NES-Retron seikkailupelikerho (#68: Lost Horizon)

Under a Killing Moon läpi. Hyvä tarina, hyvät puzzlet, hyvä FMV, hyvät hahmot, hyvä käyttöliittymä ja hyvä musiikki. Yksi hömelö trial and error -puzzle lopussa ja pari pientä juttua, mitä aiempien viestien spoilereihin kirjoittelin, olivat ainoita miinuksia.

Arvosanaksi annan 5/5.
 
68min Sanitariumia pelailtu.
Yllätyin vähän siitä kuinka tässä hypätään suoraan pelaamiseen. Ei paljoa selitellä vaan suoraan menoksi.
Ohjaus on vähän niin ja näin. Välillä saa oikeasti sihtailla, että hahmon saa menemään oviaukosta sisään.
Mutta kyllä noin yleisesti tässä tapahtuu sitä, mitä yrittääkin tehdä.
Tässä vaiheessa peliä on puzzlet olleet vielä aika suoraviivaisia. Peli melkein suoraan sanonut, että mitä pitää tehdä.
Eli toistaiseksi suht helppoa on ollut.

Olen pelissä siinä vaiheessa, että törmäsin johonkin minkä on pakko olla @Radikus

Radikus.jpg
 
Okkei, kun alkuun tuntui meno helpolta, niin kyllä se siitä vaikeutui.
Mulla ei oo niin harjaantunutta silmää, että osaisin pienetkin yksityiskohdat huomioida ruudulta.
Eli useampaan kertaan rupesi käymään sitä, että tiesin mitä pitää tehdä, mutta ei mitään hajua kuinka tehdä se.
Ja siis olevinaan olin jotkut jutut tutkinut, mutta enpä sitten ollutkaan.
Eli pari kertaa on tullut netistä apua katsottua.

Nyt on pelikellossa 2,8h.
Olen taas tuolla parantolassa ja pitäisi saada vesi virtaamaan suihkulähteeseen.
Ja siinä paslessa olen nyt hieman jumissa. Varmaan 90% oon saanut kytkennät tehtyä oikein, mutta viimeinen silaus puuttuu.

sanit.jpg
 
4,6h mittarissa.
Kyllä tää ohjaus on välillä se vaikein vastus tässä.
Muutamaan kertaan tullut nyt sellaista kohdalle, että oon luullut että johonkin ei pääse, mutta kyse ollutkin vain siitä että en oo täsmälleen oikeasta kulmasta osannut tähdätä sisään.
Parissa kohtaa olen myös missannut jotain tärkeitä juttuja, koska en oo hahmoa just millilleen oikeaan kohtaan asetellut.
Välillä myös meinaa mennä hermot rappusten kanssa. Yrität kävellä rappusten vierestä, mutta hahmo meneekin liian läheltä niitä rappuja ja sitten se automaattisesti kävelee ne rappuset ylös/alas.

Mutta on tää ollut sopivan kevyttä pelailua. Voinut vain löhötä tuolissa ja klikkailla menemään.

sanit2.jpgsanit3.jpgsanit4.jpgsanit5.jpg
 
Ite ihan vähän aloitin Under a Killing Moonia. En vielä edennyt tosin Texin toimistoa pidemmälle. Onkohan tuota kävelyä mahdollista saada mitenkään säädettyä vähemmän herkäksi vielä jotenkin? Mulla on pelin asetuksista walk speed slow ja mouse sensitivity low, mutta Tex vaikuttaa silti etenkin käännettäessä aikamoiselta suihkuhävittäjältä. Jotain pikanäppäimiä tuohon kävelyyn näyttäis olevan myös, mutta en ole oikein vielä päässyt logiikasta jyvälle.
 
Ite ihan vähän aloitin Under a Killing Moonia. En vielä edennyt tosin Texin toimistoa pidemmälle. Onkohan tuota kävelyä mahdollista saada mitenkään säädettyä vähemmän herkäksi vielä jotenkin? Mulla on pelin asetuksista walk speed slow ja mouse sensitivity low, mutta Tex vaikuttaa silti etenkin käännettäessä aikamoiselta suihkuhävittäjältä. Jotain pikanäppäimiä tuohon kävelyyn näyttäis olevan myös, mutta en ole oikein vielä päässyt logiikasta jyvälle.
Itseasiassa nyt kun mä käynnistin pelin uudelleen, niin tuntuu ihan eriltä tuo kävely. Ehkä nuo asetukset tuli voimaan sitten vasta uudelleenkäynnistyksen jälkeen tässä tai jotain. Ei tunnu enää yhtään niin huteralta!
 
