- Viestit
- 10897
Maine:
Keskustelua ja musiikkinäytteitä Commodore 64:n legendaarisesta SID-äänipiiristä (MOS 6581 / 8580).
Aika ajoin tulee fiilisteltyä Commodore 64:n sulosointuja YouTubesta, vaikka autenttisimpaan soundiin päästäänkin vain aidon raudan äärellä. C64:n äänipiiri on siitä erikoinen, että täysin uniikin äänimaailmansa lisäksi äänipiiriin tehtiin pieniä muutoksia vuosien varrella ja revisioita löytyy jopa kahdeksan erilaista. Mielenkiintoiseksi tämän tekee se, että sama musiikki kuulostaa hieman erilaiselta eri revisioiden välillä. Tämä mahdollistaa loputtoman suon, jos haluaa testailla kappaleita eri versioiden välillä ja etsiä sitä omaa suosikkisoundiaan.
Wikipediasta:
SID:istä on tehty myös erilaisia kopioita esim. rikkoutuneen äänipiirin tilalle. Itsekin säädin tällaisella erään rikkinäisen Commodore 64:n kuntoon. Raporttia tuolla säätöketjussa.
Lisäksi samaa äänipiiriä käytetään myös erilaisissa syntetisaattori/miksaustouhuissa, mutta itselleni tämä puoli on hieman tuntematon. @biblo ja @kaamio taitavat olla foorumin syntikkaekspertteja, ovatko nämä teille miten tuttuja juttuja?
Oman ketjun aloittaminen tuli mieleen, kun törmäsin tässä joulun kynnyksellä aivan upeaan C64-demoon, jossa soi jouluaaton ikoninen "lumiukkobiisi" aka Walking in the Air:
Upeiden sävellysten lista olisi lähes loputon, mutta alla muutamia omia suosikkejani:
Last Ninja 2
Ei paljon haitannut Oceanin kasettipelien pitkät latausajat, kun odotellessa sai kuunnella näitä latausmusiikkeja:
The Ocean Loaders
Batman: The Caped Crusader
The Great Giana Sisters
Green Beret
Aika ajoin tulee fiilisteltyä Commodore 64:n sulosointuja YouTubesta, vaikka autenttisimpaan soundiin päästäänkin vain aidon raudan äärellä. C64:n äänipiiri on siitä erikoinen, että täysin uniikin äänimaailmansa lisäksi äänipiiriin tehtiin pieniä muutoksia vuosien varrella ja revisioita löytyy jopa kahdeksan erilaista. Mielenkiintoiseksi tämän tekee se, että sama musiikki kuulostaa hieman erilaiselta eri revisioiden välillä. Tämä mahdollistaa loputtoman suon, jos haluaa testailla kappaleita eri versioiden välillä ja etsiä sitä omaa suosikkisoundiaan.
Wikipediasta:
Äänenvoimakkuuden muutos aiheuttaa pienen poksahduksen, jonka suuruus riippuu muutoksesta. Muusikot oivalsivat, että tätä ominaisuutta voidaan käyttää sämplätyn äänen tuottamiseen, joskin rajallisen muistikapasiteetin takia tämä oli lähinnä hyödyllinen yksittäisille lyhyille äänisämpleille ja esimerkiksi rumpuäänille. Vaikka näytetarkkuus on rajattu neljään bittiin, se on usein riittävän laadukas. Uudemmissa C64-malleissa tosin tämä "virhe" korjattiin, ja sämplet kuuluvat liian hiljaisena (riippuu siis laitteesta kuuluvatko esimerkiksi pelien Skate or Die!, Arcade Classics ja Netherworld musiikit oikein).
SID:istä on tehty myös erilaisia kopioita esim. rikkoutuneen äänipiirin tilalle. Itsekin säädin tällaisella erään rikkinäisen Commodore 64:n kuntoon. Raporttia tuolla säätöketjussa.
Lisäksi samaa äänipiiriä käytetään myös erilaisissa syntetisaattori/miksaustouhuissa, mutta itselleni tämä puoli on hieman tuntematon. @biblo ja @kaamio taitavat olla foorumin syntikkaekspertteja, ovatko nämä teille miten tuttuja juttuja?
Oman ketjun aloittaminen tuli mieleen, kun törmäsin tässä joulun kynnyksellä aivan upeaan C64-demoon, jossa soi jouluaaton ikoninen "lumiukkobiisi" aka Walking in the Air:
Upeiden sävellysten lista olisi lähes loputon, mutta alla muutamia omia suosikkejani:
Last Ninja 2
Ei paljon haitannut Oceanin kasettipelien pitkät latausajat, kun odotellessa sai kuunnella näitä latausmusiikkeja:
The Ocean Loaders
Batman: The Caped Crusader
The Great Giana Sisters
Green Beret
Viimeksi muokattu: