NES-Retron seikkailupelikerho (#65 Broken Sword 5)

Grim Fandango

Tämä tuli vihdoin läpäistyä. Hyvä peli, mutta ei kuitenkaan itselle mikään suuri mestariteos. Alkuun peli ei meinannut napata oikein yhtään. Suurimpana ongelmana tässä on kankea pelattavuus/ohjattavuus yhdistettynä melko omintakeiseen visuaaliseen tyyliin (lowpoly 3D hahmot renderöidyillä digitaustoilla), josta itse en oikein välittänyt. Rubacavaan päästyä peli alkoi vähän enemmän kiinnostamaan ja rasittavaan pelattavuuteen/visuaaliseen tyyliin oli jo hieman tottunut. Pelin äänimaailma on huolella toteutettu ja onnistui oikeanlaisen tunnelman luonnissa. Musiikki on sopivaa ja ääniefektit pääosin hyviä. Kaikki hahmot ovat erinomaisesti ääninäyteltyjä. Tarina on ihan hyvä, vaikka se ei itseä mitenkään suuresti innostanut tai koukuttanut. Puzzlet tuntui paikoin epäloogisen vaikeilta eikä kankea inventaario, pakolliset hitaiden animaatioiden katsomiset, kamerakulmien vaihtelut, yms. kankeus pelattavuudessa kannustanut tutkimaan tai testailemaan ratkaisuja. Turvauduin siis varsinkin pelin puolen välin jälkeen melko paljon läpiipeluuohjeisiin.
Sanotaan semmone
3,5/5
 
Grim Fandagon sijoitus #7 -> #7 ja pisteet 4,25 -> 4,00.

Pulikselle merkattu revikkacounteriin +1
 
Harvester olisi nyt taputeltu loppuunsaakka. Ollut tässä vähän muitakin pelejä peluussa, niin jäänyt vähän vähemmälle huomiolle. Loppuunsa ei tässä montaa tuntia sit mennyt, kun muisti suurimman osan puzzleiluistakin vielä.

En tiedä miksi minua kiehtoo tällaiset vanhat, ehkä hieman käppäiset FMV höysteiset seikkailupelit (ja etenkin kauhugenre.) Näissä on vaan sitä jotain, kun ei ehkä olla liian vakavalla mielellä yritettykään edes tehdä.

Tarinapuolihan tässä pelissä on todella vinksahtanut, mutta mielestäni todella hauska. Puzzlet ei myöskään mitään överivaikeita selvittää suurimmalta osin, joskin kyllä sieltä niitä vähän epäloogisempia juttujakin tupsahtelee välillä. Taisteluelementti sinänsä vähän turhaan tähän ängetty, varsinkin kun se on toteutettu vielä todella huonolla tavalla. Ei silti haitannut pelikokemusta liiakseen, mutta kyllä sieltä sitä pientä miinusta tulee.

Kokonaisuutena kiehtova ja uniikki humoristinen kauhuseikkailu. Viihdyttää taatusti.

Arvosana: 4/5

PS: Pelasin vielä kertaalleen tämän suht vikkelään läpi läpipeluuvideon muodossa (sisältäen kaikki välivideot/dialogit, niitä en skippaillut)

 
Ite oon nyt perjantaissa menossa pelissä, joten ehkä tän tässä lähipäivinä ehtii läpi asti pelailla! Mites pelin kanssa menee @Bobby SixKiller ja @natedogg ?
 
Tuli katsottua tästä joku video, kun kiinnosti pienesti mutta ei pelaamiseen asti. Ilmeisesti päähenkilön näyttelijä on myöhemmin tuomittu lapon hallussapidosta, ja pidätyskuvassa on samanlainen ruutuflanellipaita kun pelissä. 😬

En tiedä katsoitko tän Lodge Level 4 -kanavan videon, jossa tuota puitiin:



Tuo kanava muutenkin kova, jos Harvester yhtään kiinnostaa. Suomalaisen tyypin kanava kaiken lisäksi.
 
