Seikkailupelit

Kumpi on kovempi?

  • Sierra

    Äänet: 8 15.4%
  • LucasArts

    Äänet: 33 63.5%
  • Pasketta molemmat

    Äänet: 1 1.9%
  • Tyhjä

    Äänet: 10 19.2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    52
Phantasmagoria läpäisty

Roberta Williamsin suunnittelemaa FMV-kauhua vuodelta 1995.

Pelissä kirjailija Adrianne ja hänen valokuvaajamiehensä Don ostavat vanhan kartanon. Painajaiset, huonot fiilikset ja näyt alkavat vaivata Adriannea ja parisuhdekin tuntuu rakoilevan, kun Don alkaa ilkeäksi. Adriannen on selvitettävä, että mitä oikein on meneillään.

scummvm-phantasmagoria-00000 (2).png
Pusi pusi. Vielä on kaikki mallillaan. Pelissä yhdistellään oikeita näyttelijöitä ja tietokoneella tehtyjä taustoja.

Peli on käyttöliittymältään hyvin simppeli. Yhden napin taktiikalla mennään, eli pelissä ei ole erillistä komentoa katsomiselle ja vaikkapa poimimiselle. Inventaario on näkyvillä koko ajan. Lisäksi näkymän alalaidassa vasemmalla on pääkallo, joka antaa tarvittaessa vinkkejä. Jos inventaariossa olevaa esinettä käyttää kalloon, antaa kallo lyhyen selostuksen esineestä. Oikealla oleva silmä taas antaa tärkemman näkymän valitusta inventaarioesineestä.


scummvm-phantasmagoria-00004 (2).png
Peloittavan kartanon lisäksi pelissä päästään vierailemaan hyvin pienessä Nipawomsettin kylässä.

Tämä peli julkaistiin samana vuonna kuin Gabriel Knight 2, joka on siis myös FMV-peli. Näiden kahden isoin ero graafisesti on ehkä se, että GK2:ssa käytettiin taustoina oikeita valokuvia, kun taas Phantasmagoriassa tietokonegrafiikkaa. Phantasmagoria näyttää tästä syystä usein mielestäni varsin paljon kökömmältä kuin GK2. Tässä on kuitenkin onnistuttu jotenkin mielestäni saamaan hahmot ja tausta sopimaan jotenkin toisiinsa. Muistaakseni GK2:ssa Gabriel ei oikein meinannut sopia taustoihin niissä ruuduissa, joissa hahmoa oikeasti voi liikutella pitkin ruutua. Ei sellaisia siinä pelissä kyllä tainnut montaa ollakaan.

Phantasmagorian näyttely vaihtelee ihan ok:sta humoristisen huonoon. Adrienne on ihan ok, mutta Don on etenkin loppua kohden alkaa muistuttaa enemmän ja enemmän Mike Mateita (ei ole kehu). Ääninäyttelyissä häiritsee ajoittain se, että ulkoilmassakin ollessa puheissa on sisätiloihin viittaavaa kaikua. Mutta eipä kukaan tällaisia FMV-pelejä varmasti pelaakaan odottaen priimaa näyttelyä ja viimeisteltyä äänisuunnittelua!

Juoni lähtee vähän hitaasti käyntiin. Pelissä on välillä aika painostava tunnelma. Pelissä on yllättävänkin graafista gorea. Pidin siitä. Juoni kuitenkin oli hieman sellainen liian aikaisin uunista otettu pulla. Meininkejä olisi voinut taustoittaa paljon enemmän niin, että tarinasta oltaisiin saatu paljon enemmän irti. Tällaisenaan kertomus oli jotenkin vähän hätäisesti loppuun viety.

scummvm-phantasmagoria-00007 (2).png
Yäk! Ektoplasmaa!

