PioneeriPlays - Retro Game Odyssey - Seikkailuretki retropelien maailmassa

Ninja Gaiden III: The Ancient Ship of Doom (Famicom)

Ninja_Gaiden_III_The_Ancient_Ship_of_Doom.jpg

Tarina: Alkuperäisten Ninja Gaidenin ja Ninja Gaiden II tapahtumien välissä Ryu Hayabusalta näyttävä mies jahtaa CIA-agentti Irene Lew:tä kallion reunalle, jossa hän putoaa kuolemaan. Yrittääkseen todistaa syyttömyytensä tapahtumaan Ryu ryhtyy tutkimaan laboratoriota, jossa Irene tapettiin. Salaperäinen mies ilmestyy sinne ja käskee Ryua menemään Castle Rockin linnoitukseen, missä hän lupaa antaa Ryulle lisätietoja Irenen tapauksesta...

Pelattavuus: Ninja Gaiden III: The Ancient Ship of Doom on toiminnallinen tasohyppelypeli, jossa pelaaja ohjaa Ryu Hayabusaa. Pelissä Ryu voi hypätä, roikkua ja kiivetä ylös ja alas seinillä. Ryu pystyy myös hyökkäämään vihollisia vastaan toissijaisilla aseilla.

Kuten aiemmissa Ninja Gaiden peleissä, Ryun fyysistä voimaa edustaa näytön yläreunassa oleva energiamittari. Kentistä pelaaja voi löytää "Recovery Medicine" pulloja, jotka täydentävät osittain Ryun energiaa. Kuten kaikki muutkin pelin esineet/toissijaiset aseet, ne sijaitsevat kristallipalloissa, joita Ryun on miekalla huidottava ne avatakseen.

Famicom versiossa oli myös helpottamassa matkantekoa loputtomat continuet (salasana systeemi käytössä), useammat kenttien sisäiset checkpointit ja vihollisten pienempi määrä. Viholliset tekee myös vähemmän vahinkoa verrattuna jenkkiversioon.



Läpäistyt pelit 983/1000
 
Ninja Gaiden III: The Ancient Ship of Doom (Famicom)

Ninja_Gaiden_III_The_Ancient_Ship_of_Doom.jpg

Tarina: Alkuperäisten Ninja Gaidenin ja Ninja Gaiden II tapahtumien välissä Ryu Hayabusalta näyttävä mies jahtaa CIA-agentti Irene Lew:tä kallion reunalle, jossa hän putoaa kuolemaan. Yrittääkseen todistaa syyttömyytensä tapahtumaan Ryu ryhtyy tutkimaan laboratoriota, jossa Irene tapettiin. Salaperäinen mies ilmestyy sinne ja käskee Ryua menemään Castle Rockin linnoitukseen, missä hän lupaa antaa Ryulle lisätietoja Irenen tapauksesta...

Pelattavuus: Ninja Gaiden III: The Ancient Ship of Doom on toiminnallinen tasohyppelypeli, jossa pelaaja ohjaa Ryu Hayabusaa. Pelissä Ryu voi hypätä, roikkua ja kiivetä ylös ja alas seinillä. Ryu pystyy myös hyökkäämään vihollisia vastaan toissijaisilla aseilla.

Kuten aiemmissa Ninja Gaiden peleissä, Ryun fyysistä voimaa edustaa näytön yläreunassa oleva energiamittari. Kentistä pelaaja voi löytää "Recovery Medicine" pulloja, jotka täydentävät osittain Ryun energiaa. Kuten kaikki muutkin pelin esineet/toissijaiset aseet, ne sijaitsevat kristallipalloissa, joita Ryun on miekalla huidottava ne avatakseen.

Famicom versiossa oli myös helpottamassa matkantekoa loputtomat continuet (salasana systeemi käytössä), useammat kenttien sisäiset checkpointit ja vihollisten pienempi määrä. Viholliset tekee myös vähemmän vahinkoa verrattuna jenkkiversioon.



Läpäistyt pelit 983/1000


Melkoinen sattuma: itsekin pelailin tänään pitkästä aikaa Ikivanhaa Tuomion Laivaa. Ensi kesän cabinilla sitten katsotaan, riittääkö allekirjoittaneen paineensietokyky kesyttämään jenkkiversion "livenä". Nyt se on luvattu, enää ei voi perääntyä.
 
