Minkä pelin pelasit viimeksi läpi?

Halo 4 (PC, Master Chief Collection, Legendary)

Joskus pelannut tätä ehkä 1/3 co-oppina kaverin luona, mutta muistan silloin olleen sen verran tasapaksu kokemus, että jäi kesken.

Pelisarja olisi pitänyt lopettaa Halo 3 jälkeen, tai viimeistään kehitystiimin vaihtuessa. Mutta koska tämä on Microsoftin maskotti, niin pakko lypsää jo kuollutta lehmää.

Kaikki on edelleen "ihan ok", mutta koko homma on niin unohdettavan tasapaksua, ettei pelaamisessa vaan ole erityistä fiilistä. Ongelmat ovat toki jo olleet olemassa aiemminkin, mutta se että pelissä on lähes samoja vihollisia eri ulkonäölllä ja samat aseet kolmeen kertaan (ihmisten, Covenanttien ja Prometheanien versiona) huokuu mielikuvituksettomuutta. Tekijöillä on myös suuria vaikeuksia ymmärtää milloin liikaa on liikaa, kun vastustajia tuodaan kentälle viidennen ja kuudennen kertaa lisää lähes identtisinä joukkueina. Ja uudet Prometheanit ovat yksinkertaisesti kuolettavan tylsiä vihollisia. Eikä tätä auta myös se, että suurin osa pyssyistä on tasapainotettu aivan hernepyssyiksi eikä kranaatit tee käytännössä mitään. Sellainen modernin komiteapelin fiilis, että kaikenlainen hauska, liioitteleva ja rikkinäinen on viilattu pois.

Uusi juoni tuntui sisältävän 200% enemmän technobabblea ja Cortanan tissimodelia.

cortana.jpg

Pelaillessa ymmärsi myös miten iso osa Halon musiikit ovat olleet pelisarjaa. Uusi säveltäjä nimittäin tekee ihan hävyttömän geneeristä elokuvaviulutteluroskaa, joka latisti tunnelmaa entisestään.

Tulipahan pelattua kun MCC kokoelmaan kuului, mutta yhtä hyvin olisi voinut jättää kesken.
 
Viimeksi muokattu:
Superliminal (PC, Steam)

Saavut uniterapiaan, jossa kävelet kummallisissa perspektiivimaailmoissa ja vähän ratkot Portalimaisia perspektiivipuzzleja. Muistaakseni varhainen versio Portal 2sta olisi ollut jotain Superliminalin kaltaista, mutta ihmiset hämmentyivät kun Portal ei sisältänyt portaaleita.

Ihan hyvä ~2,5 tunnin sekoilu. Juoni olisi voinut olla jännempikin, ja pelattavassa oli ehkä vähän liikaa puhdasta kävelyä. Ei ehkä tehnyt täyttä vaikutusta, kun olen nähnyt osittain samoja perspektiivikikkailuja ovat hyödyntäneet pienissä määrissä muutkin pelit, esimerkiksi Dusk ja The Witness.
 
Superliminal (PC, Steam)

Saavut uniterapiaan, jossa kävelet kummallisissa perspektiivimaailmoissa ja vähän ratkot Portalimaisia perspektiivipuzzleja. Muistaakseni varhainen versio Portal 2sta olisi ollut jotain Superliminalin kaltaista, mutta ihmiset hämmentyivät kun Portal ei sisältänyt portaaleita.

Ihan hyvä ~2,5 tunnin sekoilu. Juoni olisi voinut olla jännempikin, ja pelattavassa oli ehkä vähän liikaa puhdasta kävelyä. Ei ehkä tehnyt täyttä vaikutusta, kun olen nähnyt osittain samoja perspektiivikikkailuja ovat hyödyntäneet pienissä määrissä muutkin pelit, esimerkiksi Dusk ja The Witness.

Oli hyvä peli kyllä. Pelasin konsolilla kans ite läpi osana joulukuun haastetta.
 
Wanted Dead PS5

Aivan hemmetin pöhlö mäiskintäpeli, missä mukana mm. karaoke- ja ramenkeittominipelejä, jotkut välivideot on animepiirrettyjä osa ei. Tarina ihan höntsäköntsää ja hahmot ihan älyttömiä. Päähahmo puhuu kuin The Room leffan Johnny, mutta on nainen.