The Blackwell Legacy

Tämä tuli läpäistyä. Ihan kiva pikku paranormaali salapoliisiseikkailu. Aika lyhyt peli, mutta ei mielestäni huonolla tavalla, varsinkin kun tarina jatkuu ja vissiin samantyylistä settiä on kuitenkin luvassa lisää pelin jatko-osissa. Teema ja tarina olivat mielenkiintoisia ja pitivät aika hyvin otteessaan koko pelin lyhyen keston ajan. Pelattavuus paikoitellen kankeahko, mutta ei suuremmin häirinnyt. Tykkäsin nes-retro pikseligrafiikoista. Musiikki ja äänet ei kovin kummoset, mut ihan perus-ok. Kaikki hahmot oli ääninäytelty, vaikkakin melko vaihtelevan tasoisesti. Ajoi nekin asiansa. Kävin jopa bloopereitaki (options-valikossa) kuuntelemassa läpäisyn jälkeen. Läpäisin pelin kahdesti/suoritin vikan ”manauksen” molemmilla eri tavoilla ku halusin nähdä kummatkin lopetukset. Achievementeista sain kasaan vain puolet (4kpl). Tuskin jaksan enempää. Pitänee ottaa jatko-osaa jossain välissä työn alle.
Sanotaan tälle semmone
3/5
 
The Blackwell Legacyn pisteet 2,25 -> 2,40 ja sijoitus #53 -> #50. Pulikselle merkattu revikkacounteriin +1.
 
Harvester läpäisty

Tässä 1996 julkaistussa seikkailussa pelaaja herää ilman minkäänlaisia muistikuvia 1950-luvun pikkukaupungissa, jossa kaikki ihmiset tuntuvat olevan kummallisia irvokkaita parodiaversioita oikeita ihmisistä, jotka toistelevat päähenkilö Stevelle vaan jatkuvasti sitä, miten tämä on ollut aina varsinainen vitsiniekka, ja että hänen pitäisi ehdottomasti liittyä pikkukaupungin elämän keksiössä olevaan vapaamuurarimaiseen Lodgeen.

Peli on mekaniikoiltaan melko perus naksutteluseikkailu, jossa on kuitenkin lisänä se, että pelissä on erilaisia aseita ja taistelukohtauksia. Taisteleminen on varsin jäykkää ja turhanpäiväisen oloista. Sen pystyy onneksi suurimmaksi osaksi kuitenkin välttämään, eikä pakolliset taistelukohtaukset lopulta ole kovinkaan hankalia. Pelissä voi siis kuolla ihan perinteisellä tavalla tai sitten jäämällä muutaman kerran kiinni vähän vähäpätöisemmistä laittomuuksista.

Screenshot (224).png
Mr. Pottsdam tuskin on mielissään 2024 Provinssirockin ruokatarjonnasta. Harvestin asukkailla on erilaisia pakkomielteitä.

Pelissä on käppäistä FMV:tä ja digitoituja ihmishahmoja. Aina välillä pelissä oli melko vaikeasti huomattavia hotspoteja, mutta pääosin grafiikoista saa riittävän hyvin selvää. Kuten varmaan kaikki pelistä jotain joskus kuulleet tietävätkin, niin pelihän on varsin graafinen. Veri ja suolenpätkät lentävät epätavallisen paljon varsinkin seikkailupeliksi.

En tiedä onko tämä pelin alkuperäinen ongelma, vai joku tämän pelaamani GOG-version ongelma, mutta jotenkin käyttöliittymä oli tässä tahmaisen oloinen. Välillä tuntui, ettei vaan klikkaukset meinaa mennä mitenkään perille. Mielenkiintoisesti tämä tuntui vaihtelevan aika paljon ruuduittain ja esimerkiksi parturiliike oli sellainen ruutu, jossa ei meinannut saada oikein puhuttakaan kellekään. Muutenkin liikkuminen tuntui aika jäykältä, vaikka eipä tässä kovin usein tarvinnut ruudun sisällä liikkuakaan. Silloin kun pitää, jää Steve helposti vain vatkaamaan päin jotain näkymätöntä estettä. Dialogipuut oli rakennettu ärsyttävästi sellaiseen tyyliin, että oli haastavaa saada keskusteltua kaikkien NPC:itten kanssa kaikista tarjolla olevista puheenaiheista. Aiheet kun määräytyvät jatkuvasti aiemman dialogin perusteella ja lopuksi voi hyvinkin jäädä valikkoon enää pelkkä BYE, vaikka aluksi puheenaiheita olisi ollut vaikka kuinka monta. Dialogivalikoissa on toki myös parseri, jossa voi noita kadonneita puheenaiheita laittaa, mutta ihan kaikkia puheenaiheita ei ole laitettu parserin sanakirjaan lainkaan. Välillä tuli vastaan myös selkeitä suunnitteluvirheitä. Mä esimerkiksi spoilaannuin Stephanien luista jo edellisenä päivänä kertoessani rouva Pottsdamille jostain suorittamastani rikoksesta, josta ilmoitettiin sheriffille ja video oli se tasan sama kuin jos esittelee myöhemmin Stephanien luita.

Screenshot (227).png
Seksuaalissävytteistä sisältöä on pelissä varsin paljon.

Puzzlet on pääasiassa ihan ok. Vähän tässäkin kyllä nojataan haahuiluun, eli käytännössä joka päivä pitäisi käydä kaikki ruudut läpi katselemassa, että onko jotain uutta. Yhden kerran jouduin katsomaan tällaisen jutun läpipeluuoppaasta, kun yhdessä ruudussa ei edes päällisin puolin ollut tapahtunut mitään muutosta, vaan piti yksittäistä hotspotia katsella vielä tarkemmin, jotta muutos näkyi. Loppua kohden tuntui pelintekijöiden mielenkiinto puzzlejen rakenteluun lopahtaneen.

Screenshot (223).png
Mitä olisikaan stereotypinen 1950-luvun Amerikka ilman ydinaseita ja kommunisminpelkoa!

Harvesterin tarina kiehtoo aluksi, mutta menee lopulta mielestäni kaikessa hölmöydessään jo täysin yli. Pelimaailma on ihan hauska ja äänimaailma etenkin ajoittain hyvin vastenmielinen. Kovin laadukkaasta seikkailupelistä ei Harvesterin kohdalla mielestäni voida puhua, mutta genressä ihan mielenkiintoinen väkivaltainen ja pervo kuriositeetti. Ei tule toista ihan vastaavanlaista seikkailupeliä ihan heti mieleen. Ajoittain on aika epämukaviakin aiheita pelissä. Onneksi tämänkin sai nyt viimein pelattua läpi, kun tässä on kanssa aikamoinen käppäkynnys ylitettävänä aluksi, josta syystä tää olikin itellä jäänyt monesti ihan alkutekijöihinsä.

Tässä on tosiaan puolensa ja puolensa, enkä tätä nyt ihan täysin kaikille kyllä suosittelisikaan. Ehkä sellainen varovainen 3,5/5 peli kuitenkin!
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä katsoitko tän Lodge Level 4 -kanavan videon, jossa tuota puitiin:



Tuo kanava muutenkin kova, jos Harvester yhtään kiinnostaa. Suomalaisen tyypin kanava kaiken lisäksi.


Tuli tää video just kateltua. Hyvä video ja hyvä että Aarno pääsi kans deniaalista.
 
En tiedä katsoitko tän Lodge Level 4 -kanavan videon, jossa tuota puitiin:



Tuo kanava muutenkin kova, jos Harvester yhtään kiinnostaa. Suomalaisen tyypin kanava kaiken lisäksi.