Peli on aika helppo ja aika lyhyt. Puzzlet on hyvin yksinkertaisia. Peli nojaa aika paljon siihen, että pelaaja harhailee samat paikat moneen kertaan huomatakseen jotain muutoksia. Tällaisesta harhailupohjaisesta suunnittelustahan minä en pahemmin pidä, kuten olen varmaan miljoonasti tuonut jo esille. Peli käytännössä alkaa mielestäni huonoimmalla mahdollisella tavalla. Pelaajalle ei anneta mitään välillistäkään tavoitetta tai päämäärää muuta kuin "tutki paikkoja". Tässä pelissä kuitenkin pelialue on onneksi sen verran pieni, ettei tuo joka chapterin aluksi paikkojen kiertäminen pahemmin haittaa. Pääkallolta tarvitsin ennen viimeistä chapteria vinkin pariin otteeseen, mutta päädyin kuitenkin katsomaan lisäksi läpipeluuopasta. En ollut tajunnut aluksi, että inventaarion "silmänäkymässä" joitain esineitä voi manipuloida (kursori ei muutu mitenkään osoittaakseen sitä) ja toisella kerralla raavin pääni puhki lattialuukun avaamisen kanssa, kun en tajunnut, että Adrianne voi tehdä luukun kanssa yhtään mitään vain valojen ollessa päällä siitäkin huolimatta, että pelaajalle huone näyttää aivan valoisalta. Lopussa peli menee vähän sellaiseksi ärsyttäväksi trial and erroriksi, jossa tuli sitten kallolta välillä kyseltyä vinkkiä ihan vain, ettei tarvitsisi samoja videonpätkiä miljoonatta kertaa katella.

Phantasmagoria on ihan kelvollinen kauhu-FMV. Ei pärjää pelinä Gabriel Knight 2:lle kyllä kovinkaan hyvin, mutta kyllä tässä sellaista aika hyvää kauhuelokuvatunnelmaa ainakin ajoittain on. 3/5

Sierra-läpäisy 65/70!
Jäljellä on enää viisi peliä ja sitten on Sierrat taputeltu. Tässä on vielä tulossa (luultavasti tässä järjestyksessä) Phantasmagoria: A Puzzle of Flesh, Lighthouse: The Dark Being, Shivers, Shivers Two: Harvest of Souls ja Mystery House. Saattaa olla, että tuli vahingossa säästettyä melkein kaikki kauhuteemaiset pelit projektin loppuun.
 
Phantasmagoria läpäisty

Roberta Williamsin suunnittelemaa FMV-kauhua vuodelta 1995.

Pelissä kirjailija Adrianne ja hänen valokuvaajamiehensä Don ostavat vanhan kartanon. Painajaiset, huonot fiilikset ja näyt alkavat vaivata Adriannea ja parisuhdekin tuntuu rakoilevan, kun Don alkaa ilkeäksi. Adriannen on selvitettävä, että mitä oikein on meneillään.

scummvm-phantasmagoria-00000 (2).png
Pusi pusi. Vielä on kaikki mallillaan. Pelissä yhdistellään oikeita näyttelijöitä ja tietokoneella tehtyjä taustoja.

Peli on käyttöliittymältään hyvin simppeli. Yhden napin taktiikalla mennään, eli pelissä ei ole erillistä komentoa katsomiselle ja vaikkapa poimimiselle. Inventaario on näkyvillä koko ajan. Lisäksi näkymän alalaidassa vasemmalla on pääkallo, joka antaa tarvittaessa vinkkejä. Jos inventaariossa olevaa esinettä käyttää kalloon, antaa kallo lyhyen selostuksen esineestä. Oikealla oleva silmä taas antaa tärkemman näkymän valitusta inventaarioesineestä.


scummvm-phantasmagoria-00004 (2).png
Peloittavan kartanon lisäksi pelissä päästään vierailemaan hyvin pienessä Nipawomsettin kylässä.

Tämä peli julkaistiin samana vuonna kuin Gabriel Knight 2, joka on siis myös FMV-peli. Näiden kahden isoin ero graafisesti on ehkä se, että GK2:ssa käytettiin taustoina oikeita valokuvia, kun taas Phantasmagoriassa tietokonegrafiikkaa. Phantasmagoria näyttää tästä syystä usein mielestäni varsin paljon kökömmältä kuin GK2. Tässä on kuitenkin onnistuttu jotenkin mielestäni saamaan hahmot ja tausta sopimaan jotenkin toisiinsa. Muistaakseni GK2:ssa Gabriel ei oikein meinannut sopia taustoihin niissä ruuduissa, joissa hahmoa oikeasti voi liikutella pitkin ruutua. Ei sellaisia siinä pelissä kyllä tainnut montaa ollakaan.