sanit6.jpgsanit7.jpg

Tässä nyt taas jatkanut Sanitariumia ja nyt tuli sellainen puzzle eteen, että ei hyvää päivää.
Eli mun pitäs sävelkorvani avulla osata soittaa oikea melodia!

sanit8.jpg

Tossa on viisi tollasta toukkaa, joita puristamalla lähtee erilaisia ääniä. Niistä pitäisi saada oikeanlainen kuuden rimpsu aikaiseksi.
Oikean melodian kuulee ennen tota puzzlea, kun lapset vonkuu sitä melodiaa.
Ei hyvää päivää oikeasti.
Ja vaikka mä walkthroughsta katon apua, niin siinä annetaan vain viiden sävelen koodi. Mitä vittua?
En todellakaan pääse edes sillä walkin koodilla tosta läpi.
 
sanit6.jpgsanit7.jpg

Tässä nyt taas jatkanut Sanitariumia ja nyt tuli sellainen puzzle eteen, että ei hyvää päivää.
Eli mun pitäs sävelkorvani avulla osata soittaa oikea melodia!

sanit8.jpg

Tossa on viisi tollasta toukkaa, joita puristamalla lähtee erilaisia ääniä. Niistä pitäisi saada oikeanlainen kuuden rimpsu aikaiseksi.
Oikean melodian kuulee ennen tota puzzlea, kun lapset vonkuu sitä melodiaa.
Ei hyvää päivää oikeasti.
Ja vaikka mä walkthroughsta katon apua, niin siinä annetaan vain viiden sävelen koodi. Mitä vittua?
En todellakaan pääse edes sillä walkin koodilla tosta läpi.
http://mobile.uhs-hints.com/uhsweb/hints/starium/988

Noilla vinkeillä mä ainakin pääsin ton sävelkorvapuzzlen läpi. Tuo oli omastakin mielestä vähä turhan hankala. Ei mitään jakoja etenkään, kun sitä melodiaa ei kuule samalla kun näkee paneelin. Pari kertaa tota jakso kokeilla.
 
On täs pelis kyllä välillä omat vaikeutensa, kun yrittää jotain millimetrin kokoista hotspottia etsiä.
Ja parhaimmassa tapauksessa se pieni tärkeä hotspot on ison epätärkeän hotspotin vieressä. Eli kun liikutat kursoria, niin se reagoi koko ajan siihen isoon hotspottiin, jonka kanssa olet jo tehnyt mitä tehtävissä. Jää sitten äkkiä tollaset muut pimentoon.
Ehkä vähän sekin, kun on itse tottunut siihen että peleissä kursorin väri muuttuu, kun osuu johonkin tärkeään. Tässä pitäisi reagoida siihen, että kursori rupeaa liikkumaan.
Eli paljon tulee sitä että seilaan mestat läpi ja ihmettelen, että mitä nyt. Juttelen kaikki uudestaan ja kokeilen itemeitä eri mestoihin.
Sit lopulta katson walkista jonkun pienen vihjeen, niin se on usein jotain sellasta mikä ei ole tullut mieleenkään. Olisin saanut haahuilla varmaan iltaan asti enkä silti olisi tajunnut sitä jotain tiettyä kohtaa kokeilla.
Mutta on tässä sitäkin, kun on niin ruosteessa tälläisten pelien suhteen, niin ei osaa ihan 100% seikkailla oikein.

sanit9.jpg
 
Joo, nyt se vasta hieno kohta tulikin.

sanit10.jpg

Tollanen labyrintti, missä pitää päästä jonnekin. Tuolla on sitten noita tollasia punaisia hehkuvia sähköjuttuja. Ne syttyy ja sammuu omaan tahtiin. Jos osuu sellaiseen, niin joutuu takas tohon lähtöpisteeseen.
Tämä osuus, tällä ohjauksella...
Ei ole onneksi kovin pitkä kohta tuo!
 