King's Field (PS1)

king-s-field-playstation-front-cover.jpg

Tarina:
Pelissä pelataan hahmolla Granitikin prinssi Alexanderilla, joka on yksi Verditen kuninkaan lähimmistä ystävistä. Hän on ottanut tehtäväkseen löytää Kuutamomiekan, tuon tunnetun pyhän miekan ja palauttaa sen kuninkaalle Alfred Verditen valtakunnasta. Alexander huuhtoutuu Melanatin rannikolle, koska laiva jolla hänen oli tarkoitus saapua saarelle upposi matkalla ja hän oli lopulta ainut eloonjäänyt. Löytääkseen Kuutamomiekan Alexanderin on paljastettava Melanatin saaren synkät salaisuudet...

Pelattavuus: Peli on toimintaroolipeli, jota pelataan ensimmäisen persoonan näkökulmasta. Pelaajalla liikuskellaan Melanatin saaren ympäristössä, joka renderöidään reaaliaikaisella 3D-grafiikalla. Saarella koluamisen aikana pelaajan täytyy löytää avaimia ja erilaisia esineita, jotka voivat avata ovia/avata reittiä pelissä eteenpäin. Karttoja voi myös löytää avuksi navigoinnissa. Pelaajan taitoihin kuuluu lähitaistelu aseitten käyttö (erilaiset miekat ja jousipyssyt) ja saarelta löydetyistä kristalleista saadut erilaiset taikahyökkäykset. Sekä lähitaistelu, että maagiset hyökkäykset tyhjentävät kestävyysmittareita, jotka vaikuttaa miten tehokkaita lyöntisi ovat/millonka voit tehdä uuden taikahyökkäyksen. Erilaisia aseita ja muita esineitä, kuten kilpiä ja panssareita, voi ostaa joko ei-pelattavilta hahmoilta (NPC) tai löytää arkuista saaren tutkimisen aikana.

Hahmon kehitys tapahtuu vihollisia tappamalla, joista saat kokemuspisteitä. Tarpeeksi kokemuspisteitä saatuasi, hahmosi kehittyy yhden tason verran kerrallaan, joka lisää hahmollesi energiapisteitä ja taikapisteitä. Käyttämällä lähitaisteluaseita tai taikahyökkäyksiä kehittää erikseen joko fyysistä voimaa tai taikahyökkäysvoimaa, jotka antaa kumpaankin taitoon enempää tehoa.



Läpäistyt pelit 984/1000
 
Viimeksi muokattu:
Shovel Knight (PC)

shovelknight.jpeg

Tarina:
Shovel Knight ja Shield Knight matkustelevat ympäri maailmaa yhdessä, kunnes tutkiessaan kohtalon tornia, amuletti kiroaa Shield Knightin ja jättää Shovel Knightin jumiin suljetun tornin ulkopuolelle. Tämän tapahtuman jälkeen voimakas olento, joka tunnetaan Lumottarena, nousee lopulta valtaan ja levittää pahuutta ympäri maata. Shovel Knight tästä kuultuaan, että Lumotar on avannut kohtalon tornin, aloittaa hän matkansa takaisin sinne toivoen löytävänsä ja pelastavansa Shield Knightin. Voidakseen tehdä niin Shovel Knightin on taisteltava Lumottaren palvelevan ritariryhmän No Quarterin jäseniä vastaan.

Pelattavuus: Peli on kaksiulotteinen sivuttain vierivä tasohyppelypeli, jossa on 8-bittinen graafinen tyyli. Shovel Knightin ensisijainen aseena toimii hänen lapionsa, jolla hän voi joko hyökätä vihollisia vastaan ja kaivaa aarteita. Hän myös kykenee tähtäämään hänen alapuolelleen pomppiakseen vihollisien päälle, kuten DuckTalesin pogohyppy tai Zeldan 2:sta tuttu alaspäin suuntautuva isku. Löytämällä Chester-nimisen myyjän piilotettuna useimmille tasoille, pelaaja voi ostaa toissijaisia esineitä, jotka tunnetaan nimeltä pyhäinjäännökset, joita voidaan käyttää taikuudella. Nämä tuovat uusia kykyjä Shovel Knightille, joita voi hyödyntää mm. päästäkseen eri paikkoihin, joihin ei ilman kykyä olisi mitään asiaa.