Tää meni niin huumoriosastolle, mutta ei ollut liian pitkä, niin ihan tykkäsin kuitenkin. Kiva kun vähän erillainen meno välillä 👍
 
Spelunky (HD) (PC)

Olisinkohan peräti ensimmäisen kerran päässyt läpi, huh. Ainakin sain pari Steamin achia joita ei ollutkaan ennestään.
Onnistuin kuolemaan kesken pelin, mutta juuri hankkimani Ankh pelasti joten jatkoin sitten suorinta tietä Olmecin luo.

Liekö ollut W11 ärsyttävän kuvakaappaustoiminnon syy, että kun nappasin kuvan lopetusruudusta peli heitti FATAL ERRORin ja kaatui. Noh, ainakin sain sen kuvan.

1706548201510.png

Ei, kyllä oon varmasti tän joskus päässyt vastaavalla tavalla (helpoimman kautta) läpi, on tätä sen verran paljon tullut pelattua. Yleensä tosin yritän päästä kultaiseen kaupunkiin ja sitä rataa.

Spelunky (HD) (PC)

Tsäh, score parani hieman yli sadallatonnilla. Koukkasin kultaisen kaupungin kautta, ja varastin vielä Book of the Deadin mutta helvettiin en uskaltanut mennä, pommitkin loppuivat.

Riittäisköhän nyt taas hetkeksi.

1709505504182.png
 
SOTN - ikuisia kertomuksia(PS4)

"JOURNEY BACK TO 1792 and the Transylvanian countryside of Romania."

Jees, nyt aukesi Mariamoodo ja PS4:lle sen kontrolleja kai Saturnilta rukattu enemmän Chi No Rondon ja Portraitin pikkumarian suuntaan, on vikkelä, sulava ja mukava mitä alotin seuraavaa kierrosta.

On tunnelman, hahmojen, juonen, musiikkien ja pimeää demonista energiaa huokuvien bossidesignien sekä arttityylin puolesta Cassujen ehdotonta eliittiä, ja kamppaileepa stoori ja hahmot maailmankirjallisuuden klassikkojen sarjassa jättäen taakseen jokaisen elokuvanki jota koskaan tehty(paitsi Nosferatun ja BramStokerin Draculan).
Pelasin tämän aikoinaan niin monta kertaa että luulin kyllästyneeni lopullisesti, mutta olikin hauskaa mitähän 8 vuoden tauon jälkeen taas palailla.

Have at you! Niinnoh, yks ongelma tässä PS4-versiossa kyllä, eli ei ole noita alkuperäisiä enkkuääniä sekä käännöstä. Eli ei olekkaan ihan niin hyvä tarina enää. Mutta japaniksi voi pelata, onkohan jopa alkuperäiset japaniäänet sentään(?) Shaft kähisee nipponiksi kuin metalliputken läpi.
 
Viimeksi muokattu:
En ole kirjoittanut NDAta, mutta minut pistettiin toisen testaajan toimesta pelaamaan suomalainen indie-peli, vuoropohjainen gladiaattoriroguelike, joka julkaistaan vissiin Q1/2024. Tuli sitten kliksuteltua läpi samalla kun toinen kirjoitteli muistiinpanoja ylös ja pohdittiin balanssia. Loppuvastus tosin bugitti ja päätti olla saapumatta areenalle. :DD Ehkä tämä antiklimaattinen bugi oli hyvä löytää ennen julkaisemista. Katsotaan pääseekö creditseihin, tosin panokseni on ollut pari testisessiota eli aika vähänlainen.

Ehkä nyt julkaisussa voi paljastaa, että kyseessä oli



Ensimmäisten arvostelujen perusteella ostajat olleet tyytyväisiä. Pitäs vissiin itsekin ostaa pois, ihan miellyttävää Areena -tyylistä kliksutteluahan tämä oli kun pari kertaa betatestasin. Oma testaus ja palaute jäi siis tyyliin kahteen pelikertaan, joten oletettavasti aika vähäinen panos ollut lopputuotteeseen - enkä ole varsinaisen kehittäjän kanssa kommunikoinut koskaan.
 