Phantasmagorian näyttely vaihtelee ihan ok:sta humoristisen huonoon. Adrienne on ihan ok, mutta Don on etenkin loppua kohden alkaa muistuttaa enemmän ja enemmän Mike Mateita (ei ole kehu). Ääninäyttelyissä häiritsee ajoittain se, että ulkoilmassakin ollessa puheissa on sisätiloihin viittaavaa kaikua. Mutta eipä kukaan tällaisia FMV-pelejä varmasti pelaakaan odottaen priimaa näyttelyä ja viimeisteltyä äänisuunnittelua!

Juoni lähtee vähän hitaasti käyntiin. Pelissä on välillä aika painostava tunnelma. Pelissä on yllättävänkin graafista gorea. Pidin siitä. Juoni kuitenkin oli hieman sellainen liian aikaisin uunista otettu pulla. Meininkejä olisi voinut taustoittaa paljon enemmän niin, että tarinasta oltaisiin saatu paljon enemmän irti. Tällaisenaan kertomus oli jotenkin vähän hätäisesti loppuun viety.

scummvm-phantasmagoria-00007 (2).png
Yäk! Ektoplasmaa!

Peli on aika helppo ja aika lyhyt. Puzzlet on hyvin yksinkertaisia. Peli nojaa aika paljon siihen, että pelaaja harhailee samat paikat moneen kertaan huomatakseen jotain muutoksia. Tällaisesta harhailupohjaisesta suunnittelustahan minä en pahemmin pidä, kuten olen varmaan miljoonasti tuonut jo esille. Peli käytännössä alkaa mielestäni huonoimmalla mahdollisella tavalla. Pelaajalle ei anneta mitään välillistäkään tavoitetta tai päämäärää muuta kuin "tutki paikkoja". Tässä pelissä kuitenkin pelialue on onneksi sen verran pieni, ettei tuo joka chapterin aluksi paikkojen kiertäminen pahemmin haittaa. Pääkallolta tarvitsin ennen viimeistä chapteria vinkin pariin otteeseen, mutta päädyin kuitenkin katsomaan lisäksi läpipeluuopasta. En ollut tajunnut aluksi, että inventaarion "silmänäkymässä" joitain esineitä voi manipuloida (kursori ei muutu mitenkään osoittaakseen sitä) ja toisella kerralla raavin pääni puhki lattialuukun avaamisen kanssa, kun en tajunnut, että Adrianne voi tehdä luukun kanssa yhtään mitään vain valojen ollessa päällä siitäkin huolimatta, että pelaajalle huone näyttää aivan valoisalta. Lopussa peli menee vähän sellaiseksi ärsyttäväksi trial and erroriksi, jossa tuli sitten kallolta välillä kyseltyä vinkkiä ihan vain, ettei tarvitsisi samoja videonpätkiä miljoonatta kertaa katella.

Phantasmagoria on ihan kelvollinen kauhu-FMV. Ei pärjää pelinä Gabriel Knight 2:lle kyllä kovinkaan hyvin, mutta kyllä tässä sellaista aika hyvää kauhuelokuvatunnelmaa ainakin ajoittain on. 3/5

Sierra-läpäisy 65/70!
Jäljellä on enää viisi peliä ja sitten on Sierrat taputeltu. Tässä on vielä tulossa (luultavasti tässä järjestyksessä) Phantasmagoria: A Puzzle of Flesh, Lighthouse: The Dark Being, Shivers, Shivers Two: Harvest of Souls ja Mystery House. Saattaa olla, että tuli vahingossa säästettyä melkein kaikki kauhuteemaiset pelit projektin loppuun.

Tää tuli itelläki tossa syksyllä naksuteltua läpi. Ihan kelpo viihdettä oli, lopussa meinas kyllä mennä hermot ihan vitusti tohon trial and error-perseilyyn. Tää Japaniin jääny Saturnin portti kelpais kyllä hyllyyn, komeen näkönen paketti ja sopis tonne Dark Seedin ja Hexenin kaveriksi hyvin :comicbookguy:

1653937104962.png
 
Dreams in the witch housesta ois demo ladattavissa! Huom ainakin lovecraft-seikkailun ylin ystävä @Rami Airola !



Jumankauta täähän oli hyvä! :eek:

Niinku, hitto. Mä haluan pelata lisää.

Päätin kokeilla kun lueskelin noita featureita ja alkoi kiinnostaa miten nämä toimii yhteen:
  • Open world sandbox meets point and click adventure game
  • RPG elements: money, health, sanity, and many character stats
Tää demo on ihan hyvä pelata, vaikka meinasikin kokopelin hommata niin tietää vähän mitä on luvassa ja miten mekaanikat toimii. "The demo also serves as a good practice run for the full game" lukee tuolla.
 
Phantasmagoria 2: A Puzzle of Flesh läpäisty

Jatko-osa Sierran FMV-kauhupelisarjaan vuodelta 1996. Pelillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä ensimmäisen Phantasmagorian kanssa. Roberta Williamsin sijaan kakkososan suunnitteli Lorelei Shannon.

Pelissä asetutaan Curtis Craigin saappaisiin. Alkuvideossa Curtis saa sähköshokkihoitoa ja ysärin action-televisiosarjaintron jälkeen selviää, että Curtis työskentelee WynTech-nimisessä lääkefirmassa. Pian selviää myös, että Curtisilla ei ole ihan kaikki hyvin. Alkaa tapahtua ikäviä juttuja ja Curtis kamppailee mielenterveytensä kanssa.

Näyttökuva (119).png
Pelin päähenkilö Curtis Craig makuuhuoneessaan.

Käyttöliittymä on aikalailla samanlainen kuin ekassakin Phantasmagoriassa. Ainoat eroavaisuudet on oikeastaan se, että tässä ei ole ykkösestä tuttua vinkkejä antavaa pääkalloa ja se, että inventaario ei ole koko ajan näkyvillä. Yhden nappulan taktiikalla siis mennään.

Visuaalisesti tämä on jonkin verran paremman näköinen kuin eka peli. Tämä johtunee lähinnä siitä, että suurin osa taustoista oli valokuvia tietokoneanimaation sijaan. Näyttely on aikalailla samanlaista B-luokan tasoa kuin ekassakin pelissä. Tässä tosin oli isona ongelmana ainakin itsellä pelatessa se, että puheista on välillä vaikea saada selvää. Etenkin pelin loppua kohden alkoi tuntua siltä, ettei mikään voluumien säätäminen enää auta. Musat oli ihan jees. Tämä oli teemaltaan aika erilainen kuin ensimmäinen peli.

Näyttökuva (120).png
Työpaikan lähellä olevassa ravintolassa vietetään suhteellisen paljon aikaa pelin aikana.

Seikkailupelinä tämä oli suoraan sanottuna aika kurjaa pelattavaa. Puzzleja ei oikeastaan kauheasti ole, mutta parissa kohdassa on kuitenkin sellaisia lähinnä trial and erroriin perustuvia filleripuzzleja. Pelissä pääasiassa kierretään kaikki mahdolliset paikat ja klikataan kaikkea mahdollista, ja jos jotain saadaan tapahtumaan, niin kierretään kaikki paikat uudelleen klikkaillen kaikkea mahdollista toivoen, että jokin asia olisi nyt eri tavalla kuin aiemmin.

Teemaltaan tämä on tosiaan aikalailla erilainen kuin sarjan ensimmäinen osa. Siinä missä ensimmäinen peli oli ehkä perinteisempi kummitusjuttu, on A Puzzle of Flesh huomattavasti psykologisempi ja vähän enemmän ehkä sci-fiä. Pelissä mässäillään aika paljon väkivallalla ja seksillä. Juoni on välillä ihan kiinnostava, mutta ajoittain taas ei voisi paljoa vähempää kiinnostaa. Ekan pelin tapaan tämäkin on välillä varsin tylsää pelattavaa.

NSFW:
Näyttökuva (121).png
uijuma panednta tissit pimmi PANA!! Pelissä ei seksiaiheita säästellä.


Siinä missä Phantasmagoria 2: A Puzzle of Flesh kalpenee monille pelillisesti paremmille seikkailupeleille, niin kyllä tässä tiettyä sellaista hyvää B-luokan kauhuelokuvatunnelmaa on. Suurimmaksi osaksi viihdyin pelin parissa aivan hyvin, vaikka ajoittain peli tuntuikin vähän tylsältä ja toisaalta jotkin nopeaa reagoimista vaativat kohdat olivat turhauttavia. Sanoisin, että tämä on näistä kahdesta Phantasmagoriasta varmaan se hieman ikimuistoisempi. Annan tällekin 3/5.

Sierra-läpäisy 66/70
 
Phantasmagorioista jäi aika hyvä fiilis. Lighthouse: The Dark Beingissä sen sijaan on ajauduttu jo ekan kymmenen minuutin aikana liukukuvapuzzleen... Näyttökuva (130).png

Edit: Vielä perään vauvan itkua. Olenkohan minä mahdollisesti tietämättäni kuollut ja joutunut helvettiin?
 
Viimeksi muokattu:


Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.


Tämä kanava ollut tästä viestistä lähtien YouTuben "katso myöhemmin" -listalla. Nyt pelin pelaamisen jälkeen katellut/kuunnellut pari ekaa. Ihan silleen mielenkiintoista kamaa kuulla noista FMV-peleistä näyttelijöiden näkökulmasta. Vissiin myöhemmin myös Lorelei Shannon vieraana. Tän vuoden puolella vissiin siirrytty käsittelemään jo Phantasmagoria ykköstä ja Gabriel Knight kakkosta.
 

MUSTA HAUKKA ZORRO PELI meni henkiselle odotuslistalle (kun ei löytyny vielä Steamista)! Toivottavasti ei nuo miekkailukohdat ole ihan hirveetä paskaa ja pilaa peliä.
 

MUSTA HAUKKA ZORRO PELI meni henkiselle odotuslistalle (kun ei löytyny vielä Steamista)! Toivottavasti ei nuo miekkailukohdat ole ihan hirveetä paskaa ja pilaa peliä.

No nyt ainakin näyttää kunnolliselta! :love:

E: eikä muutenkaan kuullosta hullummalta.
 
Lighthouse: The Dark Being läpäisty

No niin. Vähän pidemmän tauon jälkeen projekti etenee. Kyseessä on Mystiä matkiva kauhuteemainen Sierra vuodelta 1996.

Pelissä omaksutaan kliseisen inspiraationsa menettäneen kirjailijan rooli. Päähenkilömme on päättänyt vuokrata pienen tönön Oregonin rannikolta saadakseen uutta inspiraatiota. Kirjoittaminen ei oikein onnistu. Päähenkilön kontakteja ovat majakassa asuva naapuri, kustantaja ja äiti. Tämän enempää ei oikeastaan päähenkilöstä saada tietää. Naapuri on jonkinlainen hullu tiedemies, joka on jättänyt päähenkilön puhelinvastaajaan viestin, että nyt pirun äkkiä tänne, kun kaikki on menossa päin persettä. Pian selviääkin, että naapuri on mennyt avaamaan portit rinnakkaiseen todellisuuteen, jonne pelin nimessä oleva synkkä olento on hänet ja hänen pienen tyttärensä kaapannut. Pelaajan pitää pelastaa heidät.

Screenshot (7).png
Peli alkaa säikähtävällä vauvalla.

Screenshot (8).png
Pelissä on ehkä yksi matalimpia majakoita, joita olen nähnyt.

Peli on Mystin tapaan ensimmäisestä perspektiivistä kuvattu, joskin päähenkilö saattaa olla myös vain näkymätön. Pelin alussa ainakin kamera jäi päähenkilön taloon sisälle oven avautuessa ja auton lähtiessä ulkona itsekseen liikkeelle. Päähenkilö saattaa siis olla tosiasiassa näkymätön. Hahmon ohjastaminen tapahtuu klikkaamalla ruutua kohdista, joissa kursori muuttuu nuoleksi. Asioiden kanssa touhuaminen tapahtuu yhdellä hiiren napilla.

Peli on audiovisuaalisesti ihan mukiinmenevä. Toki tässä on hieman huonosti ikääntynyttä 3D-grafiikkaa, mutta koska peli on käytännössä kuitenkin vain läjä animaatioita, niin eipä se kamalasti haittaa.

