Sinking Island läpäisty.
Steamin pelikellon mukaan aikaa meni 14,4 tuntia. Tuohon tuli kuitenkin huomattavasti ylimääräistä aikaa tänään, kun mä pelasin tätä tänään omien vuorojeni välissä Heroes of Might and Magic 3:n nettipeliä pelatessani.
Tässä Benoit Sokalin suunnittelemassa pelissä siis asetutaan poliisi Jack Normin saappaisiin. Jack kutsutaan Maladiiveilla (ei Malediivit) sijaitsevalle Saghornin tai Sanghornin saarelle tutkimaan tällä takapajuisella paratiisisaarella olevan valtavan tornihotellin omistajan Walter Jonesin kuolemaa. Walter löytyy rannalta näennäisesti kallion kielekkeeltä kuolemaansa pudonneena. Pian kuitenkin selviää, että Walterin kuolema ei luultavasti ollutkaan onnettomuus. Saarella on Jackin lisäksi vain kourallinen ihmisiä. Jackin on löydettävä murhaaja. Pelissä on valittavana aikarajaton tai aikarajallinen moodi. Itse valitsin aikarajattoman moodin.
Tämä peli muistuttaa Benoit Sokalin aiempia Syberia -pelejä hyvin paljon. Pelimaailma on erikoinen ja taustat on varsin tarkasti tehdyt ja kivat katsella - aivan kuin Syberiassakin. Tämä peli on kuitenkin myös täynnä täysin turhia ruutuja, joiden ainoa tarkoitus on katsella kun Jack hölkkää niiden läpi - aivan kuin Syberiassakin. Peli ei sinänsä itse kerro pelaajalle paljoakaan, vaan taustatarina ja hahmojen motiivit selviävät pitkälti pitkien itse ruudulta luettavien tekstidokumenttien kautta - aivan kuten Syberiassakin. Nämä tekstidokumentit ovat usein kirjoitettu kaunolla, josta on vaikea saada selvää ja niiden lukeminen sivukaupalla alkaakin tylsyttää ja harmittaa - aivan kuten Syberiassakin.
Juoni on mielenkiintoinen. Loppua kohden tosin alkaa jo turhauttaa, koska pelaajan päässä mysteeri ratkeaa jo huomattavasti ennen kuin Jack saa loksauteltua kaikki palat yhteen. Lisäksi juonen esittäminen tapahtuu todella pitkäveteisesti. Käytännössä suurin osa peliä on sitä, että juostaan tyhjien ruutujen läpi hahmon luota toiselle ja puhutaan samat asiat uudelleen ja uudelleen ja uudelleen. Jos joku paljastaa jotain uutta, niin sitten aloitetaan kyselykierros alusta uusien kysymysten kanssa. Hahmojen ääninäyttely on huonoa, kukaan ei tunnu esittävän juuri minkäänlaisia tunteita, vaikka aluksi kokemani liikkumattomat huulet sentään osoittautuivatkin Steam-version bugiksi. Keskustelut jatkuvat ja jatkuvat pitkäveteisinä läpi pelin. Pelissä ei voi skipata yksittäisiä dialoginpätkiä, vaan oikean hiiren nappulan painaminen skippaa koko keskustelun. Näin ollen pelaajan on parempi keskittyä kuulemaan esimerkiksi jotenkin urheilijaselostajamainen puoli-innokas "THE AUTOPSY REPORT IS CATEGORICAL... blaa blaa blaa" tai mihin tahansa keskusteluun täysin kylmiltään sopiva "A huge hotel on a remote island like this. Isn't it madness?!". Lisäksi tiettyinä aikoina Jack vaan päättää, että nyt on aika mennä syömään, tai Jackin vaimo soittaa jo ties monettako päivää putkeen siitä, että odottaa Jackia ravintolassa ja tätä puhelua varten Jack vetäytyy takaisin omaan huoneeseensa. Joskus tämä pyytämättä tapahtuva teleporttaus on ihan hyödyllinen, koska silloin muutkin hahmot saattavat olla lähellä, mutta toisinaan tuo ei tee muuta kuin heitä pelaajan kauemmas asioista, joita oli menossa tutkimaan. Peli jakautuu kolmeen päivään ja noita teleporttauksia on onneksi vain kaksi per päivä.
Pelin mielenkiintoisin osuus on johtopäätösten teko "Personal Police Assistant" -nimisessä järjestelmässä. Pelin edetessä sinne esiintyy tutkittavia kysymyksiä, joihin Jack keksii sitten vastaukset yhdistämällä kysymykseen lausuntoja ja todistusaineita. Idea on hauska ja mielenkiintoinen. Toteutus tosin kaipaisi hiomista. Eri kategorioiden todisteet ovat omissa valikoissaan, joka on yksi sivuille päin scrollattava rivi. Siitä tulee vähän mieleen kahden ensimmäisen Falloutin inventaarionäkymä, josta tuskin kukaan piti. Lisäksi välillä tuntuu, että kysymyksiin voisi vastata tietyillä täysin loogiselta vaikuttavilla todisteilla, mutta peli vaatii eri todisteet, jotka käytännössä kertovat saman asian.
Muutamaan otteeseen tarvitsin läpipeluuopasta tai UHS:ää. Tässä hitaan liikkumisen vuoksi ei kamalasti huvita alkaa haahuilemaan ja käymään kaikkia paikkoja uudelleen läpi - aivan kuten Syberiassa.
Tiivistettynä Sinking Island on murhamysteeri, jolla olisi voinut olla paljonkin potentiaalia, mutta joka kärsii todella huonosta toteutuksesta. Peli tuntuu usein pitkine ja hitaine siirtymineen ja jankkaavine keskusteluineen työltä - aivan kuten Syberiakin. Arvosanaksi annan
2,5/5 - aivan kuten Syberiallekin. Juonen vuoksi tämän pelin parissa kyllä viihtyi silleen ihan hyvin. En mä tätä muuten varmaan olisi kahdessa päivässä vetänyt.
Edit:
Ja siis onhan tämä peli pelaamisen arvoinen jo tämän takia pelkästään: