Mitä peliä pelasit viimeksi?

Kuukauden PocketStation-peli-topicia odotellessa.
No todellakin! Tosin se lista käy lyhyeksi melko nopsaan, eikä kunnollista homebrew-skeneä ole vieläkään... :f Ja harmillisesti kaikki ne vähätkin julkaistut pelit on japaniksi.

Nopeesti katoin, että jotain Tamagotchia tossa "pelataan"
Varmaan juuri tuota ajatusta tässä laitteessa on haettukin, että vetoaisi nuoriin pelaajiin. No, vetosi se meikäläiseenkin :love: 32 x 32 reson 1-bittinen näyttö ja tyylikäs PSonesta tuttu pyöreä muotoilu *cheffs kiss*. Parasta minimaalista analogiparhautta. Tässähän on sama prossu kuin mitä Game Boy Advancessa, että ulkonäöstä huolimatta sisuskaluissa riittää enemmän mehua kuin og tamagotchissa (älkää tosin lainatko minua; ei mulla ole oikeasti hajuakaan mikä prossu jälkimmäisessä on :f).
 
Viimeksi muokattu:
Outer Wilds (PC)

Heräät nuotion ääressä. Näet välähdyksen taivaalla. Lähdet kuuraketillasi tutkimaan pientä ~6 planeetan ja muutaman kuun aurinkokuntaa, jonka aurinko ahmaisee sisäänsä noin 20 minuutin kuluessa. Kuoleman jälkeen avatessasi silmäsi heräät jälleen nuotion äärestä, tismalleen sama välähdys taivaalla.

outer_wilds.png


Oon omistanut tämän useamman vuoden, ja yriuttänyt pelatakin aiemmin, mutta en vaan ole päässyt sisään. Uusintayritystä on nyt takana kymmenisen tuntia.

Mun pitäisi varmaan pitää tästä pelistä paljon enemmän kuin pidän. Onhan tämä nytkin ihan viihdyttävää tutkimista silloin kun minulla on joku haju mitä teen, mutta toisinaan sekä aikalooppi, pelin hämärät maisemat että yleinen päämäärättömyys tulevat tielle. Jotenkin kaipaisin ehkä vähän konkreettisempia puzzleja ja jotain merkityksellistä pysyvää yrityskertojen välille, vaikka maailmassa onkin monta mielenkiintoista (usein aikaan perustuvaa) tapahtumaa ja säätöä. Nyt ainoa pysyvä on avaruusaluksen lokikirja (jota ei selitetä). Edes kerran löydetyt ja luetut tekstit eivät pysy merkittyinä, vaan jos joku alue jää kesken, joutuu itse sitten muistelemaan mitkä tekstit ehti lukea ja missä olisi uutta tietoa. Pelihän on pääosin vain erinäisten paikkojen etsimistä, ja paikoissa olevien tekstien lukemista saadakseen tietoa tapahtumista ja kenties löytääkseen seuraavaan paikkaan, jossa on taas luettavaa. Minusta gameplayssa voisi olla jotain vähän enempi.

Lisäksi parissa paikassa on hyvin ärsyttäviä tapoja kuolla tai tippua johonkin mustaan aukkoon niin, että tilanteen korjaamiseksi on vain helpointa ottaa koko looppi alusta, jolloin saattaa olla käyttänyt 10-15 minuuttia turhaan kun hyppäsi vähän väärin. Toisaalta aikaloopeissa tulee lähes välttämättä myös eteen tilanne, että jossa odotellaan jotta jotain tapahtuisi.

Pelaan tämän varmasti loppuun, ja arvostan kaikkea mitä tämän kanssa on saatu aikaiseksi, mutta haluaisin osata innostua ja arvostaa tätä vielä enemmän. Olenhan minä toisaalta tätä pelannut vain tyyliin neljänä päivänä, joten melko reilusti joka päivä. Arvioin että olisin pelannut nyt pelistä ehkä 60-75%? Mysteerejä on vielä selvittämättä, enkä osaa arvioida paljonko minulla on vielä saavuttamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Vuonna 1996 ilmestynyttä Harlem Bladea oon kokeillu vähän aloitella ja ottaa siitä jotain selvää.

Pelin nimi siis on tarkalleen Harem Blade mutta tekijät ilmeisesti typottivat sen englanniks.

harlem_blade-A.JPG

Kyseessä on tollainen myöhäinen PC-98 rope vuoropohjaisilla taisteluilla, tai mikskähän niitä kutsuis kun on valittavissa useampi erilainen autobattle jotka voi keskeyttää kesken ja käskyttää hahmoa manuaalisesti.