Screenshot (9).png
Alun perusteella peliä olisi voinut kuvitella hieman pelottavammaksi.
Screenshot (10).png
Varsin pian kuitenkin maisemat ja tunnelmat muuttuvat vaan samanaikaisesti tylsiksi ja kummallisiksi kivirakennelmiksi, joissa on käkikelloja ulkoseinillä.

Lähdin pelaamaan tätä peliä ilman minkäänlaisia ennakko-odotuksia. En ollut mielestäni kuullut tästä pelistä koskaan aiemmin. Luettuani, että kyseessä on ensimmäisen persoonan seikkailupeli Mystin hengessä aloin kuitenkin aavistella vähän huonoa. Tämä peli oli kyllä todella tympeä. Tympeydessään tämä haastaa ja mahdollisesti voittaa aiemmin pelaamani Ramankin. Pelillä voisi sinänsä loren puolesta olla potentiaalia. Tämä on niitä pelejä, joissa lore valkenee pala palalta erilaisten päiväkirjamerkintöjen kautta. Tämä on ihan ok aluksi. Alussa tuota taustatarinaa kerrotaan aika paljonkin. Ongelmat alkavat todella siinä vaiheessa, kun pelaaja pääsee toiseen ulottuvuuteen. Siellä vaan tyhjän oloisessa maailmassa haahuillaan ilman minkäänlaista käsitystä yhtään mistään. Loppupuolella yksi pelin harvoista puhuvista NPC:istä sitten dumppaa todella pitkäveteisesti sössöttäen sen toisen ulottuvuuden taustatarinaa kertomatta kuitenkaan konkreettisesti oikein mitään. Puzzlet on aika paljon luokkaa "tässä on läjä näitä vipuja, nappeja ja venttiilejä - löydä satunnaisesti kokeilemalla oikea järjestys". Tälle alagenrelle tyypillisesti tässä pelissä eksyy myös varsin helposti. Joissain ruuduissa on todella vaikea löytää edes kaikkia exitejä. Joudun ikäväkseni tunnustamaan, että tämä peli meni kyllä 85% läpipeluuoppaan kanssa. Kiinnostus laski varsin aikaisessa vaiheessa peliä niin pohjamutiin, että ei enää kiinnostanut vedellä vipuja yrittäen keksiä oikeaa järjestystä tai yrittää navigoida luolastolabyrinttiä junalla.

Screenshot (19).png
Pelin huono loppu. Pelin hyvä loppu ei tunnu kamalasti tätä palkitsevammalta.

Lighthouse: The Dark Being on ankeaa ja tylsää pelattavaa. Se edustaa mielestäni ehdottomasti Sierran loppuaikojen jyrkkää alamäkeä. Annan pelille arvosanaksi murskaavan 0,5/5. Se on vielä huonompi arvosana kuin Ramalle antamani. Ramassa oli sentään jotenkin sellainen fiilis, että oli lähdetty yrittämään tehdä jotain vähän spektaakkelimaisempaa FMV-pläjäsystä (joka nyt sattui sitten lopulta olemaan myös yksi ankeimpia Sierran seikkailuja). Majakkapeli ei ainakaan minulle tarjonnut oikeastaan mitään. En ole Mystiä koskaan pelannut. Näiden pelaamieni Mystiä kopioivien pelien perusteella uskallan jo epäillä, että tuskin pitäisin siitäkään.

Sierra-läpäisy 67/70.
 
Screenshot (22).png


Slide Show... Voiko mitään peliä aloittaa paremmin kuin katsomalla diaesityksen, jota kai jossain muissa yhteyksissä saatettaisiin traileriksikin kutsua?

Alkaa tuntua kyllä pahalta virheeltä jättää nämä viimeisten vuosien Sierrat tänne ihan projektin loppumetreille, kun alkaa ehkä lievää sierrauupumustakin olla aistittavissa.
 
Pelailimpa tuossa ajankuluksi Day of the Tentacle Remasteredin läpi. Oon pelannu alkuperäisen kerran läpi joskus reilu parikyt vuotta sitten, eli tämä oli toinen läpäisy. Jotkut puzzleista oli vielä muistissa, mutta aika paljon sai keksiä uudestaan. Muutaman kerran vilkasin läpipeluuopasta.