Crossroad OS (PC, Steam)

Lyhyt jännä puzzleseikkailu, jossa kävellään Windowsin 3D maze screensaverin tyylisessä sokkelossa, ja tehdään pieniä puzzle-paneeleja vähän Witnessin tyyliin. Tämä oli melko helppo ja nopea, kun ainoa pidempi jumitus oli pelin viimeinen puzzle. Meni läpi alle kahdessa tunnissa, 100% saavutuksilla. Vielä ehtisi siis pyytää rahat takaisin, mutta en sitä tee, koska minulla oli oikein kivaa, vaikka peli ei tarjonnut välttämättä mitään uutta tai ihmeellistä.



Vähän tuli sellainen fiilis, että voisi omien pelikokeiluprojekien kohdalla yrittää ottaa tavoitteeksi tehdä jonkinlainen toimiva 2.5D sokkelo dungeon crawler -peli, tai siis lähinnä pieni tekniikkademo. Parin löytämäni tutoriaali perusteella myös 2D-peleihin pääosin tarkoitettu Game Maker Studio pitäisi siihen taipua, ilmeisesti vieläpä melko pienellä vaivalla.
 
Viimeksi muokattu:
This Bed We Made (PC)

Teki mieli pelata jotain lungia puzzle seikkailupeliä, ja törmäsin steamissa kyseiseen peliin joka oli kivasti alennuksessa.
Peli on käytännössä kevyt hotellisiivoja simu, johon on heitetty sekaan ihmissuhde draamaa ja rikosmysteeri. Peli sijoittuu 50-luvun kanadaan, jossa nuoren hotellisiivoja naisen uteliaisuus hotellivieraiden tavaroihin käynnistää melkoisen mysteeritapauksen. Pelissä on aikansa tapaan jonkun verran hankalia asioita käsiteltävänä, esim naisten valinnat ja asema yhteiskunnassa, seksuaaliset "poikkeavuudet" jne. Pelin tarina ja hahmot on hyvin käsikirjoitettu, sekä ääninäyttelijät tekevät oikein loistavaa työtä. ilman sen enempää paljastamatta, pelissä siis seikkaillaan huoneesta toiseen tehden kevyitä puzzleja ja samalla siivoillen. Ainoa "huono puoli" pelissä on kesto, reilu 4 tuntia meni itsellä, mutta peliin saa kulutettua varmaan 5-6, joka on kyllä aika kevyt tällaiseksi peliksi. Pelissä on myös useampia loppuja riippuen monista asioista, ja onnistuin itse saamaan ihan ok:n endingin. Voin suositella puzzle seikkailupelien ystäville :)
 
Final Fantasy VII Rebirth

Nyt on aikaa vierähtänyt läpäisystä sen verran, että pystyy pukemaan sanoiksi kokemusta, mikä onnistui raapaisemaan syvältä ja sai tuntemaan isoja nostalgia-väreitä. Laitan spoilereiden taakse kaiken, jotten vahingossakaan spoilaa mitään keltään, koska tämä on kyllä sellainen peli joka jokaisen kiinnostuneen tulisi kokea täysin blindina. Jätän kuitenkin tarinaspoilerit kokonaan pois ja palaan niihin joskus tuonnempana.

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.

TL;DR: Pidin ja aivan helvetisti. Heittämällä vuoden paras peli, ei epäilystäkään ja meni kyllä omaksi suosikkipeliksi heti alkuperäisen jälkeen. Maltan tuskin odottaa trilogian päätösosaa.
 
The Bunker (PC)

Teki taas mieli pelata jotain lungia FMV peliä ja tuli ostettua kyseinen peli steamin kevät alesta. Peli on FMV seikkailupeli, jossa tutkitaan 50-lukuista britti bunkkeria, jossa pelin päähahmo hääräilee. Alkaa tapahtua ikäviä asioita ja hahmon menneisyyden ikävyydet nousevat pintaan samalla. Ihan jees jännäri, jossa hyvää näyttelemistä ja kässärikin oikein mainio. Pelattavuus on aika simppeliä sinne tänne klikkailua ja random QTE tapaista näpyttelyä. Oikein kiva parin tunnin interaktiivinen elokuva.
 