Pelin on siis ollut tarkoituskin olla hiukan sekava ja sellainen älytön monella tavalla.

harlem_blade_B.JPG

Tässä vaihtelee vuorokaudenajat ja aika juoksee muutenkin, osa kaupoista ja paikoista on auki vain tiettyinä aikoina, ja jos menee jossain vaikkapa vuoristossa niin siellä voi tulla pikkuhiljaa hämärää. Lisäksi pelissä on karmasysteemi joka vaikuttaa moneen asiaan. Yksi keino säädellä karmaa on käydä kirkossa rukoilemassa (tosin Cain yrittää ensin iskeä tota nunnaa ja sitten voi valita uteleeko siltä enemmän sen menneisyydestä, mutta valitsin että eipä sillä väliä kun rukoilemaanhan tänne tultiin.

harlem_blade_C.JPG

Pelin grafiikka on EGC:llä varustetulla koneella siis tämän näköistä. Korkea resoluutio ja 16 väriä. Miksi mainitsen tästä asiasta niin koska jos pelistä tahtoo vilkaista enemmän kuvia ja sitten ihmettelee että miksi näyttää erilaiselta, niin suurin osa mitä tulee vastaan on pre-EGC koneesta tai emuloidusta sellaisesta napattua ja näyttää vähemmän yksityiskohtaiselta ja vähän erilaiselta kuin nämä.

Tässä on vaan sellainen että 16MHz se pyörii liian hitaasti, ja 100MHz liian nopeasti, eli käytännössä pelaan kokoajan silleen että Cain juoksee kävelyn sijasta, ja on silleen vähän hötky. Tossakin lumipaikassa lentää kokoajan lumisade vielä tossa päällä joka näyttää aika hienolta mutta toki sitä ei oikein saa kuvaan.

Toi kontrollointi on myös aika erikoista eli tästä on ollu mainintaa että hirveä kontrolloida hiirellä, mutta se ei ole se miten tätä olis tarkoitus pelata vaan.. numpadin 2,4,6,8 käytetään oikealla kädellä hahmon ohjaamiseen, enter ja esc ovat ok ja cancel. Noita sivussa olevia saa auki F1-F6 näppäimillä. Esim expan voi tarkastaa nopeasti F2 painamalla statsiruudusta. Ja sitten on toi kursorikäsi jota siirretään nuolinäppäimillä. Toinen vaihtoehtoinen tapa on pitää oikea käsi näppäimistöllä ja käyttää nuolia sillä kursorin siirtelyyn, ja sitten vasemmalla kädellä MSX padilla ohjata ristiohjaimella kun padia voi pitää hyvin yhdellä kädelläkin.

harlem_blade_D.JPG

Taistelut tosiaan toimii niin että Cain hyökkäilee vauhdilla pieksämässä vihuja, jotka sitten välissä tekevät omia vuorojaan. Ja jos naputtaa esciä tai padin toista nappia ni autobattle pysähtyy ja tulee sellainen kehä josta valitaan mitä tehdään ja mihin, tai siitä voi pistää autobattlen takaisin päälle.


harlem_blade_E.JPG
Cain löysi jotain kiintoisaa.

Pelistä on siis käännös joka on vähäntäänkin mielenkiintoinen, ensin luulin että se on konekäännös, mut siitä miten tiettyjä sanoja ja esimerkiks pronomini puuttuu futuurista päättelisin ehkä ennemmin että tää on jonkun aasialaisen kääntämä joka ei osaa ehkä kovin paljon englantia, samanlaista on siis näkyny muuallakin. Toki sitten haasteena on ollut myös saada mahtumaan tarpeeksi informaatiota samaan määrään tekstimerkkejä ilman että laajentaa niitä, koska se taas vaatis enemmänkin muokkaamista pelin toimintaan.

Pelissä on tosiaan yli kymmenen erilaista hahmoa jotka voi saada tiimiin mukaan jollain tavalla, ja näillä sitten on omat questlinensä, ja loppuratkaisu riippuu siitä kuka on mukana, esim tämä jolle Cain juuri puhuu on käsittääkseni yksi hahmo jonka voi saada mukaan, nyt se vaan toteaa että se pitää vaan vahvoista miehistä eikä sitä kiinnosta. Tasoa ei taida olla Cainilla tarpeeksi. Myös karma vaikuttaa siihen kuka voi tulla mukaan ja koitan ainakin nyt pelata good karmalla. Karmaan tosiaan vaikutta myös mitä päättää tehdä eri eventeissä, esimerkiks kävin keskeyttämässä yhden pahoinpitelyn kadulla aikaisemmin.

Level upit pelissä onkin sitten ihan omanlaisensa tapauksempi tapaus. Eli ei riitä että saa expaa tarpeeksi tasoon, vaan sen jälkeen täytyy tehdä tietyt toimet. Pelin valikossa on manuaali kans jota voi katella ja siellä kerrotaan mitkä toimet sitten antavat sen level upin. Esimerkiksi yksi on käydä linnan luona olevalla rillillä syömässä jotkin äijämätöt kunhan expaa on tarpeeksi. Oikeesti.

Ne tasot tässä ei ole ihan justiinsa, ja varusteetkin vaikuttaa hyvin paljon, tai sanotaan näin että peli ei olettais tässä kohtaa ilmeisesti että tasoa oli nostettu yhtään, joten kun oon nostanu sitä sen yhdenkin niin sillä on jo isosti vaikutusta.

