Quick savet, lasketaanko huijaamiseksi?

Kyllähän se jossai Skyrimissä latistaa tunnelmaa, kun voit tallentaa ennen tiirikoinnin tai taskuvarkauden yrittämistä. Kingdom Come: Deliverancessa oli taas ihan eri tason kuumotukset rötöstelyyn, kun pikatallennusta ei ole käytössä.

Sama esimerkki pyöri mielessä. Skyrimissä kyllä niin sanotusti "sattuu ja tapahtuu", että onhan se quicksave toisaalta ihan paikallaan. KCD:ssä kävi kerran siten, että joku puolentoista tunnin sessio meni hukkaan kaatumisen takia. Siinä kohtaa olisi kaivannut edes jotain backup-autosavea.

Pelasin joitain vuosia sitten Aben Odysseyksen tietokoneella läpi ilman mahdollisuutta save stateihin. Olihan se pelikokemuksena pelkkää kärsimystä, mutta voi sanoa läpäisseensä :win:

Tästä on jauhettu toisaalla jo vaikka kuinka ja myös valiteltu checkpointtien vähyyttä, mutta minulla on kyllä vaikeuksia samaistua tähän. Peli kuitenkin koostuu erillisistä pikkuhaasteista, ja kun sellaisen pääsee kerran läpi, uudelleen ei tarvitse yrittää.
 
Sama esimerkki pyöri mielessä. Skyrimissä kyllä niin sanotusti "sattuu ja tapahtuu", että onhan se quicksave toisaalta ihan paikallaan. KCD:ssä kävi kerran siten, että joku puolentoista tunnin sessio meni hukkaan kaatumisen takia. Siinä kohtaa olisi kaivannut edes jotain backup-autosavea.

Epäilyttää muuten ihan satanolla kaikki sellaiset modernit pelit jotka yrittää olla jokin "hieno kokemus" tai "elämys" ja esimerkiks tallentaminen on täysin kontrolloitu pelin tekijöiden toimesta. Noissa kun todella usein tuppaa olemaan sellaista että se hieno elämys on olemassa vain paperilla ja myyntipuheissa ja todellisuudessa se peli onkin epävarma ja kaatuileva ja pahimmassa tapauksessa savet vielä korruptoi itsesä jostain syystä.

Sellainen mahdollisuus pysäyttää aivan kaikki ja tehdä manuaalinen tallennus minne ikinä tahtookaan ei ainakaan koskaan huononna peliä, eikä myöskään anna pelin tekijöistä lainkaan huonoa kuvaa jos pelissä on sellainen vielä varmuuden vuoksi, päinvastoin, antaa sellaisen kuvan että tekijöillä ei ole noussu pissa päähän siitä oman tekeleen toimivuudesta joka tilanteessa.
 
Epäilyttää muuten ihan satanolla kaikki sellaiset modernit pelit jotka yrittää olla jokin "hieno kokemus" tai "elämys" ja esimerkiks tallentaminen on täysin kontrolloitu pelin tekijöiden toimesta. Noissa kun todella usein tuppaa olemaan sellaista että se hieno elämys on olemassa vain paperilla ja myyntipuheissa ja todellisuudessa se peli onkin epävarma ja kaatuileva ja pahimmassa tapauksessa savet vielä korruptoi itsesä jostain syystä.

KCD:n idea on vähän se, että se on tällainen "elämys". Siinä voi kyllä tallentaa itse, mutta se on aika työlästä (tätä varten pitää tehdä potion). Kaatuilu tai tallennusten korruptoituminen on todella valitettavaa, mutta aika varmatoiminen tuo oli pääasiassa. Ja niin on se Skyrimkin, sanokaa mitä sanotte. Tai no, KCD taisi olla julkaisuvaiheessa aika katastrofaalisessa tilassa, mutta pelasinkin sitä vasta, kun kaikki DLC oli olemassa.

Sellainen mahdollisuus pysäyttää aivan kaikki ja tehdä manuaalinen tallennus minne ikinä tahtookaan ei ainakaan koskaan huononna peliä, eikä myöskään anna pelin tekijöistä lainkaan huonoa kuvaa jos pelissä on sellainen vielä varmuuden vuoksi, päinvastoin, antaa sellaisen kuvan että tekijöillä ei ole noussu pissa päähän siitä oman tekeleen toimivuudesta joka tilanteessa.

Täysin eri mieltä. Riippuu tietenkin pelistä, mutta eihän siinä olisi järjen häivääkään, jos joka ikisessä pelissä olisi "save state" sisäänrakennettuna ominaisuutena. Jos perusteena on, että "ei sitä tiedä milloin tämä kaatuu", niin ei kuulosta kovin ammattimaiselta.
 
Täysin eri mieltä. Riippuu tietenkin pelistä, mutta eihän siinä olisi järjen häivääkään, jos joka ikisessä pelissä olisi "save state" sisäänrakennettuna ominaisuutena. Jos perusteena on, että "ei sitä tiedä milloin tämä kaatuu", niin ei kuulosta kovin ammattimaiselta.

No viimeiset ehkä 15 vuotta tai pidemmin yleensä kiistetään kaikki että pelissä olis ongelmia tai yritetään syyttää pelaajia teknisistä ongelmista niin ei toi yhtään epäammattimaisemmaks siitä menis.

En ole tainnu nähdä yhden yhtä länsimaisen pelifirman peliä viimeisen 15 vuoden aikana jossa ei olisi jotain vikaa nimenomaan teknisesti.
 
On noi quick savet vaikka emulaatorilla siinä mielessä hyvä jos olet ihan sysipaska pelaaja ja joku peli on omasta mielestä helvetin vaikea. Sillä saa harjoteltua niitä vaikeita kohtia että sitten kehityt ja pääset pelin oikeasti läpi.