Päätehtävän lisäksi, joka sisältää taistelun jokaisen tason läpi ja pomon päihittämisen lopussa, jotta voi edetä maailmankartalla, pelaajia kannustetaan keräämään mahdollisimman paljon aarteita. Aarteita voi hankkia kukistamalla vihollisia, etsimällä arkkuja, kaivamalla ympäristöä ja etsimällä nuottilehtiä, jotka myös avaavat musiikkikappaleita. Kaikki ansaitut rahat voidaan käyttää kylissä erilaisiin esineisiin, kuten energian ja taikuuden päivityksiin, myyjän myymiin toissijaisiin esineisiin sekä panssari- ja lapiopäivityksiin, jotka antavat myös bonustaitoja. Vaikka pelaajalla on loputtomat elämät, kuoleminen aiheuttaa sen, että pelaaja menettää osan rahoistaan. Pelaaja voi kuiteskin saada ne takaisin keräämällä lentävät rahasäkit, jotka näkyvät pelaajan viimeisimmän kuolinpaikan ympäriltä.



Läpäistyt pelit 985/1000
 
The Legend of Zelda: Skyward Sword (Wii)

zeldaskyward.jpg

Tarina: Link, Skyloft-nimisen ilmassa leijuvan kaupungin asukas, lähtee pelastamaan lapsuudenystäväänsä Zeldaa sen jälkeen, kun mystisesti katoaa tummaan tornaadoon. Tilannetta edelsi ritarikoulutus, jossa hänen täytyi läpäistä loppukoe. Läpäistyään kokeen tumma tornado nappaa Zeldan tielle tietämättömiin. Link löytää Skyloftista tämän jälkeen saaren Hylia patsaalta salaisen reitin, josta hän löytää jumalattaren miekan. Miekan sisällä asustelee henki nimeltä Fi, joka kertoo Linkin olevan ennustettu sankari, jonka täytyy tuhota Demise tai maailmanloppu on lähellä. Linkillä onkin siis tässä tarinassa kaksi tehtävää. Kerätä voimia tuhota Demise ja pelastaa lapsuudenystävä Zelda!

PS: Skyward Sword on ensimmäinen peli Zelda-aikajanalla ja se kertoo myös Master Swordin alkuperästä.

Pelattavuus: Kyseessä on toimintaseikkailuvideopeli, jossa pelaajan kohtaa laumoja erilaisia vihollisia, navigoida erilaisissa luolastoissa, joissa on erilaisia pulmia selvitettävänä. Useimmitten eri luolastot sisältää myös pomotaisteluitakin. Linkkiä ohjataan Wiimotella ja Nunchukilla ja pelaamiseen tarvitaan myös Wii MotionPlus laajennuslaite. Suurin osa pelimekaniikasta pyörii liikesäätimien käytön ympärillä: näihin kuuluu mm. kameran ohjaus Nunchuckilla sekä yleiset pikanäppäintoiminnot ja Wiimoten yhdistetty liike. Normaalivauhtinsa lisäksi Link osaa juosta lyhyitä matkoja. Juoksua ja muita toimintoja, kuten kiipeilyä ja raskaiden esineiden kantamista, rajoittaa kestävyysmittari, joka latautuu muutaman sekunnin kuluttua. Kun se tyhjenee kokonaan, Linkin liikenopeus hidastuu ja hän jää haavoittuvaiseksi siihen asti, kunnes mittari taas täyttyy.

Taistelu vihollisia vastaan, perustuu Linkin miekkaan ja hänen kilpensä käyttöön. Linkin miekan liikkeet on kartoitettu siihen suuntaan, johon pelaaja heilauttaa Wiimoteaan. Osa vihollisten liikkeistä on suunniteltu ennakoimaan ja estämään Linkin taisteluliikkeitä. Nostamalla Wiimotea miekka kerää energiaa, joka voidaan vapauttaa Skyward Strike iskun muodossa. Skyward Strikesia käytetään myös laukaisemaan ympäristöelementtejä, kuten esimerkiksi maagisia kytkimiä. Kilpeä ohjataan Nunchuckilla: kun kilpi nostetaan, sitä voidaan käyttää myös heijastamaan hyökkäyksiä. Pyörimishyökkäykset ja viimeistelyiskut aktivoituvat heiluttamalla sekä Wiimotea, että Nunchuckia.

Pelisarjassakin tuttuja tavaroita pelistäkin löytyy, kuten pommit ja jousipyssy. Linkin edetessä pelin aikana on mahdollisuuksia toki saada uusiakin lisäyksiä tavara arsenaaliin, kuten mekaaninen kovakuoriainen, joka lentää Linkin ulottumattomissa oleville alueille suorittamaan erilaisia toimintoja, kuten esimerkiksi kytkimien aktivoiminen. Piiska, jolla voi tarttua muuten tavoittamattomiin esineisiin ja vipuihin. Esineitä ja varusteita voidaan valinnaisesti päivittää kukistetuista hirviöistä kerätyillä materiaaleilla. Resurssien kulutuksen lisäksi Linkin on myös maksettava päivitys perinteisillä rupeeseilla (pelin valuutalla.)



Läpäistyt pelit 988/1000
 
Gran Turismo (PS1)
Gt1.jpg
Pelattavuus:
Kyseessähän on aika pitkälti kaikille tuttu ajopeli. Pelaajan on ajeltava autoilla kuljettajia vastaan kilpaillakseen eri kilparadoilla. Pelissä on kaksi eri tilaa: Arcade Mode ja Simulation Mode.

Simulaatiotila edellyttää kuitenkin, että pelaaja ansaitsee eritasoisia ajokortteja voidakseen osallistua erilaisiin tapahtumiin, joissa mahdollista ansaita krediittejä (rahaa) ja palkintoautoja voittamalla kilpailuja. Krediittejä voidaan käyttää lisäajoneuvojen ostamiseen sekä myös autojen osiin ja niitten virittämiseen.

Tämä sarjan ensimmäinen osa sisältää jopa 140 autoa ja 11 rataa (sekä niiden käänteiset versiot.)



Läpäistyt pelit 989/1000
 
Call of Duty (PC)

Call_of_duty_box.jpg

Tarina:
Peli esittelee toisen maailmansodan tapahtumia amerikkalaisten, brittiläisten ja neuvostoliittolaisten heidän omasta näkövinkkelistään.

Amerikkalaisten kampanjassa pelaillaan sotamies Martinilla, vasta värvätyllä laskuvarjojalkaväkirykmentin jäsenellä, joka osallistuu operaatio Overlordiin.

Brittiläisten kampanja alkaa kersantti Jack Evansin komennossa, joka osallistuu operaatio Tongaan.

Neuvostoliittolaisten kampanja alkaa Stalingradin taistelun aikana syyskuussa 1942. Pelattavana hahmona toimii Korpraali Aleksei Ivanovitš Voronin.

Pelattavuus: Kyseessähän on ensimmäisen persoonan räiskintäpeli, jossa käytetään aitoja toisen maailmansodan tuliaseita. Pelin jokaisessa tehtävässä on sarja erilaisia tavoitteita, jotka on merkitty näytöllä kompassiin. Pelaajan on suoritettava kaikki tavoitteet päästäkseen seuraavaan tehtävään. Pelissä on mahdollista tallentaa ja ladata milloin tahansa, toisinkuin myöhemmissä Call of Duty sarjan peleissä käytetyn checkpointtien sijaan.

Pelaajalla on käytössä kaksi ensisijaista asepaikkaa. Aseita voi vaihdella kuolleilta sotilailta. Pelaajan mukana olevien aseiden lisäksi pelaaja voi ohjata erilaisia konekiväärejä ja muita kiinteitä tykistöaseita.

Peli käyttää tavallista energiajärjestelmää, jossa energian määrä näkyy energiapalkissa. Lääkepakkauksia käytetään palauttamaan energiaa, pelaajan ottaessa osumaa.

Peli sisältää myös ns. "shellshockin": eli kun pelaajan lähellä tapahtuu räjähdys, hän kokee hetkellisesti tinnitusta, äänen "vaimennustehosteita", näön hämärtymistä ja myös seurauksena vauhti hidahtuu, etkä kykene juoksemaan.



Läpäistyt pelit 990/1000
 
Call of Duty (PC)

Call_of_duty_box.jpg

Tarina:
Peli esittelee toisen maailmansodan tapahtumia amerikkalaisten, brittiläisten ja neuvostoliittolaisten heidän omasta näkövinkkelistään.

Amerikkalaisten kampanjassa pelaillaan sotamies Martinilla, vasta värvätyllä laskuvarjojalkaväkirykmentin jäsenellä, joka osallistuu operaatio Overlordiin.

Brittiläisten kampanja alkaa kersantti Jack Evansin komennossa, joka osallistuu operaatio Tongaan.

Neuvostoliittolaisten kampanja alkaa Stalingradin taistelun aikana syyskuussa 1942. Pelattavana hahmona toimii Korpraali Aleksei Ivanovitš Voronin.

Pelattavuus: Kyseessähän on ensimmäisen persoonan räiskintäpeli, jossa käytetään aitoja toisen maailmansodan tuliaseita. Pelin jokaisessa tehtävässä on sarja erilaisia tavoitteita, jotka on merkitty näytöllä kompassiin. Pelaajan on suoritettava kaikki tavoitteet päästäkseen seuraavaan tehtävään. Pelissä on mahdollista tallentaa ja ladata milloin tahansa, toisinkuin myöhemmissä Call of Duty sarjan peleissä käytetyn checkpointtien sijaan.