Toi abouttiarallatiraa käännös ei ehkä toimis jos kyseessä olis jokin silleen totisempi peli, mutta kun kyseessä on täysin vitsipeli jo muutenkin niin sitä se ei haittaa niin paljoa.



Pelillä on muuten huikea 4-bittistä digiääntä hyödyntävä intro jonka joku on heittäny youtubeen ja josta näkyy vähän pelin graafista tyyliä muutenkin.

 
Viimeksi muokattu:
Ööö :mustanaamio:

Ajattelin että jos pelaan vähän lisää ja tutkin paikkoja ni ehkä tää aukeaa vähän enemmän että tietää missä mennään.


Eli juoni alkoi siitä että Cainin veljen Abelin oli tarkotus mennä näiden lapsuudenystävän kanssa naimisiin, mutta se otti ja katosi näiden nenän edestä.

Sitten kuultiin että Abel on lähteny etsimään sitä ja mennään perästä. Vuoristossa tavataan sellanen tyttö jolla on kiinalaistyylinen kungfupuku joka kysyy että pääseekö se mukaan. Otin sen mukaan ja mentiin vuoriston halki ja se kiitti avusta.

Sitten se meni juttelemaan lääkärin lihavalle ja rikkaalle pojalle joka valitti miten se on myöhässä ja alkoi ruoskimaan sitä kadulla. Tässä kohtaa Cain hyppäs sitten tilanteeseen ja keskeytti sen perseilyn ja haukkui sen tyypin alimpaan helkkariin ja se karkas. Tää yks sitten kiitti taas avusta ja sanoi että jos tartteet apua ni tule etsimään hänet. Hyvä tietää.

Siitä sitten laivalla seuraavalle mantereelle ja törmättiin yhdessä paikkaa siihen naiseen jolla on kivääri selässä. Kuninkaan kaupungin lähellä sit törmättiin seuraavaan hahmoon ohimennen.

harlem_blade_F.jpg

Hän on siis lääkäri ja nyt hyvin kiireinen.

Ajattelin käydä vähän keräämässä expaa metsikössä ja sit vahingossa hurahtikin siellä.

harlem_blade_G.jpg

Tarvitaan 674 seuraavalle tasolle ja meillä on 12000+ expaa. Löysin sitten sen esineen jonka syömällä saa tasoa niin paljon kuin expat riittää. Sitä möi sellanen velho baarissa joka oli auki vaan yöllä.

harlem_blade_H.jpg

Sit ollaanki huitasemalla tasolla 29 ja classi on heron sijasta apina koska ööö .

Tämän jälkeen päätin käydä puhumassa kuninkaan kanssa mutta linna oli kiinni aamulla ja piti odottaa päivään.

harlem_blade_I.jpg

Kuningas kertoi miten sen tytär on muuttunut kiveksi ja miten hän on niin surullinen...

..johon Cain toteaa että ei se oikeesti ees ole.

Kävin myös vilkaisemassa sitä kivettynyttä prinsessaa ja siellä oli sen rikkaan lääkärin pojan isä tutkimassa sitä eli se lääkäri. Annoin sen kuulla kunniansa poikasa kasvatuksesta ja sit keskusteltiin siitä että mistä se kivetys vois johtua mutta sillä ei ollu varmoja todisteita, vaan epäilyksiä.

Kaupungissa sitten saatiin kuulla miten Abel on niin ritarillinen mutta kuulemma sen veli on paska tyyppi. Ei se oo paska tyyppi, apinahan se on.



harlem_blade_J.jpg

Sitten menin taaksepäin sinne kylään jonne tuli laivayhteys ja siellä oli tää ritari, tää sit kertoi että miten Abel on mahtava ja tää seuraa sitä koska tykkää sen hien hajusta.

Cain sit yrittää käskeä tätä kauemmas kun se tajuaa että Cain haisee melkein samalle kun onhan se Abelin veli.

Sitten löydän sen kivääri selässä olevan naisen sieltä ulkoa ja se on ison mustan hevosen selässä ja virnuilee sieltä.

Nooh tästä sitten ajattelin että käyn kysymässä siltä lääkäriltä että lähtiskö se nyt apinan matkaan jos sillä ei olis niin kiire. Se oli laittanu paikkansa oven lukkoon ja lapun että aukeaa vasta 11 päivä. Nyt on kait viides päivä.

Tämän jälkeen menin lumiseen vuoristoon ja matkalla sain yhteen tasoon lisää expaa ja söin sellaisen esineen jolla tulee yksi taso. Nyt Cain ei ole enää classilta apina vaan lukee "nigi" joka olis öö... "puristaja?" oisko se toi meleejutuilla mättäminen, tai en tiijä edes.

Lumisella vuorenhuipulla on kylä jossa ei ole muuta kuin magiaa hehkuttava noita ja kartano jossa olevat meidot valittaa miten niillä on tylsää siellä. Joten tulin takaisin kuninkaan kaupunkiin ja siitä sit itäänpäin sinne metsään jossa keräsin expaa aiemmin.

harlem_blade_K.JPG

Ja hei löydettiin veli sieltä. Joka on yllättyny siitä että mennään perästä ja vähän aikaa se naureskeli siinä ja sit oli vaan "joo moro, meen jo edeltä"


Nyt varmaan sit seurataan sitä.