Pelasin kokonaan läpi tuolla uudella ulkoasulla ja käyttöliittymällä. Vaikka pikselipuristi olenkin, niin kyllä tämä uudistettu ulkoasu on ihan ok näkönen säilyttäen alkuperäisen tyylin ehjänä. Verbivalikon laitto hiiren oikeaan nappiin oli riittävän toimiva. Objektin kohdalla klikatessa avautuu valikko, jossa näkyy vain ne verbit, joita asialle voi suorittaa. Vähän kömpelö systeemi, mutta totuuden nimissä; niin oli alkuperäinenkin. Ihan hirveän kovalla kädellä tätä ei olla uskallettu lähteä uudistamaan ja taustalla pyörivä 30 vuotta vanha peli näkyy ja tuntuu. Aika varman päälle otettu remasterointi.

Tietynlainen nostalgia tätä kohtaan toki on, mutta tämä ei koskaan noussut mitenkään erityiseksi suosikiksi omissa kirjoissani. Kun peli ei ollut kovin tuoreessa muistissa, niin pystyi tarkastelee tätä vähän kriittisemmin.

Puzzlethan tässä on pääosassa. Sanoisin, että yksiä parhaimpia puzzleja koskaan. Ne on nokkelia ja hauskoja, jotkut jopa nerokkaita. Tarinaa ei ole muuta kuin kulissiksi puzzleilulle. Hahmot ei ole kovin muistettavia, paitsi ikoninen lonkero. Ääninäyttely on pääosin tuolle aikakaudelle ominaisen paskaa. Dialogi ei ole kovin terävää varsinkaan tämmöiseksi hassuttelupeliksi.

Aikahyppelymekaanikka on kyllä ihan 5/5, paitsi että homma pilataan inventaariohallinnalla. Ihan liian iso osa pelistä menee siihen, että kävelee edes takas pytylle siirtämään esineitä toisille hahmoille, yksi kerrallaan. Söi peli-intoa ja turhautti melkoisesti se. Jos tässä olisi kartta, jolla pääsisi siirtymään teleporttipytylle nappia painamalla, niin ei olisi niin iso ongelma. Tai edes huonesiirtymä tuplaklikkauksella! Nyt ei kiinnostanut edes testailla asioita, kun se kävelylenkki ei ole mitenkään hauskaa.

Jos tämän kokemuksen perusteella arvosanan antaisin, niin kyllä se 3½/5 olisi varmaan sopiva.

E: NO JOS OISIN TIENNY ETTÄ NE TAVARAT VOI SIIRTÄÄ TOISELLE NOIN HELPOSTI, NII OLIS VARMAAN SAANU PAREMMAT PISTEET! MUTTA EN TIENNY, NII EI SAA! :gnasher:
 
Viimeksi muokattu:
Aikahyppelymekaanikka on kyllä ihan 5/5, paitsi että homma pilataan inventaariohallinnalla. Ihan liian iso osa pelistä menee siihen, että kävelee edes takas pytylle siirtämään esineitä toisille hahmoille, yksi kerrallaan. Söi peli-intoa ja turhautti melkoisesti se. Jos tässä olisi kartta, jolla pääsisi siirtymään teleporttipytylle nappia painamalla, niin ei olisi niin iso ongelma.
Muistaakseni jo originellissä oli se että pystyit kaman raahaamaan toisen toverin päälle ja tämä teleporttaa sinut sitten pöntölle flushaamaan kaman. Kunhan molemmat hahmot ovat semmoisessa tilassa että sinne pöntölle yleensä pääsevät. En kyllä remasteredia ole testannut mutta aika omituista jos kyseinen ominaisuus puuttuu.

edit: vaivas sen verran että piti käydä lukasees manuaalista ja en taaskaan ollut väärässä!
1659889898821.png
 
Muistaakseni jo originellissä oli se että pystyit kaman raahaamaan toisen toverin päälle ja tämä teleporttaa sinut sitten pöntölle flushaamaan kaman. Kunhan molemmat hahmot ovat semmoisessa tilassa että sinne pöntölle yleensä pääsevät. En kyllä remasteredia ole testannut mutta aika omituista jos kyseinen ominaisuus puuttuu.

edit: vaivas sen verran että piti käydä lukasees manuaalista ja en taaskaan ollut väärässä!
1659889898821.png

NO VOI JUMALAUTA! :D
 
Takaisin
Ylös Bottom