Pelaajalla on käytössä kaksi ensisijaista asepaikkaa. Aseita voi vaihdella kuolleilta sotilailta. Pelaajan mukana olevien aseiden lisäksi pelaaja voi ohjata erilaisia konekiväärejä ja muita kiinteitä tykistöaseita.

Peli käyttää tavallista energiajärjestelmää, jossa energian määrä näkyy energiapalkissa. Lääkepakkauksia käytetään palauttamaan energiaa, pelaajan ottaessa osumaa.

Peli sisältää myös ns. "shellshockin": eli kun pelaajan lähellä tapahtuu räjähdys, hän kokee hetkellisesti tinnitusta, äänen "vaimennustehosteita", näön hämärtymistä ja myös seurauksena vauhti hidahtuu, etkä kykene juoksemaan.



Läpäistyt pelit 990/1000


Tässä on kyllä legendaarinen se Stalingradin kampanjan ekan tehtävän alku. Paljon muuta ei olekaan tästä jäänyt mieleen paitsi, että Stalingradissa oli se yksi ihan helvetillinen talonpuolustuskenttä, jota jouduin yrittämään aikoinaan vaikka kuinka monesti.
 
Tässä on kyllä legendaarinen se Stalingradin kampanjan ekan tehtävän alku. Paljon muuta ei olekaan tästä jäänyt mieleen paitsi, että Stalingradissa oli se yksi ihan helvetillinen talonpuolustuskenttä, jota jouduin yrittämään aikoinaan vaikka kuinka monesti.

Ei niillä kuulemma ollut kauhean kivaa siellä tosielämän esikuvassakaan.
 
Ei niillä kuulemma ollut kauhean kivaa siellä tosielämän esikuvassakaan.

Joo, mutta eipä ollut kännykän kännykkää maisemissa. Vain ihmisiä elämässä siinä ja nyt.
 
Call of Duty (PC)

Call_of_duty_box.jpg

Tarina:
Peli esittelee toisen maailmansodan tapahtumia amerikkalaisten, brittiläisten ja neuvostoliittolaisten heidän omasta näkövinkkelistään.

Amerikkalaisten kampanjassa pelaillaan sotamies Martinilla, vasta värvätyllä laskuvarjojalkaväkirykmentin jäsenellä, joka osallistuu operaatio Overlordiin.

Brittiläisten kampanja alkaa kersantti Jack Evansin komennossa, joka osallistuu operaatio Tongaan.

Neuvostoliittolaisten kampanja alkaa Stalingradin taistelun aikana syyskuussa 1942. Pelattavana hahmona toimii Korpraali Aleksei Ivanovitš Voronin.

Pelattavuus: Kyseessähän on ensimmäisen persoonan räiskintäpeli, jossa käytetään aitoja toisen maailmansodan tuliaseita. Pelin jokaisessa tehtävässä on sarja erilaisia tavoitteita, jotka on merkitty näytöllä kompassiin. Pelaajan on suoritettava kaikki tavoitteet päästäkseen seuraavaan tehtävään. Pelissä on mahdollista tallentaa ja ladata milloin tahansa, toisinkuin myöhemmissä Call of Duty sarjan peleissä käytetyn checkpointtien sijaan.

Pelaajalla on käytössä kaksi ensisijaista asepaikkaa. Aseita voi vaihdella kuolleilta sotilailta. Pelaajan mukana olevien aseiden lisäksi pelaaja voi ohjata erilaisia konekiväärejä ja muita kiinteitä tykistöaseita.

Peli käyttää tavallista energiajärjestelmää, jossa energian määrä näkyy energiapalkissa. Lääkepakkauksia käytetään palauttamaan energiaa, pelaajan ottaessa osumaa.

Peli sisältää myös ns. "shellshockin": eli kun pelaajan lähellä tapahtuu räjähdys, hän kokee hetkellisesti tinnitusta, äänen "vaimennustehosteita", näön hämärtymistä ja myös seurauksena vauhti hidahtuu, etkä kykene juoksemaan.



Läpäistyt pelit 990/1000


Aivan helvetin hyvä peli. Tuli aikoinaan pelattua netissä todella paljon.

Pelinä tämä riittäisi itselle edelleenkin aivan hyvin tällaisenaan, jos vaan pelaajia riittäisi.
 