No niin, menihän se.
9,9h kesti läpäisyssä.
Täytyy tosin myöntää, että mä en hirveän montaa kertaa alkanut paikkoja koluamaan ja kaikkea uudestaan ees taas juoksemaan, kun turvauduin internetin apuihin.
Jos ei parilla alueen läpikäynnillä ja kaikkien kanssa juttelulla ala löytymään vihjeitä ja juttuja etenemiseen, niin sitten katsoin jotain vinkkiä.
Välillä noi jutut oli sellasia, että en oikeasti mitenkään tajunnut jotain kohtaa ruudulta ennen kuin siitä erikseen luin, että tossa on tollainen.

Joissain kohdissa taas ohjaus oli sellasta tervassa tarpomista, että se oli pahin vihollinen.
Varsinkin toi loppukohtauskin. Tiesin mitä pitää tehdä, mutta helvetti kun en saanut hahmoa ohjattua sinne minne halusin.
Alkuun ohjaus ei niin paljoa haitannut, kun mentiin vain rauhassa paikasta toiseen ja ihmeteltiin. Mutta kun tosiaan rupesi asioita jäämään piiloon jo ohjauksen takia, niin ei...

Tää peli ei ollut ollenkaan sitä mitä olin odottanut.
Luulin että tässä seikkaillaan mielisairaalan uumenissa ja jotain.
Mutta tässä mentiinkin ihan kunnolla aivan muihin juttuihin. Paikoitellen oli ihan ok juttuja, mutta lopulta taidettiin olla liikaa outouksien parissa eikä pelattu ns normihahmolla.

Pelillä oli hetkensä, mutta kyllä tässä ikäkin näkyi. Ääninäyttely oli paikoitellen aika tönkköä. Samoja lauseita kierrätettiin aika paljon puheissa.
Ja tuo ohjaus.
Tarinassa oli yritysty ja paikoitellen tiettyjen teemojen toistuvuus oli hyvää vinkkiä, että mitä tässä ollaan oikeasti läpi käymässä.
Mutta meni ehkä kuitenkin vähän överiksi.

Pitkään mietin pelille 3½/5 scorea, mutta taidan tyytyä ihan vain 3/5 arvosanaan.
 
Näiden pisteiden myötä Sanitariumin sija tippui melkoisesti, mutta TOP5:ssä sinnitellään edelleen. On se jännittävää!
 
Nyt on Under a Killing Moonin eka päivä pelattu läpi. Kyllähän tää kovasti kiinnostavalta vaikuttaa! Oon joutunut aika paljon katsomaan pelin sisäisiä vinkkejä ja hakannut kämmentä otsaan, kun en ole vaan tajunnut, että jotkut asiat on erikseen klikattavia. Tämän pelin saastaisesta miljööstä on ainakin näin aluksi vähän hankala erottaa, mutta ehkä tähän tottuu. Kävely se suurin ongelma tässä tuntuu olevan. Tuntuu vähän, että se on joko todella hidasta tai sitten sellaista, että sukat pyörii jaloissa.

FMV:t on aiheuttaneet välillä melkein ääneen nauramista. Huvittaa, kun pelissä on olevinaan vähän sellainen synkkä tunnelma, mutta sitten on kuitenkin nosisa videoissa välillä melkoisen irrallisen oloista slapstickiä. :D
 
Niin se aika rientää! Under a Killing Moon on ollut pelinä nyt pari viikkoa. Itellä on pahasti kesken. Mites @Rami Airola ? Itse puollan, että lätkäistäisiin ainakin viikko lisäaikaa tälle.

Onko kärkkäitä vastalauseita?
 
Juu, en ole ehtinyt aloittelemaan peliä vielä ollenkaan.

Näille tarttis kuitenkin olla mieluusti sellanen tilanne ittellä, että tietää ettei kiireitä ja hommaa ole kauhean paljoa pelin aikana. Mulla on nyt semmosia hommia tässä, että aina kun otan työn vastaan, niin siihen tulee 1,5-4 päivän deadline riippuen projektin koosta. Ja varsinkin pidempikestoisten pelien aloittaminen siinä kohtaa saattaa olla minun pelipsykooseissani katastrofi. Niin tässä nyt tarvii ajoitella pelailujen aloittelua noiden ulkopuolelle ja sitten vielä koittaa saada vapaa-ajan jutuista tärkeämmät ja kiinnostavammat pois alta.

Mutta Tex Murphy toki vieläkin kiinnostaa!
Ja tarkoitus olisi kyllä jossain kohtaa pelata nuo muutkin pelaamatta jääneet pelit.
 
Takaisin
Ylös Bottom