Sillä että pelaa vähän enemmän piti saada paremmin käsitystä mitä oikein tapahtuu ja mikä nyt on idea mutta sen sijaan tajuan tästä vaan vielä entistä vähemmän.
 
En saanut tarpeekseni Sheep Raiderista, niin aloitin aikani kuluksi PSX:llä Bugs Bunny Lost in Timen, joka näyttäisi olevan samalla moottorilla tehty peli.

IMG_3248.jpeg

Hyvältä vaikuttaa parin levelin pohjalta, vaikka kontrollit ei olekaan ihan yhtä hiotut, kun tuli pari vuotta ennen Sheep Raideria.

Tämähän on kuitenkin oikeasti jopa ihan hyvä peli!
 
Tämähän on kuitenkin oikeasti jopa ihan hyvä peli!

Aika näyttää, että onko yhtä hyvä kuin Sheep Raider :cool:

Edit: selvitellessä kävi ilmi, että peleillä onkin eri kehittäjät.. Infogrames vissiin julkaisijana veteli naruista kun vaikuttaa jotenkin niin samankaltaiselta.
 
Viimeksi muokattu:
Joo viimeinen tohon Harlem Bladeen..

Vetäsin sen sitten läpi.

Paljastui että se pelin outous tulee pääosin siitä että siinä pitää seurata ensimmäisen kahden viikon ajan tapahtumia hyvin tarkasti, olla juuri tietyissä paikoissa tiettyyn aikaan yms.

Mutta se ei ollut mahdollista oikein aluksi sillä hahmolla ei ollut tarpeeksi tasoa eikä riittävän tehokkaita varusteita.


Aika loppupuolella maailmankarttaa on aavikko jota ennen oli kaupunki jossa oli kerjäläinen joka pyysi rahaa ja sitten pystyi valitsemaan antoiko sitä, heitin sille sit tonnin ja paljastui että se pitää huolta orpolapsista tai jotain vastaavaa ja oli hyvin kiitollinen.

Kun sieltä sitten yritti poistua aavikon suuntaan kuului perästä huutoa.

harlem_blade_L.jpg

Tää epäilyttävä Madeline (vai Madeleine?) niminen meido on yksi ensimmäisiä hahmoja joihin törmää pelin ihan alussa mutta missään vaiheessa ei oikein tajua että mikä merkitys sillä on vaikka siihen törmää kyllä monesti pelin aikana. Nyt tämä sitten tuli ja kertoi haavoittumisesta ja sitä pystyi auttamaan jonka seurauksena sen hiha repesi ja paljasti tatuoinnin, ja sai vaihtoehdon että voi sanoa ettei ole nähnyt mitään. Jos taas valitsee että näki ton niin Cain yrittää pyytää sitä treffeille (vaikka se on naimisissa)


Tässä kohtaa pelissä aikaa oli kulunut jotain päälle pari viikkoa ja ehkä tähänkin hahmoon liittyen olisi vielä jotain jos lähtisi juuri siitä sitten sopivaan suuntaan. Lähdin nimittäin paikkaan jossa ravintolassa myrkytettyä ruokaa syömällä Cain toteaa että nyt kannattaa lopettaa, mutta jos jatkaa syömistä niin siihen kuolee, ja saa Game Overin, joka ei olekaan todellinen Game Over vaan Cain havahtuu siitä myrkytyksestä. Eli peli kiskas feikki Game Overin vuosia ennen esim kuin Hideo Kojima teki sen.

Koska Cain ei saanut ketään mukaansa pelin aikana kun ei ollut oikeissa paikoissa oikeaan aikaan tarpeeksi usein niin:

harlem_blade_M.jpg

Menin sitten ja soolotin viimeisen bossin yhdellä hahmolla. Miten toi edes onnistui niin pelissä on SP:t myös vihollisilla eli matkalla tonne kun oli maagikoita jotka parantaa itseään ja toisiaan, niin annoin niiden vaan tuhlata manat. Myös viimeinen bossi ei tehnyt muuta kuin raapi ja ampu silmistä laseria kun SP:t loppui eikä voinut enää castia.


harlem_blade_N.jpg

Tässä kohtaa menikin sitten jännäks ja paljastui että peli noudattelee muutamien tunnettujen animesarjojen juonikuvioita, mutta tekee sen vaan vuosikymmeniä aikaisemmin. Eli koska Cain soolotti pelin niin eihän siellä ollut ketään mukana, eikä syntynyt romanssia. Tolla sitten sai Game Over endingin mutta niin että toi jumalatar heitti hahmon takaisin pelin alkuun kaikki tasot, expat, rahat, varusteet yms mukanaan.

harlem_blade_O.jpg

Tällä kertaa sitten ei tarvinnut jäädä levuttamaan joten pystyi vaan juoksemaan eteenpäin, ja tuli kokoajan tapahtumia joihin ei törmännyt ensimmäisellä kerralla. Esimerkiksi hahmo jonka aiemmin tapasi ihan toisessa päässä maailmaa tulee haastamaan riitaa, ja sitä matsia ei ilmeisesti voi voittaa ilman että on parempaa varustettu jos siihen erehtyy menemään. Piestyäni sen tuleekin tämä paikalle ja esittäytyy. Hän sitten kertoo että jahtaa jotain kriminaalia ja pitäis kerätä johtolankoja että mistä se löytyis.