Aivan helvetin hyvä peli. Tuli aikoinaan pelattua netissä todella paljon.

Pelinä tämä riittäisi itselle edelleenkin aivan hyvin tällaisenaan, jos vaan pelaajia riittäisi.
Itse en ole koskaan ollu näitä "Cod" miehiä.

Aikoinaan meilläpäin pelattiin vaan netissä Mohaa:ta (Medal of Honor: Allied Assault) :airguitar:
 
Sonic the Hedgehog 2 (Genesis)

Sonic_2_US_Cover.jpg

Tarina:
Tämän Sonic-pelisarjan jatko-osa keskittyy Chaos Emeraldeihin, jotka Tohtori Robotnik on varastanut saadakseen sillä virtaa omalle avaruusasemalle, kuoleman munalleen. Sonicin tavoitteena on saada siis kaikki varastetut Chaos Emeraldit ja pysäyttää Tohtori Robotnikin aikeet!

Pelattavuus: Kuten ensimmäisessä Sonic pelissä, pelaaja kulkee sivuttain vieriviä tasoja suurilla nopeuksilla keräten sormuksia, kukistaen samalla vihollisia ja taistelee Tohtori Robotnikkia vastaan pomotaisteluiden muodossa. Peli esittelee myös Sonicin apulaisen Miles "Tails" Prowerin, joka on Sonicin apuna estämässä Tohtori Robotnikin pahoja aikeita.
Pelattavalla hahmolla voi joko juosta, hypätä, kyykistyä ja hyökätä kiertymällä palloksi. Uutena kykynä on "Spin Dash", jonka avulla pelaaja voi käpertyä paikallaan vauhtia lisäämään. Yksinpelitilassa pelaaja ohjaa Sonicia ja Tailsia samanaikaisesti, mutta toinen pelaaja voi liittyä peliin milloin tahansa ohjaamaan Tailsia ja hallita häntä erikseen.
Pelissä on myös erillinen moninpelitila, jossa kaksi pelaajaa kilpailee toisiaan vastaan jaetulla näytöllä. Tässä pelimuodossa on valittavana kolme eri tasoa.


Läpäistyt pelit 991/1000
 
Viimeksi muokattu:
Metal Gear Solid 2: Substance (PS2)

mgs2.png

Tarina:

Kaksi vuotta Shadow Moses tapahtumien jälkeen Solid Snake ja Otacon, saavat tiedon uudentyyppisestä Metal Gearista, joka kuljetetaan Hudson-joen läpi. Snaken noustessa tankkeriin Revolver Ocelotin johtama venäläisten palkkasotureiden ryhmä kaappaa sen, jonka tarkoituksena on varastaa uusi Metal Gear...

Itse pääpelin tapahtumat alkavat sitten kaksi vuotta tankkeri tapahtuman jälkeen. Big Shell nimisen laitoksen valtaa itseään Sons of Libertyksi kutsuva terroristiryhmä. Uusi FOXHOUND-hiippailija Raiden (Pelin päähahmo) lähetetään tutkimaan tapausta ja neutraloimaan uhka.

Pelattavuus: Kuten pelin kannessakin mainostetaan "Tactical Spionage Action", suurimman osan ajan pelistä Raiden hiipii ympäriinsä välttäen joutumasta vihollisten näkemäksi. Uuden ensimmäisen persoonan tähtäystilan avulla pelaaja voi kohdistaa tarkemmin tiettyihin kohtiin. Pelaaja pystyy nyt myös kävelemään hitaasti, jolloin hän voi livahtaa meluisan lattian yli ilman ääntä, tai roikkua kaiteilla välttääkseen vartijoita.

Vartijoilla on hieman edistyneempi tekoäly. Toisin kuin alkuperäisessä Metal Gear Solidissa, he työskentelevät ryhmissä. He pystyvät kutsumaan radioistaan muita vartioita apuun nähdessään pelaajan. Vartijaradiot voidaan mm. kytkeä myös pois päältä hyvin kohdistetulla laukauksella millä tahansa tuliaseella. Pelaaja voi piiloutua vartijoilta piiloutumalla eri paikkoihin, kuten kaappeihin tai laatikoitten taakse.



