Starfield (Xbox Series / PC)

80h ja päätarinan alkupään myötä aukesi uusi pelimekaniikka. Ehkä tässä olisi voitu vähän tiiviimmiin ohjata pelaajaa alkuun vaikka onkin ihan kivaa että saa vapaasti mellestää menemään.
 
Törkeä spoileri siinä! Mutta oli kyllä hyvä fiilis, kun huomasi, että tässähän on vielä enemmän ominaisuuksia. Toki tuollaista osasi vähän odottaa, mutta kuitenkin. En ole tuosta ihan samaa, että pelaajaa pitäisi ohjata aggressiivisemmin tiettyyn suuntaan. Tietäähän sen näissä etukäteen, että sooloilu ja tehtävien välttely on vähän erilaista pelattavaa (ja ainakin Skyrimissä aiheutti sitten bugeja huonon tehtäväsuunnittelun takia).

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.

Tässä kohtaa on naurettavat 72 tuntia jo takana. Varmaan viimeiset 15 tuntia olen rakentanut taas outposteja ja tuotantolinjoja, koska "farmaaminen on liian työlästä". Siinä sivussa olen kehittänyt avaruustaisteluun liittyviä skillejä ja laitoin lähes kaikki rahat palamaan uudistettuun alukseen, joka on kyllä vielä vähän keskeneräinen. Ehkä sitä voisi seuraavaksi vaikka tutustua ensimmäiseen factioniin.
 
Törkeä spoileri siinä! Mutta oli kyllä hyvä fiilis, kun huomasi, että tässähän on vielä enemmän ominaisuuksia. Toki tuollaista osasi vähän odottaa, mutta kuitenkin.
Tämä mekaniikka näytetään ihan pelin trailerissakin vaikka sitä ei isommin mainostetakaan.
 
Tämä mekaniikka näytetään ihan pelin trailerissakin vaikka sitä ei isommin mainostetakaan.

Joo, en muistanut siitä onneksi mitään. Jälkikäteen muistin Toddin myös avanneen itse juonta jonkin verran. Ja tietysti jos vähänkin selaa peliin liittyviä juttuja, ei voi välttyä lievältä main questin spoilaamiselta. Onneksi ei ole ehtinyt selata mitään, koska on ollut kiire pelata Starfieldiä. Vaikka tuo ennakkoon pelaaminen onkin suht paskamainen juttu, niin ainakin on saanut vähän etumatkaa spoilerien kannalta. Itse pelissä on yksi aika selkeä vihjaus tästä "spoilerista", nimittäin 'powers' bindauksissa. Tosin alkuun vain ajattelin, että se ehkä liittyy johonkin skilleihin, kun nekin kuitenkin avaavat ties mitä ominaisuuksia.
 
Tosin alkuun vain ajattelin, että se ehkä liittyy johonkin skilleihin, kun nekin kuitenkin avaavat ties mitä ominaisuuksia.
Itse olin juuri ennen julkaisua pelannut taas Skyrimia pitkästä aikaa miaaä huudot ovat toki vastaavaa settiä niin tajusin bindauksista täysin että noita tarkoitettiin.
 
Ensimmäistä päivitystä pukkaa. Virallinen modaustukikin varmistettu:

We are working on our built-in mod support (Creations) that will work across all platforms similar to what we’ve done with Skyrim and Fallout 4. This full support is planned to launch early next year. Until then, we know our PC community is already very active in the modding space and if you have any feedback on how we can make this better, please let us know . Modding and creating in our games will always be a vital and important part of who we are, and we love seeing the community get off to such a strong start.

Muuten ei ole kovin kummoisia muutoksia (vaikka nuo quest-ongelmat ovatkin aika kriittisiä):
Performance and Stability
  • Xbox Series X|S: Improved stability related to installations.
  • Various stability and performance improvements to reduce crashes and improve framerate.
Quests
  • All That Money Can Buy: Fixed an issue where player activity could result in a quest blocker.
  • Into the Unknown: Fixed an issue that could prevent the quest from appearing after the game is completed.
  • Shadows in Neon: Fixed an issue where player activity could result in a quest blocker.
 
Sain kaikkien factionien kaikki tehtävät pakettiin ja aloin nyt sitten työstämään pelin päätarinaa.

Huvittavaa kun ekat tehtävät ovat kaikkine tutoriaali-ikkunoineen aikamoisia opetuspläjäyksiä. Nää samat vinkit olisivat kelvanneet joku 40 tuntia sitten...
:D

Menin nuo factionit tällaisessa järjestyksessä:

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.

Kaikissa oli jotakin hyvää, mutta tällaiset arviot heittäisin näille:

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.
 
Viimeksi muokattu:
Kivasti on nyt lähteny käyntiin ja koukuttaakin!

Dickpicistä en ole kyllä vielä tykännyt, mutta katotaan nyt kuhan saadaan tuo jutska tuolta sille kehitettyä vähän paremmaksi mikäsenytolikaan.
 
Sain kaikkien factionien kaikki tehtävät pakettiin ja aloin nyt sitten työstämään pelin päätarinaa.

Huvittavaa kun ekat tehtävät ovat kaikkine tutoriaali-ikkunoineen aikamoisia opetuspläjäyksiä. Nää samat vinkit olisivat kelvanneet joku 40 tuntia sitten...
:D

Menin nuo factionit tällaisessa järjestyksessä:

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.

Kaikissa oli jotakin hyvää, mutta tällaiset arviot heittäisin näille:

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.

Mietin tuossa, että näinköhän on mahdollista tehdä kaikkien factionien tehtäviä. Ilmeisesti on, mikä on oikeastaan vähän harmi.

Olen tietääkseni ensimmäisen factionin tehtävissä aika loppupäässä ja tuossa tulikin sitten vastaan aika kriittinen bugi. Crimson Fleetin tehtävässä Eye of the Storm pitää vääntää useampaa kytkintä ja viimeisen kohdalla tulee sitten sellainen väli, jossa pitää odottaa muutama sekunti tiettyjen juttujen aktivoitumista ketjussa. No, itsellä tämä ketju jumahti ja laitoin tietenkin quicksaven juuri siinä kohtaa. Autosave oli viimeksi jostain 45 minuutin takaa, joten ei muuta kuin speedrunillla samaan kohtaan ja useampi save talteen. Ilmeisesti ihan yleinen bugi. Toisella kertaa ei ollut sitten mitään ongelmia.

Sain sen aluksenkin tehtyä. Tosin pitäisi muuttaa aseistusta, kun nuo jotkut turretit ovat ilmeisesti sellaisia, että ampuvat automaatiolla, eivät käänny ja ne pitäisi suunnata tietyllä tavalla rakennusvaiheessa. Voisi siis esim. ammuskella taaksepäin, mikä on ihan mielenkiintoista.

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.

Toivottavasti aluksen laittaminen lihoiksi ei ole kovin tappiollista, koska tuohon paloi kuitenkin se 300K.
 
Toivottavasti aluksen laittaminen lihoiksi ei ole kovin tappiollista, koska tuohon paloi kuitenkin se 300K.
On.

Tosin pitäisi muuttaa aseistusta, kun nuo jotkut turretit ovat ilmeisesti sellaisia, että ampuvat automaatiolla, eivät käänny ja ne pitäisi suunnata tietyllä tavalla rakennusvaiheessa. Voisi siis esim. ammuskella taaksepäin, mikä on ihan mielenkiintoista.
Tosiaan kaikki aseet missä on nimessä sana "turret" ovat automaattisia. Jotkut käyttävät niitä juuri suojaamaan selustaansa.
 
Päätarinaan liittyen, olen nyt hankkinut neljä noita powereita ja tämä on ehkä tylsintä ja typerintä paskaa Bethesdan peleistä ikinä. Skyrimissä sentään piti mennä dungeon läpi ennen kuin sai uusia sanoka huutoihin. Nyt vain laskeudutaan planeetalle, etsitään temppeli, tehdään maailman huonoin puzzle, mennään käymään Eyessa koska puheluäimia ei ole keksitty ja toistetaan. Kuka helvetti tämän osan on suunnitellut?
 