Viimeksi muokattu:
Bust-A-Move 3 DX

Arcade-moodi tuli läpsyteltyä läpi. Menin kysymysmerkkierän kautta loppuun. En tiedä mitä se meinaa. Ihan kiva GB-sovitus oli. Lopussa sai spesiaali-koodin, millä saa lisäleveleitä. Musiikit oli tehnyt jumala (Tim Follin), joskaan ei ollut päässyt revittelemään, kun oli vain sovittanut Arcade-musat GB:lle :(

IMG_4107.jpeg
 
Call of the Sea (PC)

Jonnekin 1930 luvun Eteläiselle Tyynellemerelle sijoittuva ensimmäisen persoonan seikkailupeli. Varsin värikäs ja kivan näköinen ja kuuloinen. Aistiärsykkeitä ei kutitella ylettömän paljon, hyvässä ja pahassa. Tarina on ihan kiva, mutta näin pelin päätteeksi tuntuu vähän että jotain jäi kertomatta?
Jossain vaiheessa hieman tympäännyin hitaahkoon liikkumiseen ja asioiden etäisyyksiin, sillä tähdellisten paikkojen välit ammottivat tyhjyyttään.
Ihan mukiinmenevä seikkailu kuitenkin!

Aikaa meni n. 10h, saavutuksia aukesi 17/34 (Epic Store)

 
Tykkään välillä pelailla aivottomia käppäactionpelejä, kun on muuta elämässä, eikä jaksa keskittyä mihinkään järkevään. Tällä kertaa läpi meni Vin Kiisselin tähdittämä Wheelman PS3:lla. Aivan älyttömän pöhlö peli ja Vin on todella ankea tähti (niin kuin aina). Oli tuota silti ihan hauska pelailla. Paljon kaahailua ja ammuskelua Barcelonan kaduilla ja semmosta.
 
Viimeksi muokattu:
Tykkään välillä pelailla aivottomia käppäactionpelejä, kun on muuta elämässä, eikä jaksa keskittyä mihinkään järkevään. Tällä kertaa läpi meni Vin Kiisselin tähdittämä Wheelman PS3:lla. Aivan älyttömän pöhlö peli ja Vin on todella ankea tähti (niin kuin aina). Oli tuota silti ihan hauska pelailla. Paljon kaahailua ja aummuskelua Barcelonan kaduilla ja semmosta.

 
Tunic
tunic_100%.png

Toista kertaa läpi, tällä kertaa 100% pelattu. Aikaisempi pelaus game passin kautta, nyt Steamissa. Jotenkin maistui toisella kerralla vielä oikeastaan paremmin, ja jaksoin selvittää suurimman osan myös salaisuus-puzzleista itse. Muutamaan katsoin vinkkiä netistä, mutta enpä ollut ratkaisuissa kauhean kaukana. Pari viimeistä achievementtia piti katsoa netin ohjeilla. 56-sivun ohjekirja tuli kuitenkin lyödettyä ja ratkottua ilman opastusta, jotta sain Good endingin, jossa ei edes taistella loppuvastusta vastaan. Tosin piti sen jälkeen hoitaa myös Bad ending, jotta tappelukin tulee hoidettua.

Viimeistä bossia en silti ole tainnut tappaa ns. reilusti, hyvin lähelle olen päässyt. Siihen on vaan useampikin erilainen juustotapa, jolla siitä tulee melko triviaali. Tosin epäilen että tämä on osin ollut tarkoituskin, koska lähes kaikki bossit voivat olla Dark Soulsmaisen vaikeita tai melko suoraviivaisen helppoja, jos osaa käyttää pelin välineistöä hyödyksi.

Tällönen Fezelda, elikkäs kuin Fez ja Zelda yhdistettäisiin yhdeksi peliksi. Kaikki toimii, mutta peruspeliä voisi olla minusta jopa pikkuisen lisää. Lopussa jahdataan vaan puzzleja, jolloin pelimaailmaa vain juoksee läpi. Hyvin vaikea sanoa, miellänkö tämän top 50 peleihini, hyvin lähellä ainakin on.
 
Mafia Definitive edition

Eli Classicin valitsin ja heitin pelin seinään autokilpailun takia.

No palasin nyt tähän ja ei siitä tullut taaskaan mitään. Google kertoi että pitää tehdä ketjukolari niin muut autot hajoaa. Se toimi ja loppupeli oli ihan helppo.

Huijasin päästäkseni loppuun.

Tää autokisa-tehtävä oli kyllä traumaattinen sekä orggiksessa että tässä remaken classic-vaikeusasteella.
 
Takaisin
Ylös Bottom