sitä ehtis tässä 3kk aikana vielä sit!
 
Onko tossa pelissä muuten companioneiden affektiot pelaajaa kohtaan kirjoitettu paremmin kuin fallout nelosessa jossa ne (pelin vakiot) on lähinnä ylikasvaneita pikkulapsia pitämässä hahmoa pelastajana jossa ne roikkuu, vai onko siellä sellaista että ne suhtautuu pelaajaan tasavertaisena?
 
Onko tossa pelissä muuten companioneiden affektiot pelaajaa kohtaan kirjoitettu paremmin kuin fallout nelosessa jossa ne (pelin vakiot) on lähinnä ylikasvaneita pikkulapsia pitämässä hahmoa pelastajana jossa ne roikkuu, vai onko siellä sellaista että ne suhtautuu pelaajaan tasavertaisena?

Olen pelannut suurimman osan ajasta yksin ja se on yleensäkin tapana, mutta tässä viime aikoina on roikkunut companion mukana. Väittäisin, että aika sama meininki. Toteutus on ehkä jopa yleisesti vähän heikompi, kuin edellisissä (taas yksi ominaisuus, jonka syvyydestä on todennäköisesti karsittu pelin yleisen laajuuden takia). Kyllä niiltä toisaalta saa kuunnella vittuiluakin, jos sattuu tekemään "vääriä valintoja". Ilmeisesti nuo saattavat myös häipyä kokonaan, jos meno ei miellytä yhtään. Tai näin kuulin, itseltä on kadonnut noita companioneita ja luulen kyllä, että kyseessä on jokin bugi. Ainakaan nämä hahmot eivät ikinä minulle kertoneet, mikä siinä nyt niin hiertää.
 
Onko tossa pelissä muuten companioneiden affektiot pelaajaa kohtaan kirjoitettu paremmin kuin fallout nelosessa jossa ne (pelin vakiot) on lähinnä ylikasvaneita pikkulapsia pitämässä hahmoa pelastajana jossa ne roikkuu, vai onko siellä sellaista että ne suhtautuu pelaajaan tasavertaisena?
Olen pelannut suurimman osan ajasta yksin ja se on yleensäkin tapana, mutta tässä viime aikoina on roikkunut companion mukana. Väittäisin, että aika sama meininki. Toteutus on ehkä jopa yleisesti vähän heikompi, kuin edellisissä (taas yksi ominaisuus, jonka syvyydestä on todennäköisesti karsittu pelin yleisen laajuuden takia). Kyllä niiltä toisaalta saa kuunnella vittuiluakin, jos sattuu tekemään "vääriä valintoja". Ilmeisesti nuo saattavat myös häipyä kokonaan, jos meno ei miellytä yhtään. Tai näin kuulin, itseltä on kadonnut noita companioneita ja luulen kyllä, että kyseessä on jokin bugi. Ainakaan nämä hahmot eivät ikinä minulle kertoneet, mikä siinä nyt niin hiertää.
Taso on mielestäni samaa tai parempaa.
Mutta siis kyllä, companionit eivät persoollisuudestaan riippuen tykkää tietyistä asioista (joku ei tykkää että varastat, joku ei tykkää jos uhkailet kun taas joku saattaa tykätä) ja ne kommentoivat pelaajan tekemisiä tämän mukaan. Peli myös ilmoittaa jos companion pitää tai ei pidä jostain jolloin affection laskee tai nousee. Jos puolestaan tekee jotain radikaalia mistä companion ei pidä (esim. viattomien tappaminen) niin peli ilmoittaa että companion "hated that" ja usein companion huutaa hahmolle jotain ja pyytää puhumaan hänen kanssaan sekä saattaa lähteä menemään jolloin peli ilmoittaa tästä.
 
Taso on mielestäni samaa tai parempaa.
Mutta siis kyllä, companionit eivät persoollisuudestaan riippuen tykkää tietyistä asioista (joku ei tykkää että varastat, joku ei tykkää jos uhkailet kun taas joku saattaa tykätä) ja ne kommentoivat pelaajan tekemisiä tämän mukaan. Peli myös ilmoittaa jos companion pitää tai ei pidä jostain jolloin affection laskee tai nousee. Jos puolestaan tekee jotain radikaalia mistä companion ei pidä (esim. viattomien tappaminen) niin peli ilmoittaa että companion "hated that" ja usein companion huutaa hahmolle jotain ja pyytää puhumaan hänen kanssaan sekä saattaa lähteä menemään jolloin peli ilmoittaa tästä.

Joo siis toi on samaa kuin Fallout nelosessakin, mutta tarkoitan että onko ne samalla tavalla sellaisia että se affektio on ikäänkuin vain yksiulotteinen viiva jonka toisessa päässä on se että companion vihaa ja häipyy, ja toisessa päässä se että companion heittäytyy roikkumaan hihasta, on ihan täysin avuton eikä saa tehtyä mitään ilman apuasi, ja pahimmillaan ei kestä jos et kuuntele joka ikistä asiaa mitä sillä nyt on.

Minkä takia siis kysyn tosta niin jotenkin vähän paradoksaalista (mitä luin peliin liittyvää keskustelua joitain sivuja taaksepäin) että sillä on olevinaan menty eteenpäin että pelissä on eri näköisiä ja kokoisia ihmisiä ja kaikki ei ole ns mitään kauneuskisan voittajia niinkuin oikeastikin, mutta sitten niiden "luonteissa" ei ole oikein edistytty mihinkään. Kuitenkin näitä "kaikki on lääpällään pelaajaa kohtaan" pelejä on vähän liikaakin, ja ainakin meitsi on huomannu että pidän kaikista mieluiten mukana sellaista joka ei erikseen tule kertomaan että oot sille tärkeä, vaan joka näyttää sen sit jotain muuta kautta. Esim neloseen on tehty sellasia companioneita joissa tollainen asia on osattu ottaa huomioon.

Ja jos miettii niin esimerkiks vaikkapa jossain Cyberpunkissa on tehty tolta osin juttuja monenkin hahmon kohdalla hyvin mitä erilaisiin väleihin tulee, että miten voi olla tärkeä ystävä jollekin, mutta se ei mene sellaiseks yksiulotteiseks hate-love pelkistymäks.

Ei kai oikeasti ihmissuhteet ole tollaista pelkistettyä love-hate vai onko ne jossain jollain? Tai jos ne keskimäärin on ni älkää edes kertoko
 
toisessa päässä se että companion heittäytyy roikkumaan hihasta, on ihan täysin avuton eikä saa tehtyä mitään ilman apuasi, ja pahimmillaan ei kestä jos et kuuntele joka ikistä asiaa mitä sillä nyt on.
Ei mielestäni Falloutissakaan tälläistä ollut?

Mutta siis ei kukaan ainakaan ole intoillut minusta menemään mitään ihmeempiä vailla ovatkin sanoneet arvostavansa jos jaksan kuunnella heidän horinoitaan, mutta noissa keskusteluisss voi kyllä helposti valita dialogivaihtoehtojakin joista affinity laskee.
Toki olen ollut pääosin vain Andrejan kanssa koska muut ovat liian puhtoisen oloisia olleet, mutta hän ainakin tuntuu olevan ihan itsenäinen persoonsansa.
 
Ei mielestäni Falloutissakaan tälläistä ollut?

On mikäli et ole valinnut romanssia kenenkään kanssa. Ne joilla on affinity tarpeeks täynnä tulevat roikkumaan hihasta jos vietät vähänkään pidempään aikaa samassa tilassa. Ja ne on just ne samat jotka sitä ennen saattaa puhua ystävyydestä, tai joissa olet pitkin niiden questlinea huomannut että ne on kehittyneet henkisesti ja alkavat ikäänkuin "pystyä seisomaan omin jaloin". Kaikki toi vedetään vessasta alas ja niistä tulee "en kestä ilman sinua" avuttomia jotka käyvät tasaisin väliajoin kokeilemassa josko nyt tärppäiskin ja osa jopa suuttuu jos et jaksa enää käydä sitä samaa keskustelua monennettako kertaa.

edit: Jopa animuhaaremipelisarjana pidetty Sword Art Online toteuttaa ton niin että hahmoilla on ikäänkuin enemmän henkistä kasvua eli siellä on sellaisia jotka ennenpitkään hyväksyvät sen ettei sellainen perinteinen romanssikuvio ole mahdollinen, ja sitten ovat ihan tyytyväisiä siitä että olet hyvä ystävä niiden kanssa kun tajuavat että se ajanvietto on lopulta se mitä ne haluaa ja kuvitelmat romanssikuvioista olivat enemmänkin sitä että se oli henkistä kehittymättömyyttä niiden osalta josta ne osaa kasvaa yli
 
Niinhän se menee, että on olemassa se affinity-arvo ja sen mukaan tulee sitten tietyillä portailla erilaista dialogia ja tapahtumia. Lisäksi on joku vielä raaempi arvo, jossa on sellainen yleinen suhde hahmoon (esim. commitment). Tuo affinity toki nousee koko ajan tasaisesti, kun hahmon kanssa ihan vain hengaa ja tekee tehtäviä, mistä sitten seuraa se, että sieltä alkaa tulemaan niitä yltiöpositiivisia kommentteja, vaikka et kommunikoisi hahmon kanssa mitenkään. On aika vaikeaa tehdä niin paljon "vääriä" valintoja, että tämä yliajettaisiin. Tietysti on olemassa keskusteluja, joihin hahmot saattavat ottaa osaa ryhmänä, eli ainakin teoriassa voit sentään saada jonkun hahmon vihaamaan sinua, kunhan et koskaan ota tätä mihinkään mukaan.

Starfieldissä nuo hahmot myös antavat sinulle jotain esineitä ja rahaa vähän väliä. Hahmon ei tarvitse kyllä olla edes mukana tätä varten. En muista, oliko aiemmissa peleissä tällaista. Tuntuu vähän oudolta, kun joku hahmo, jonka kanssa et ole juurikaan tekemisissä antaa sinulle jonkun pirun porkkanan, kun satut näkemään tätä jossain outpostilla.

Skyrimissähän jopa jollain perusmyyjillä oli ainakin pellin alla olemassa mittareita sille, miten paljon nämä pitävät pelaajasta. Tähän liittyi jotain ajatuksia, että kanta-asiakkaana sait jopa varastaa kaupasta ja sitä katsottiin sormien läpi. Lopullinen toteutus taisi kyllä jäädä ihan puolitiehen. Starfield ei ainakaan ole mikään parannus tällä osa-alueella.
 
On mikäli et ole valinnut romanssia kenenkään kanssa. Ne joilla on affinity tarpeeks täynnä tulevat roikkumaan hihasta jos vietät vähänkään pidempään aikaa samassa tilassa. Ja ne on just ne samat jotka sitä ennen saattaa puhua ystävyydestä, tai joissa olet pitkin niiden questlinea huomannut että ne on kehittyneet henkisesti ja alkavat ikäänkuin "pystyä seisomaan omin jaloin". Kaikki toi vedetään vessasta alas ja niistä tulee "en kestä ilman sinua" avuttomia jotka käyvät tasaisin väliajoin kokeilemassa josko nyt tärppäiskin ja osa jopa suuttuu jos et jaksa enää käydä sitä samaa keskustelua monennettako kertaa.
Tästä en osaa sanoa, itsellä ei ole Andrejan kanssa tässä kymmenien tuntien aikana edennyt tarpeeksi pitkälle että mitään romanssia olisi edes luvassa. Hahmolta toki sain yhden questin mutta en ole vielä sitä ehtinyt tekemään, se luultavasti tuo affinityä aika reilusti lisää.
Tätä tosiaan kuitenkin tekevät:
Starfieldissä nuo hahmot myös antavat sinulle jotain esineitä ja rahaa vähän väliä. Hahmon ei tarvitse kyllä olla edes mukana tätä varten. En muista, oliko aiemmissa peleissä tällaista. Tuntuu vähän oudolta, kun joku hahmo, jonka kanssa et ole juurikaan tekemisissä antaa sinulle jonkun pirun porkkanan, kun satut näkemään tätä jossain outpostilla.
Ja ei tarvitse hahmon olla mukana. Barrett ilmoittelee aina välillä että hänellä on jotain vaikka hahmo oli mukanani jonkun pari tuntia ja loput ajasta vaan hengailee aluksessa. Sarah myös jatkuvasti ilmoitti että hänellä on jotain paskaa annettavana.
Andreja jostain syystä ei ilmoita ikinä että on annettavaa minkä takia kyseessä on hyvä companion.
 
Tästä en osaa sanoa, itsellä ei ole Andrejan kanssa tässä kymmenien tuntien aikana edennyt tarpeeksi pitkälle että mitään romanssia olisi edes luvassa. Hahmolta toki sain yhden questin mutta en ole vielä sitä ehtinyt tekemään, se luultavasti tuo affinityä aika reilusti lisää.
Tätä tosiaan kuitenkin tekevät:

Ja ei tarvitse hahmon olla mukana. Barrett ilmoittelee aina välillä että hänellä on jotain vaikka hahmo oli mukanani jonkun pari tuntia ja loput ajasta vaan hengailee aluksessa. Sarah myös jatkuvasti ilmoitti että hänellä on jotain paskaa annettavana.
Andreja jostain syystä ei ilmoita ikinä että on annettavaa minkä takia kyseessä on hyvä companion.

Itselläkin nyt Andreja mukana, ja antelee kyllä jotain rojua myös. Tuollainen affinity quest olisi, mutta sekin on tietenkin rikki, kuinkas muutenkaan. Ei vain tule quest logiin merkintää, joten piti taas palata aiempaan tallennukseen. Harmi sinänsä, että muita mielekkäitä tehtäviä ei ole enää jäljellä, eikä viitsisi grindata tuota affinitya nollastakaan uudestaan.
 
Itselläkin nyt Andreja mukana, ja antelee kyllä jotain rojua myös. Tuollainen affinity quest olisi, mutta sekin on tietenkin rikki, kuinkas muutenkaan. Ei vain tule quest logiin merkintää, joten piti taas palata aiempaan tallennukseen. Harmi sinänsä, että muita mielekkäitä tehtäviä ei ole enää jäljellä, eikä viitsisi grindata tuota affinitya nollastakaan uudestaan.
Ei tossa tuota bugia ole kuin itselläkin joissain että questi näkyy ainoastaan All -kategoriassa?
 
Ei tossa tuota bugia ole kuin itselläkin joissain että questi näkyy ainoastaan All -kategoriassa?

Käytän mielestäni pelkkää all-kategoriaa. Kun tuon questin saa, vilahtaa ruudulla vain "activities" ilman mitään muita tekstejä. Siinähän pitäisi näkyä tehtävän otsikko. Mitään markereita ei myöskään näe mistään. Kokeilin myös mennä kohdeplaneetalle, mutta mitään ei tapahdu.
 
Takaisin
Ylös Bottom