Läpäistyt pelit 994/1000
 
Crash Bandicoot (PS1)

Crash_Bandicoot_Cover.png

Tarina:
Hullu tiedemies tohtori Neo Cortex käyttää "Evolvo-Rayta" muuttaakseen paikallisen villieläimistön sotilasarmeijaksi maailmanvalloitustarkoituksessa. Näiden sotilaiden joukossa on Crash, jonka Cortex päättää valita armeijansa kenraaliksi. Päivää ennen kuin Crash joutuisi "Cortex Vortexiin" laite jolla hänet aivopestäisiin. Hän kiintyy naaraspuoliseen bandicootti Tawnaan. Lopulta Cortex Vortex hylkääkin Crashin ja ajaa hänet ulos Cortexin linnasta. Cortex päättää nyt valmistella Tawnaa käytettäväksi Crashin paikalle kenraaliksi. Kun Crash ajautuu pienelle saarelle, hän päättää pelastaa Tawnan ja kukistaa Cortexin.

Pelattavuus: Kyseessä on aika monelle tuttu tasohyppelypeli, jossa pelaaja ohjaa Crashia, jonka tehtävänä on kulkea läpi 32 eri kenttää voittaakseen tohtori Neo Cortex ja pelastaakseen Tawna. Suurin osa pelistä tapahtuu kolmannen persoonan näkökulmasta. Tietyt kentät, jotka vaativat hänen pakenemaan vierivää lohkaretta, kääntävät tämän näkökulman, kun taas toiset kentät pelataan perinteisestä tasohyppelyistä tutuista sivuttain vierivästä näkökulmasta. Hänen kaksi pääasiallista hyökkäysmuotoaan ovat hyppääminen vihollisten päälle ja pyörivä hyökkäys, joka heittää viholliset pois ruudulta tai myös saattaa tehdä tuhoa takana oleviin vihollisiin.

Jokaiselle tasolla on hajallaan erilaisia laatikoita, jotka voidaan rikkoa hyppäämällä niiden päälle, pyörimällä niihin tai lyömällä vihollinen niihin. Useimmat laatikot sisältävät "Wumpa Fruit" -hedelmiä, jotka voivat antaa Crashille ylimääräisiä elämiä, jos niitä kerätään 100. Aku Akua esittelevät laatikot antavat Crashille kelluvan Aku Aku naamion, joka suojaa häntä yhdeltä vihollisen iskulta tai erilaisilta vaaroilta (esim. erilaistet piikit/ansat.) Kolmen naamion kerääminen peräkkäin antaa Crashille tilapäisen kuolemattomuuden kaikista vaaroista (poislukien toki rotkoon putoaminen.) C-kirjaimella merkityt laatikot toimivat checkpointteina, joihin voit palata menetettyäsi hengen. Huutomerkillä merkityt metalliset laatikot saavat ympäristön elementit muuttumaan (esim. lisää metallisia laatikoita kenttiin tai avaa ovia.) Pelistä löytyy myös Punaisia TNT-laatikoita, joiden päälle hyppääminen laukaisee kolmen sekunnin ajastimen, joka aiheuttaa räjähdykseen, kun taas niihin pyöriminen aiheuttaa välittömän räjähdyksen.

Pelin kentistä löytyy myös tietynlaisia laatikoita, jotka sisältävät Tawnan, Corteksin tai hänen avustajansa Nitrus Brion kaltaisia tokeneita. Kolmen merkin kerääminen yhdestä hahmosta kuljettaa Crashin "bonuskenttään", jossa useimmiten hänen on tuhottava laatikoita sivuttain ja päästävä kenttä loppuun. Jos pääset bonuskentän loppuu. Pystyt tallentamaan pelin tai jos et omista muistikorttia, voit katsoa passwordin, jolla voit jatkaa peliä siihen mihin jäit. Putoaminen bonuskentän aikana ei maksa pelaajalle henkeä, mutta se lähettää Crashin takaisin kenttään, mistä hän bonuskenttään meni, etkä pysty tallentamaan peliä.

Kenttien läpäiseminen menettämättä henkeä ja kaikkien laatikoiden rikkomisen jälkeen (lukuunottamatta laatikoita bonuskentissä) antaa Crashille jalokiven. Useimmat jalokivet pelissä ovat kirkkaita ja värittömiä, joistakin kentistä voi kuiteskin saada värillisen jalokiven, jonka avulla Crash pääsee aikaisempien kenttien alueille, joihin hän ei aiemmin päässyt. Kaikkien 26 jalokiven kerääminen avaa epilogin, joka on käytettävissä pelin toiseksi viimeisellä tasolla.