Päätarinaan liittyen, olen nyt hankkinut neljä noita powereita ja tämä on ehkä tylsintä ja typerintä paskaa Bethesdan peleistä ikinä. Skyrimissä sentään piti mennä dungeon läpi ennen kuin sai uusia sanoka huutoihin. Nyt vain laskeudutaan planeetalle, etsitään temppeli, tehdään maailman huonoin puzzle, mennään käymään Eyessa koska puheluäimia ei ole keksitty ja toistetaan. Kuka helvetti tämän osan on suunnitellut?

On kyllä puisevaa, mutta luulen, että tämä on ihan jumalatonta toistoa osittain siksi, että on pelannut peliä muuten niin. Olin kai käynyt joillain noilla planeetoilla etukäteen ja planeettakuntaan lentäessä saattaakin sitten ilmestyä puskista tehtävä, että sillä ja sillä planeetalla on muuten temppeli. Nyt olen sitten ihmetellyt, että näinköhän olen jo "löytänyt" ne kaikki, mutta pitäisi haravoida galaksia sen verran, että sattuisi saamaan ne questit.
 
Lopputekstit pyörivät äsken ruudulla. Oli ja on kyllä varsin hyvä peli.

Todella paljon jäi kaikenlaista tekemättä ja kokematta, mutta pitkästä aikaa on pelin läpäisemisen jälkeen jopa pientä intoa jatkaa. Voi siis olla että en jätä tätä ihan vielä tähän.
 
Lopputekstit pyörivät äsken ruudulla
Todella paljon jäi kaikenlaista tekemättä ja kokematta
100h menee itsellä huomenna rikki.
Olen tehnyt yhdelle factionille kaksi questia, päätarina on edelleen aika alkutekijöissään, yhdellä outpostilla on pääasiassa vain arkkuja resursseille, toisella outpostilla ei ole muuta kuin outpost beacon, en ole päässyt craftaamaan mitään muuta kuin niitä asioita mitä pelin alussa voi, ainoastaan yksi skillipuu on mennyt viimeiselle tasolle saakka ja en ole vieläkään käynyt Settled Systemsin kaikissa asutuksissa (eli näissä käsintehdyissä joiden kiertorataa valvotaan).

Fallout 4:ssa tässä kohtaa alkoi olemaan koko peli yhden DLC:n kanssa pariakymmentä tuntia vajaa läpäistystä. Veikkaan että tässä menee reilusti toiset 100h ennen kuin alkaa uniikit questit loppumaan.
 
Tuossa kun pressan pää aiemmin epäili, että tallennukset tukkeutuvat ja bugit alkavat kasautua, vähän pelkäsin pahinta. Kuitenkin tuossa on mennyt kymmeniä tunteja oikeastaan ilman mitään ongelmia ja mietin jo, että huoli oli turha. Nyt on kuitenkin tullut vastaan useampi kriittinen bugi:

  • Main questissa uusien temppelien löytäminen on jumissa, koska yhdellä planeetalla ei vain tule sitä skannerin häiriötä, eikä tehtävä etene kohtaan, että mene temppeliin. Kokeilin avata powerin jo temppelistä, mutta tehtävä ei tule valmiiksi. Tuossa ei myöskään tule sitä cinematiccia, eikä spawnaa sitä guardiania temppelille. Palasin tässä kohtaa sitten tallennukseen ennen koko sijainnin löytämistä, mutta tuosta asti pelaaminen ei auta, joten olkoon nyt jäissä sitten toistaiseksi.
  • Tämä on vielä pahempi, taas kyseessä main quest: Uskon olevani ihan pelin lopussa, mutta tehtävä pyytää tekemään armillaryn alukseen, eikä sitä voi tehdä. Tein sen aiemmassa vaiheessa peliä outpostille, mutta koko outpostin tuhoaminenkaan ei auta. Outoa on, että koko alukseen rakentaminen on merkattu tehdyksi, mutta tehtävä ei silti etene. Luin jostain, että jollain oli tässä vaiheessa mennyt tehtävä läpi, mutta eipä ole itselle tapahtunut.. Käytännössä olen siis jumissa, kunnes tulee joku korjaus. Konsolikomentoja en viitsisi käyttää, kun menee saavutukset ja pahimmillaan rikkoo peliä vielä enemmän.
  • Minulla on myös yksi tehtävä, jonka palauttaminen onnistuu, mutta dialoginäkymästä ei pääse pois, vaan NPC tuijottelee siinä ja UI on tyhjillään, eikä mitään voi tehdä.
  • Kävipä myös niin, että ostin erään aluksen, joka on vain kadonnut. Tai siis on se minulla ja sitä voi muokkaillakin, mutta laskeutumisalusta on tyhjä ja jos menee fast travelilla avaruuteen, alusta ei ole, eikä grav jump toimi. Hahmo on kai sellaisenaan leijumassa avaruudessa, mutta näkymättömänä sekin (ainakin meleellä huitomisen äänet kuuluvat). Eipä tuota alusta periaatteessa mihinkään tarvi, koska ostin sen siksi, että pääsisin tuon ensimmäisen bugin osoittamaan temppeliin, mutta silläkään ei ole nyt kiire. Toki voi aina ostaa/rakentaa uusia aluksia.

100 tuntia peliaikaa lähestyy ja pääosin on ollut bugitonta menoa, mutta nyt sitten lävähti useampi tällainen blokkeri kerralla, mikä on kyllä raivostuttavaa. Skyrimissä pahimmat ongelmat olivat nimenomaan vastaavia virheitä questeissa ja on pirun harmi, ettei tuosta ole opittu. QA on tietysti vaikeaa tällaisessa pelissä, mutta on jumalauta kumma, että main questissa on taas tällaisia ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Konsolikomentoja en viitsisi käyttää, kun menee saavutukset ja pahimmillaan rikkoo peliä vielä enemmän.
Achievement Enabler modi vaan käyttöön. Itse halusin pari screenshottia vapaammalla kameralla jota varten tarvitaan konsolia ja käytän paria UI-modia joten tuo oli pakko hommata myös.

Skyrimissä oli myös pakko edistää erästä questiä konsolilla koska sitä ei olla ilmeisesti korjattu vieläkään miljoonan eri version julkaisun jälkeen ja meni ainakin ihan hyvin.
 
Paras bugi joka itsellä tuli vastaan oli kun eräs ilmalukko ei auennut main questissa. Nuoli näytti että sisään vaan, mutta ovea ei saa millään auki.

Latasin tallennuksen uudelleen, ei auttanut. Suljin koko pelin, ei auttanut. Tein tehtävän uudelleen pitkän matkan päästä, ei auttanut. Tein tehtävän uudelleen vielä pidemmän matkan päästä, ei auttanut. Katsoin youtubesta läpipeluuvideon tämän tehtävän osalta ja sieltä paljastuukin, että tämä main questin pakollisen tehtävän alue on random-generoitu ja muilla pelaajilla paikka ei ole samallainen - tai edes samalla planeetalla. Heillä ei kyseistä ilmalukkoa/ovea ole lainkaan. Eli ei auttanut tämäkään.

Sitten aloin tappamaan alueelta jotain limamatoja olettaen että kaikki viholliset tappamalla ovi jotenkin aktivoituisi ja avautuisi. No ei saatana auttanut.

Sitten yhtäkkiä alkaa tapahtua.
Yhtäkkiä tajusin että muutaman metrin päässä ovesta (huom. ei oven vieressä suoraan!) on nappi.

Sesam aukene, saatana, ja ovi tosiaan aukesi.

Yli kaksi tuntia hukkaan ja mahtava vitutus päällä.
 
Takaisin
Ylös Bottom