Tulipa katottua/kuunneltua nuo ihan kaikki The Harvester Show't. Hyvä sarja! Jotenkin kun tommosta noin asialle omistautunutta fania kuuntelee, niin vähän ehkä omakin arvostus peliä kohtaan kasvaa. Jännä kuulla, että tolla suomalaisella tyypillä oli ollut aika iso rooli tässä minunkin pelaamani GOG-version saamisessa ylipäätään julkaistuksi. Käsikirjoitusvideo oli ainakin mielenkiintoinen, kun pelissähän oli muutamia sellaisia ihan ylimääräisen oloisia paikkoja, joille ei oikein mitään merkitystä itse keksinyt.

Mites nyt oli? @natedogg meinasi pelata tätä joskus lähipäivinä (uskon tämän)? @Bobby SixKiller ei tainnut vastata edelliseen kyselyyn statuksesta mitään, vaikka ainakin oman kirjanpidon mukaan on pelaamiseen ollut osallistumassa. Mietin tässä vaan, että onko revikoita ehkä tässä lähiaikoina tulossa, vai ruvetaanko siirtymään vähitellen eteenpäin? Ei toki mikään kiire ole, tämä ei ole mikään hätähousujen Pleikkaklubi kuitenkaan!
 
No en tiedä saanko sillai "kunnolla" alotettua, puhumattakaan läpäisystä, joten voidaan kyllä siirtyä eteenpäinkin. :rolleyes:

E: mutta siis pelaan kuitenkin, vaikken sillai täysillä varmaankaan, mutta kuitenkin sillai siis joo juu!

Ja revinkan voi laittaa esimerkiksi 12 minuutin pelaamisenkin jälkeen!
 
Korotin omaa Harvesterin arvosanaani puolella pisteellä. Sen verran paljon tullut tätä peluuhetkellä välillä vähän ankeaakin pelikokemusta jälkikäteen makusteltua, että joutuu kyllä toteamaan, että olihan se kokemus. Rohkea tekele.

Näinköhän sitä kohta ihan faniksi muutun...
 
Näin Lodgen grand masterina nyt päätän, että Harvesterin aika kerhopelinä on tullut päätökseen. Tästä, kuten kaikista muistakin peleistä otetaan revikoita vastaan sitten myöhemminkin. Pelille saatiin varsinaisena peliaikana kolmet pisteet, joista kaksi pelasi pelin läpi nyt tässä peliaikana. Pisteitä annetiin välillä 3,5 - 4,5 ja keskiarvoksi muodostui 4,00. Tällä pistemäärällä Harvester sijoittuu TOP-listallamme sijalle 9. Tai miten sen nyt taas pitäisikään ajatella, kun on näitä tasapistetilanteita. Tämäkin peli on nyt tasoissa seuraavien pelien kanssa:
  • Grim Fandango
  • The Book of Unwritten Tales
  • Irony Curtain: From Matryoshka with Love
  • The Dagger of Amon Ra
Harvester jäi 0,05 pisteen päähän Not Another Weekendistä ja peitoten 0,07 pisteellä Life of D. Duckin.

Harvesterin vinksahtanut maailma goreineen ja perversioineen oli pelaajien mieleen, vaikka käyttöliittymää ja taistelumekaniikkaa pidettiin hieman kökkönä. Vaikka omasta mielestäni tämä ei seikkailupelinä varsinaisesti loistanut, niin tämmöisenä aika erikoisena pelikokemuksena ja kuriositeettina voi kyllä suositella.



Suoritin arvonnan. Arvonta on suoritettu samaan vanhaan tapaan. Osallistujille määriteltiin numeerinen arvo arvontalistan mukaisen rivinumeron perusteella. Arvot laitettiin satunnaislukugeneraattoriin ja voittajaksi valikoitui se, jonka numero tulee ensimmäisenä kolmesti.

Tämän kertaisessa arvonnassa kävi niin, että @pulis @Erv0 @Rami Airola @Rusakko ja @Game Overin Vito saavat vielä odotella vuoroaan. Arvonnan ja seikkailupelikerhon 65. kerhopelin valintaoikeuden voitti käyttäjä nimimerkillä @Bobby SixKiller ! Onnittelut voittajalle! Ilmoittele peli, kun joudat!
 
Takaisin
Ylös Bottom