Tästä sitten seuraavaksi menin sinne lääkärin vastaanotolle jo pelin ensimmäisenä päivänä, ja se olikin siellä paikalla. Ja sanoi että voisi lähteä mukaan tiimiin.

harlem_blade_P.jpg

Paitsi sitten tämä henkilö tulee sinne joka on sokea ja jolle lääkäri Liquerin pitäis suorittaa silmäleikkaus. Liquer olis innoissaan mukaanlähdöstä mutta sanoo että voi lähteä mukaan kunhan on tehnyt ton operaation. Kaikista oudoin on että leikkauspäivä on perjantai 3 aamulla. Mutta kolmas päivä pelissä on keskiviikko.

Käytännössä ensimmäisen päivän tiedän nyt täysin miten pelata sen tapahtumat, missä käydä, kenelle puhua yms.

Sitten oon juossu varmaan viidesti toista ja kolmatta päivää, käynyt kertomassa johtolangoista mitä selvinnyt yhdessä paikkaa, ja toisessa sit käynyt vilkaisemassa onko leikkaus selvinnyt ja miten tää kuvan hahmo oikein jakselee siellä mutta se Liquerin paikka ei aukea kolmantena eikä myöhempinäkään päivinä. Epäilisin että jotain jompikumpi pyytää varmaan vielä tekemään, mutten tiedä oikein vielä että mitä.


Mutta joo tämä selittää miksi peli on niin omituinen, se on tarkoituskin että se pelataan monta kertaa kun siinä on se aikawarppi aina taaksepäin niin että varusteet ja tasot säilyy. Mutta tässä kohtaa varmaan jatkan vasta kunhan oon löytänyt esim jonkun japanilaisen kirjoittaman guiden missä pitää olla milloinkin, epäilen nimittäin että ehkä tämä käännösversio ei toimi ihan niinkuin pitäis sillä oon pelin toisen ja kolmannen päivän pelannut monesti niin että oon jokaisessa paikassa katsomassa tapahtuuko siellä jotain.


Mutta joo, todella outo peli, aivan varmasti kaikista oudoin mitä oon pelannut ja tapahtumat on todella kryptisiä ja asiat liittyen hahmoihin selviää todella pikkuhiljaa. Samalla peli on aivan käsittämättömän kryptinen. Kyllähän siis esim Yu-no tekee sellaista moniajallista tapahtumajuttua mutta se on visual novel kun tämä on rope.

Eli käytännössä peli saattaa olla ihan ensimmäinen joka tekee tiettyä asioita mitä mekaniikkoihin tulee ja sitä kautta pionerisoi ne. Mutta samaan aikaan pelissä on selvästikin haukattu vähän liian iso ja kunnianhimoinen pala että miten laajaa ja monimutkaista verkostoa siitä lähdetään tekemään, ja sitten se pysyy vain juuri ja juuri kasassa. Plus on tosiaan ihan hiton kryptinen ja outo pelata, tässä on siis todella paljon sitä että teet jotain, se vaikutti johonkin, et tiedä mitä oikein teit että jotain tapahtui, etkä välttämättä tiedä miten toistaa se.

Mutta just tämän takia näitä PC-98 pelejä käynkin läpi koska olin varma että sieltä löytyy juuri tämän kaltaista.
 
Airrector Uchuu Bokushi, siis se häröpeli jota tesmin emulaattorilla jatkui.. Kirjotin ne samat diskuimaget lerpuille joilla kokeilin jo vähän pelata, toi jätti vähän sellaisen että hei tätä pitää testata aidolla myöhemmin ja kattoo mistä ihmeestä tässä on edes kyse.

Alustana tosiaan NEC PC-8801, peli tarttee vähintään SR koneen toimiakseen.

Pelin kun käynnistää niin ensin se lataa ADPCM datat äänisirun muistiin jos sattuu olemaan joko esim FA malli tai sit parempi äänikortti, ja sit pyytää anteeksi vaivaa mutta pitäis painaa resettiä. Tää sitten ei resetoi sitä ADPCM muistia ja peli lataileekin sitten muuten itsensä.


Eli alussahan oli maanisesti virnuilevia pehmoeläimiä ja tympääntyny jumala ja jotain, mut nyt peli alkoikin vaan suoraan avaruuskartalta.

airrectori-A.jpg

Katsotaas kosmiset statsit..

airrectori-B.jpg

Eli 10 tähteä pitäis käydä vielä ja sitten mitä ihmettä..

airrectori-C.jpg

Nooh pelistä löytyy kosminen manyuaali joka on sen mummon huitasun alapuolella. Siellä on sitten neljä sivua lorea ja kehittäjä kertoo miksi alussa pitää tehdä se resetointi. Manyuaali myös selittää mistä tässä on edes kyse, eli se mummo on lähetyssaarnaaja jonka pitää käydä eri planeetoilla. Ja jos törmää outoihin elämänmuotoihin ni niille pitää olla ystävällinen.
Yks hieno juttu mikä mainitaan on että jos menee avaruuden reunalle ni tulee vääristymä joka sit heittää avaruudessa, noh johonkin. Ei tiedä mihin, johonkin.

Manyuaalissa on myös puljun osoite minne voi pistää palautetta ja muuta kaikkea selitettynä, ja manyuaali kertoo että planeetalle laskeutuminen tai nousu, ja manyuaalin avaaminen tallentaa, eli sitä voi käyttää tallentamiseen kanssa.

airrectori-D.jpg

Kokeilen sitten löytää planeettaa jossa olis enemmän tekemistä mutta löydän vaan näitä outoja elämänmuotoja. Tollaseen vihreään sotkuun en halua, siellä tulee komeetta ja avaruuspiraattipaskamyrsky josta pitää lentää läpi tai ulos.

Kunhan planeetta löytyy niin meidän pitää hoitaa laskeutuminen joka on sellainen vähän kuin se Alien leffan laskeutuminen planeetalle.


airrectori-E.jpg

Nyt sitten ollaan planeetan pinnalla ja siellä on kolme tollasta mökkiä ja torni, vuoria ei voi ylittää vaan ne pitää kiertää ja meidän pitäis nyt käydä saarnaamassa. Kun menee tollaseen mökkiin ni tulee 3D lentelykenttä jossa varotaan esteitä ja ammutaan alieneita.

Jos tämän tekee tarpeeksi hyvin niin jumalan ääni toteaa japaniks että hyvin tehty ja kenttä on läpäisty.


airrectori-F.jpg

Sitten kun kaikki on pistetty pask... saarnattu, niin voidaan mennä tonne torniin. Vai pistääkö se ne paskaks vai tuleeko niissä syksy vai mitä, en tiedä.

Tornissa sit tulee ensin ylhäältä kuvattu pimeä sokkelo jossa liikkuminen vie energiaa, ja maassa on donitseja joita keräämällä saa sitä takas, sit on monstereita joihin osuminen tappaa ne mutta menee energiaa. Tornista on tarkotus löytää tiili jossa on kysymysmerkki.



airrectori-G.jpg

Sitten ollaan taas lentelykentässä, mutta tällä kertaa alus ei lennä eteenpäin itsestään vaan pitää painaa kaasua välilyönnillä, varoa esteitä ja vihollisaaltoja ja ampua niitä kun niitä tulee päälle.

Kunhan tää on suoritettu niin jumalan ääni kertoo taas että hyvin on toimittu ja...

airrectori-H.jpg

..ja jumala lähettää meille avaruushiiren. Tai ojentaa ihan tolleen kirjaimellisesti.

Hiiren kanssa sitten voi jutella kaikkea raamatullisen sävyistä ja hiiri on jumalan lähettiläs joka jää sinne planeetalle ja saarnaaja päättää häipyä.

Sitten ollaan taas avaruuskartalla ja jos katsotaan kosmisia statseja ni siellä on yks tähti vähemmän mitkä pitää hoitaa ja ollaan saatu energiaa korkeammaks.

Tässä kohtaa avaan manyuaalin ja peli tallentaa ykkösdisketille.

--------------------

Mut vakavissaan tää on Onion Softin peli jonka kuuluukin olla kummallinen, ne teki kaikkee tämmösiä mitkä on teknisesti hyvin toteutettuja tai sitten ihan hirveitä mut sisältää kaikkee teknisiä hienouksia.

Mut ihan jees, pitää pelata läpi.
 
Airrector Uchuu Bokushi, siis se häröpeli jota tesmin emulaattorilla jatkui.. Kirjotin ne samat diskuimaget lerpuille joilla kokeilin jo vähän pelata, toi jätti vähän sellaisen että hei tätä pitää testata aidolla myöhemmin ja kattoo mistä ihmeestä tässä on edes kyse.

Alustana tosiaan NEC PC-8801, peli tarttee vähintään SR koneen toimiakseen.

Pelin kun käynnistää niin ensin se lataa ADPCM datat äänisirun muistiin jos sattuu olemaan joko esim FA malli tai sit parempi äänikortti, ja sit pyytää anteeksi vaivaa mutta pitäis painaa resettiä. Tää sitten ei resetoi sitä ADPCM muistia ja peli lataileekin sitten muuten itsensä.


Eli alussahan oli maanisesti virnuilevia pehmoeläimiä ja tympääntyny jumala ja jotain, mut nyt peli alkoikin vaan suoraan avaruuskartalta.

airrectori-A.jpg

Katsotaas kosmiset statsit..

airrectori-B.jpg

Eli 10 tähteä pitäis käydä vielä ja sitten mitä ihmettä..

airrectori-C.jpg

Nooh pelistä löytyy kosminen manyuaali joka on sen mummon huitasun alapuolella. Siellä on sitten neljä sivua lorea ja kehittäjä kertoo miksi alussa pitää tehdä se resetointi. Manyuaali myös selittää mistä tässä on edes kyse, eli se mummo on lähetyssaarnaaja jonka pitää käydä eri planeetoilla. Ja jos törmää outoihin elämänmuotoihin ni niille pitää olla ystävällinen.
Yks hieno juttu mikä mainitaan on että jos menee avaruuden reunalle ni tulee vääristymä joka sit heittää avaruudessa, noh johonkin. Ei tiedä mihin, johonkin.

Manyuaalissa on myös puljun osoite minne voi pistää palautetta ja muuta kaikkea selitettynä, ja manyuaali kertoo että planeetalle laskeutuminen tai nousu, ja manyuaalin avaaminen tallentaa, eli sitä voi käyttää tallentamiseen kanssa.

airrectori-D.jpg

Kokeilen sitten löytää planeettaa jossa olis enemmän tekemistä mutta löydän vaan näitä outoja elämänmuotoja. Tollaseen vihreään sotkuun en halua, siellä tulee komeetta ja avaruuspiraattipaskamyrsky josta pitää lentää läpi tai ulos.

Kunhan planeetta löytyy niin meidän pitää hoitaa laskeutuminen joka on sellainen vähän kuin se Alien leffan laskeutuminen planeetalle.


airrectori-E.jpg

Nyt sitten ollaan planeetan pinnalla ja siellä on kolme tollasta mökkiä ja torni, vuoria ei voi ylittää vaan ne pitää kiertää ja meidän pitäis nyt käydä saarnaamassa. Kun menee tollaseen mökkiin ni tulee 3D lentelykenttä jossa varotaan esteitä ja ammutaan alieneita.

Jos tämän tekee tarpeeksi hyvin niin jumalan ääni toteaa japaniks että hyvin tehty ja kenttä on läpäisty.


airrectori-F.jpg

Sitten kun kaikki on pistetty pask... saarnattu, niin voidaan mennä tonne torniin. Vai pistääkö se ne paskaks vai tuleeko niissä syksy vai mitä, en tiedä.

Tornissa sit tulee ensin ylhäältä kuvattu pimeä sokkelo jossa liikkuminen vie energiaa, ja maassa on donitseja joita keräämällä saa sitä takas, sit on monstereita joihin osuminen tappaa ne mutta menee energiaa. Tornista on tarkotus löytää tiili jossa on kysymysmerkki.



airrectori-G.jpg

Sitten ollaan taas lentelykentässä, mutta tällä kertaa alus ei lennä eteenpäin itsestään vaan pitää painaa kaasua välilyönnillä, varoa esteitä ja vihollisaaltoja ja ampua niitä kun niitä tulee päälle.

Kunhan tää on suoritettu niin jumalan ääni kertoo taas että hyvin on toimittu ja...

airrectori-H.jpg

..ja jumala lähettää meille avaruushiiren. Tai ojentaa ihan tolleen kirjaimellisesti.

Hiiren kanssa sitten voi jutella kaikkea raamatullisen sävyistä ja hiiri on jumalan lähettiläs joka jää sinne planeetalle ja saarnaaja päättää häipyä.

Sitten ollaan taas avaruuskartalla ja jos katsotaan kosmisia statseja ni siellä on yks tähti vähemmän mitkä pitää hoitaa ja ollaan saatu energiaa korkeammaks.

Tässä kohtaa avaan manyuaalin ja peli tallentaa ykkösdisketille.

--------------------

Mut vakavissaan tää on Onion Softin peli jonka kuuluukin olla kummallinen, ne teki kaikkee tämmösiä mitkä on teknisesti hyvin toteutettuja tai sitten ihan hirveitä mut sisältää kaikkee teknisiä hienouksia.

Mut ihan jees, pitää pelata läpi.

Tää on tästä lähtien omassa maailmankaanonissani NEC PC-8801 maskotti äijä:

maskotti.jpg
 
RoboCop: Rogue City :ps5:

Hyvien RoboCop-pelien track record ei ole kovin mairitteleva. Myöskään mm. umpipaskasta Rambo-raideammuskelusta tunnettu puolalaispelitalo Tayon ei välttämättä ole ollut tekijänä mikään laadun tae. Voiko Rogue City olla siis mitään muuta kuin skeidaa?

Yllättäen kyllä. Eihän tämä mikään tekninen taidonnäyte välttämättä ole - välillä välianimaatiot hiukan bugittavat jne. - mutta väkisinkin siinä meinaa vähän mennä iho kananlihalle, kun heti aluksi prologitehtävässä pelaaja istutetaan Robon peltipöksyihin, tutut askeläänet jytisevät alla kävellessä ja taustalla soi leffan eeppinen tunnari samalla kun Auto-9 kaataa televisiostudion kaapanneita jengiläisiä.