Läpäistyt pelit 995/1000
 
Warcraft III: Reign Of Chaos (PC)

WarcraftIII.jpg

Tarina:
Warcraft III tapahtumat tapahtuu Azerothin kuvitteellisessa maailmassa. Useita vuosia ennen pelin tapahtumia, demoniarmeija, joka tunnettiin nimellä Burning Legion, jonka tarkoituksena oli tuhota Azeroth, turmeli örkeiksi kutsutun rodun ja lähetti heidät portaalin kautta hyökkäämään Azerothiin. Nämä tapahtumat esitettiin aiemmissa osissa Orcs & Humans, Tides of Darkness ja Beyond the Dark Portal. Monien vuosien taistelujen jälkeen örkit hävisivät sodan ihmisiä, kääpiöitä ja haltioita vastaan, joka tunnetaan nimellä Alliance. Lopulta ilman yhteistä vihollista seurasi rauhankausi, mutta liitto alkoi murtumaan.

Pelin kolme eri kampanjaa kertoo tarinaa kolmen eri sankarin näkökulmasta:

Ensimmäinen kertoo nuoresta ja idealistisesta ihmispaladiinista ja Lordaeronin kruununprinssistä Arthas Menethilistä, joka lopulta turmeltuu yhä enemmän ja enemmän, kunnes hän liittyy Undeadien joukkoihin samalla avustaen demonisten voimien kutsumisessa Azerothiin.

Toisessa kampanjassa örkkisotapäällikkö Thrall tuo kansansa Kalimdorin mantereelle pakenemaan ihmisvankeutta ja Lordaeronin uhkaavaa tuhoa.

Kolmannessa kampanjassa Tyrande Whisperwind, yöhaltioiden johtajan on kohdattava sekä ihmisten ja örkkien saapuminen heidän pyhille mailleen ja samalla heidän tehtävänään on estää demonien suuri hyökkäys.

Pelattavuus:
Peli on reaaliaikainen strategiapeli (RTS), jossa pelaajien tarkoituksena on kerätä resursseja (pelin kolme pääresurssia ovat: kulta, puutavara ja ruoka), kouluttaa yksittäisiä sotilaita ja sankareita, sekä rakentaaa tukikohtia saavuttaakseen erilaisia tavoitteita, kuten esimerkiksi tuhota kaikki vihollisten joukot ja tukikohdat.

Tästä pelistä löytyy myös sankareita, joita pystyt kehittämään vahvemmaksi pelin aikana. Jokaisesta tapetusta vihollisesta sankari saa kokemuspisteitä, jotka antavat sankarille mahdollisuuden nostaa tasoaan, jotka antavat sankarille uusia ominaisuuksia/kykyjä. Tietyt sankarikyvyt voivat vahvistaa omia sotilaita. Sankarit voi myös varustaa erilaisilla esineillä, jotka parantaa tiettyjä taitoja, puolustusta tai muita kykyjä.

Pelissä on valittavana neljä pelattavaa ryhmää: Ihmiset, örkit, yön haltijat ja epäkuolleet.







Läpäistyt pelit 997/1000
 
Mr. Gimmick (NES)

mrgimmick.jpg

Tarina:
Tarina seuraa pientä vihreää yōkaia-lelua nimeltä Yumetaro, joka on syntymäpäivälahja eräälle nuorelle tytölle. Kun tytön muut lelut heräävät henkiin ja ne vievät tytön toiseen ulottuvuuteen. Yumetaron tehtäväksi jää pelastaa hänen uusi omistajansa.

Pelattavuus: Kyseessä on tasohyppelypeli, jossa seikkaillaan pienellä vihreällä olennolla nimeltä Yumetaro. Hahmo voi hypätä ja synnyttää tähtiä päänsä yläpuolelle, jotka toimii pelin ammuksena (tähden päällä pystyy myös olemaan.)

Pelistä löytyy myös erilaisia kerättäviä tavaroita:
  • Energiapullot, joita on kahta erilaista: Oranssi lisää vain yhden menetetyn energian energiapalkkiisi, mutta vaaleanpunainen palauttaa energiapalkkisi täyteen.
  • Pommi: Pommi heitetään hieman tähtiä korkeammalle, mutta se ei pompi niin paljon ja se vahingoittaa kaikkia räjähdykseen joutuneita vihollisia.
  • Tulipallo: Tulipallo lentää luodin tapaan suoraan edessäsi olevaan suuntaan ja vahingoittaa vihollisia, joihin se osuu.
Pelissä on myös loputtomat continuet, joka on mielestäni ihan suotavaa näinkin haastavassa tasohyppelypelissä.



Läpäistyt pelit 998/1000
 
Takaisin
Ylös Bottom