Tai vaikka speedrun harjoittelussa.

Mutta jos pääset tämmösen pelin läpi "helpotuksilla" mitä ei ole suunniteltu quick save käyttöön, et ole mestari. Se vaatii tarmoa ja uutta yritystä.
 
Ei ole mitään väliä käyttääkö save stateja vai ei, pelaajan itse päätettävissä. Minusta pääasia on, että ylipäänsä pelaa. En tykkää muutenkaan mistään puritanismista, siis siitä että jotain asiaa saisi tehdä vain tietyllä ehdottomalla tavalla eikä mitään muuta sallita.

edit. Ei lasketa huijaamiseksi.
 
Ilman walkthrough-guideja multa olisi jäänyt pelaamatta eka Zelda ja A Link to the past.
Kenties väärin pelattu, mutta niiden avulla sain kuitenkin pelattua nuo pelit.
Toki niiden kautta tiesin mihin mennä ja mitä tehdä, mutta silti piti edelleen kaikki itse tehdä.
Enkä nyt kuitenkaan koko aikaa noiden kanssa mennyt paikasta toiseen. Ne tulivat mukaan aina siinä vaiheessa, kun meno alkoi tökkimään.

100% varmaa, että molemmat pelit olisivat jääneet kesken ilman noiden apuja.

Onhan noissa guideissa se vaara, että niihin tottuu liikaa ja sitten niitä käyttää joka käänteessä, eikä enää itse yritä ollenkaan.
Ja siihen on todella helppo luisua.
Mutta siinä vaiheessahan se meno on jo samaa kuin, että huijaisi pasianssissa.
 
Tämä saattaa shokeerata, mutta käytän paljon savestateja Battletoadsin speedrunin harjoitteluun.
 
En itse laske Quick Saveja huijaamiseksi koska ne on peliin tarkoituksella laitettu. Itsekin aikoinaan käytin asiaa hyväkseni kun pelasin PC -pelejä mistä moinen vaihtoehto löytyi.
Save Statet on sitten asia erikseen kun ne ovat jonkin irrallisen työkalun avulla käytettäviä tallennusmuotoja. Olen kyllä itsekin nuorena kloppina sortunut läpäisemään pelejä Save State -kikkailun avulla, mutta enää ei antaisi luonto periksi.
 
Sellainen mahdollisuus pysäyttää aivan kaikki ja tehdä manuaalinen tallennus minne ikinä tahtookaan ei ainakaan koskaan huononna peliä, eikä myöskään anna pelin tekijöistä lainkaan huonoa kuvaa jos pelissä on sellainen vielä varmuuden vuoksi, päinvastoin, antaa sellaisen kuvan että tekijöillä ei ole noussu pissa päähän siitä oman tekeleen toimivuudesta joka tilanteessa.

Huonontaa ainakin pelejä nimeltä:
Resident Evil 1
Resident Evil 2

Joissain peleissä oleellinen osa sitä koko pelin ideaa ja tunnelmaa on se, että tallentaa voi vain tietyissä ja tietynlaisissa paikoissa.

Noissa tapauksissa myös jos tekijät olisivat laittaneet jonkun "varmuuden vuoksi milloin tahansa" tallennusmahdollisuuden, niin auttamatta antaisi tekijöistä huonomman kuvan, koska se kertoisi siitä, että eivät ole luottaneet visioonsa lainkaan loppuun asti.


Eihän kukaan nyt oikeasti ole elitistinen sen suhteen että miten kaikkien muiden pitäisi pelata jotain lastenpelejä? Eihän?

Yllämainittujen pelien kohdalla ainakin itse olen oikeasti niin elitistinen pelien suhteen.

Toinen kiinnostava kysymys onkin, että onko väärin olla niin elitistinen pelin suhteen, että jaksaa länkyttää siitä, miten peliä pitäisi pelata.
 
Jos peliin on sisällytetty tallennusmahdollisuus ja sitä voi käyttää milloin tahansa, niin se kuuluu silloin pelin sääntöihin eikä ole täten huijaamista.

Jos käytössä on joku erillinen ohjelma tallennuksia varten, niin se on huijaamista. Jos tuossa tapauksessa tallennusta käyttää vain pausen kaltaisesti, eli pitämään pelin pysähdyksissä niin pitkään kunnes jatkaa taas pelaamista, niin se ei ole huijaamista.
 
Siis tarkennan vielä mitä ajan takaa sillä että jokaisessa pelissä missä on esimerkiksi autosave tai mahdollisuus epävakauteen pitäis olla mahdollisuus käyttäjän toimesta varmistaa tilanne. En siis esim itse edes pelaa yhden yhtä sellaista modernia peliä jossa on autosave tai ei savea lainkaan, ja jonka epävakaudesta on pienintäkään viitettä.

Näkisin että rajoitettu tallennusmahdollisuus kuuluu peliin vain tasan tarkkaan silloin jos se on aivan niin äärimmäisen vakaa, ettei ole mitään mahdollisuutta että se esimerkiks kaatuis monen tunnin pelaamisen jälkeen ennenkuin tallentaa tms. Suurimman osan peleistä joihin on tuotu autosave tai rajoitettu tallentaminen mukaan, ei ole tekijät tehneet työtään riittävän hyvin siihen että voisi siirtyä siihen vaiheeseen jossa tuoda tollainen ominaisuus mukaan. Yhdistä tähän sitten se miten ongelmia yleensä yritetään kiistää tai vähätellä.

Ja tosta sitten pitäisi maksaa, mitä noi nykyisin nyt maksavatkaan
 
Takaisin
Ylös Bottom