Eli so far so good etenkin näin fanilasien läpi diggailtuna.
 
Viimeksi muokattu:
RoboCop: Rogue City :ps5:

Hyvien RoboCop-pelien track record ei ole kovin mairitteleva. Myöskään mm. umpipaskasta Rambo-raideammuskelusta tunnettu puolalaispelitalo Tayon ei välttämättä ole ollut tekijänä mikään laadun tae. Voiko Rogue City olla siis mitään muuta kuin skeidaa?

Yllättäen kyllä. Eihän tämä mikään tekninen taidonnäyte välttämättä ole - välillä välianimaatiot hiukan bugittavat jne. - mutta väkisinkin siinä meinaa vähän mennä iho kananlihalle, kun heti aluksi prologitehtävässä pelaaja istutetaan Robon peltipöksyihin, tutut askeläänet jytisevät alla kävellessä ja taustalla soi leffan eeppinen tunnari samalla kun Auto-9 kaataa televisiostudion kaapanneita jengiläisiä.

Eli so far so good etenkin näin fanilasien läpi diggailtuna.

Kiitos, raaskin ehkäpä ostaa hieman kalliimmalla, kuin poistolaarista :D
 
Kiitos, raaskin ehkäpä ostaa hieman kalliimmalla, kuin poistolaarista :D

Jos leffaa fanittaa tai tykkää jatko-osistakin, ni tuskin hirveästi pettyy. Niin paljon viittauksia, tuttuja hahmoja ja lokaatioita, ja onpa Murphyn äänenäkin itse Peter Weller (joskin vähän väsyneeltä välillä kuulostaakin).
 
RoboCop: Rogue City :ps5:

Hyvien RoboCop-pelien track record ei ole kovin mairitteleva. Myöskään mm. umpipaskasta Rambo-raideammuskelusta tunnettu puolalaispelitalo Tayon ei välttämättä ole ollut tekijänä mikään laadun tae. Voiko Rogue City olla siis mitään muuta kuin skeidaa?

Yllättäen kyllä. Eihän tämä mikään tekninen taidonnäyte välttämättä ole - välillä välianimaatiot hiukan bugittavat jne. - mutta väkisinkin siinä meinaa vähän mennä iho kananlihalle, kun heti aluksi prologitehtävässä pelaaja istutetaan Robon peltipöksyihin, tutut askeläänet jytisevät alla kävellessä ja taustalla soi leffan eeppinen tunnari samalla kun Auto-9 kaataa televisiostudion kaapanneita jengiläisiä.

Eli so far so good etenkin näin fanilasien läpi diggailtuna.

Itsekin pelaillu tässä ja kyllä allekirjoitan että tää on tehty juurikin faneille niin hyvässä kuin huonossa. Teknillisiä ongelmia eli bugeja on jonkun verran, äänet välillä bugailee sekä animaatiot. Myös ruudunpäivitys välillä takkuilee, lähinnä cutsceneissä. Pelattavuus hyvää ja ohjattavuus tuntuu juuri siltä kuin olis RoboCopin puikoissa. Vähän helpon puoleinen RoboCopin ollessa juuri luotisieni tappokone ja sitä sit korvataan laumoittain tulevilla vihollisilla. Itse puolessa välissä peliä ja hiukan saman toistoa alkanut olemaan, vaikka toimivaa toimintaa onkin.
 
Habbo.fi, siinä jotain huoneita. "Habbo" huone on vielä kesken. Kotihuoneeseenkin tarvitsisi lisäilyjä. Vois mennä johonki vielä shoppailee. Habbossa siis. :D

Edit: Ensimmäisessä kuvassa tervehdys nes-retrolle.
Screenshot_2024-02-08-13-44-32-24_3f021f7d7ac8ebd83e7b1c0baf853820.jpgScreenshot_2024-02-08-13-44-40-85_3f021f7d7ac8ebd83e7b1c0baf853820.jpgScreenshot_2024-02-08-13-44-46-92_3f021f7d7ac8ebd83e7b1c0baf853820.jpgScreenshot_2024-02-08-13-45-38-11_3f021f7d7ac8ebd83e7b1c0baf853820.jpgScreenshot_2024-02-08-13-46-15-38_3f021f7d7ac8ebd83e7b1c0baf853820.jpgScreenshot_2024-02-08-13-46-23-60_3f021f7d7ac8ebd83e7b1c0baf853820.jpgScreenshot_2024-02-08-13-46-28-16_3f021f7d7ac8ebd83e7b1c0baf853820.jpgScreenshot_2024-02-08-13-46-33-03_3f021f7d7ac8ebd83e7b1c0baf853820.jpgScreenshot_2024-02-08-13-46-44-55_3f021f7d7ac8ebd83e7b1c0baf853820.jpg

En tiedä oletko huomannut, mutta koirasi on kuolemassa janoon.
 
Takaisin
Ylös Bottom