Lautapelitopsu

Tuli myös keskiviikkona kokeiltua Earth, tällainen uusin engine-builder, jossa pöydälle kerätään 12 kortin "tableau" ja yritetään pyörittää samalla itselle kamala määrä pisteitä. Voitin 209 pisteellä...

...mutta ei nämä engine builderit ole selvästikään minun juttuni. Tässä oli ~75% samat mekaniikat kuin Wingspanissa. Oli tämä parempi

Kokeilin digitaalisena tätä Earthiä pari kertaa boardgamearenassa, ja mun mielestä oli tosi vaikea saada kiinni eri resursseista ja niiden merkityksistä. Optimaaliseen pelaamiseen olis myös melkein pitänyt päästä lukemaan koko korttipakka etukäteen, että mitähän kaikkea on edes mahdollista tapahtua.

Wingspan sen sijaan on ollut mun suosikki ja eniten pelattu lautapeli viimeiset pari vuotta. Siinä on ne kolme toimintoa joita voi parantaa, ja resurssit on jotenkin heti ekalla pelikerralla selkeät kaikille (olen opettanut tämän pelin jotain 5 kertaa eri ihmisille / ryhmille, ja kaikki ovat päässeet ekan pelin aikana jyvälle JA todenneet että pitää pelata uusiks / hankkia!)

Wingspanissä on minusta just etunakin se, että toisen peliin voi vaikuttaa vain vähän, koska sit samassa pöydässä voi pelata kaiken tasoiset pelaajat. Aloittelijat läpsyttelee jotain randomeja lintuja omiin linjastoihinsa hymyssä suin ja tajuaa vasta vikalla kierroksella juomalasista katseen nostaessa että jaa, taitaa muiden laudat olla vähän paremmat.

Ainoa ongelma Wingspanissä on, että kaikkien lisäosien kanssa se on ihan tyhmän suuri - varsinkin kun Nesting Box -loote lupaa, että sinne mahtuu kaikki nykyiset ja tulevat lisärit. Laatikolla on sit tällä hetkellä ylimääräistäkin kokoa, kun mm. Afrikan ja Etelä-Amerikan linnusto ja muut metkut puuttuu vielä.

nesting_box.png
Taiteilijan näkemys Nesting Boxin taakasta.

Yksi oma sääntö jota mieluusti pakotan Wingspaniin on, että aloituskortit draftataan. Eli kaikkien pelaajien aloituskädet liikkuu pöydän ympäri pelin alussa, ja valitaan yks kerrallaan kaikista, mitä halutaan. Silleen alku muuttuu paljon tasaisemmaksi, eikä voi enää suoraan voittaa tai hävitä vaan siksi, että ekalla vuorolla kävi erityisen hyvä tai huono munkki.

Oceania-lisärissä tuleva jokeriruoka ja uusi lauta nopeuttavat pelin alkua huomattavasti ja vähentävät tylsien "munin yhden munan" -vuorojen määrän käytännössä nollaan.

Asia-lisärin myötä optimaaliset pelaajamäärät Wingspanissä on nykyään minusta 2 ja 6! Kaksinpeliin tuli siinä uusi Duet Mode -lisäpelilauta noiden 3-5 pelaajalle suunniteltujen round goalien tilalle.

Kuudella pelaajalla pöytä jaetaan kahtia ikään kuin kahdeksi 3 pelaajan peliksi, ja vastakkain istuvat pelaavat aina samaan aikaan. Tässä kuuden hommassa kans ruokanoppien balanssi muuttuu, kun käytetään osittain normaaleja ja osittain Oceania-noppia, ja mun mielestä tällä hetkellä peli on kaikin puolin parasta kuudella pelaajalla (mutta tietty vielä nopeampi ja toimiva myös kahdella tai kolmella.)
 
Viimeksi muokattu:
Tullut pitkästä aikaa uus painos.

IMG_8540.jpeg

IMG_8546.jpeg

Ihan ok näkönen, alkuperäistä enemmän yksityiskohtia mm. katoissa.

35e Prismassa.
 
Onko tuo pelattavan arvoinen? Vai vaan nostalgia pärinää?

Ei se nyt mikään huippupeli ole, vaan random noppaheittely. Nostalgian voimalla menee kerran vuodessa.

On meillä kuitenkin ollut hauskaa perheen kanssa, kun katsoo miten päin helvettiä toisella voikaan mennä. Ai että sitä vahingoniloa.
 
Lisää Dune Imperiumia!

IMG_20231118_143107.jpg


Vanhentunutta epäkelpoa roskaa, koska Dune Imperium Uprising julkaistiin keskiviikkona. Me kuitenkin pelasimme ihan alkuperäistä Dune Imperiumia, edelleen sillä yhdellä Rise of Ix -lisäosalla. Oikeasti en näe mitään syytä ostaa Uprisingia, koska nykyistäkin olen pelannut vasta 9 kertaa, ja peli tuntuu yhä tuoreelta.

Helvetin tiukka peli oli. Pääsin ensimmäisenä 10 pisteeseen, mutta niin sieltä vaan ensikertalainen kaivoi viimeisellä vuorollaan puuttuvat 2 pistettä, joka riitti tasatilanteessa voittoon hänen alkupelissä ostamansa "Win tiebreakers" -kortin turvin. Tai olisi hän voittanut tasapelin joka tapauksessa, koska hänellä oli myös eniten maustetta (rohtoa).
 
Viimeksi muokattu:
Vanhentunutta epäkelpoa roskaa, koska Dune Imperium Uprising julkaistiin keskiviikkona.

dune_imperium_uprising.jpg


Alle viikko kesti, niin pääsi testaamaan myös Dune Imperium Uprising, tosin vain kolmella pelaajalla, joten en ehkä saanut ihan täyttä kuvaa. Varsin erilaiselta tuntui, vaikka onkin lähes sama peli.

Positiivisia muutoksia:
- Laudan eri spotit tuntuivat olevan vähän mielenkiintoisempia, ja ehkä ihan hyviä balanssimuutoksia
- Korteista ja factioneista löytyi helpommin synergioita,
- Vähemmän krääsää ympäri lautaa kun ei ole lisäosalautoja (promokuvan ylimääräiset laudat ovat johonkin kuusinpelivarianttiin)

Negatiivisia muutoksia:
- Sodista ei saa enää juuri koskaan pisteitä, vaan ikoneita, joita pitää matchata 2 saadakseen yhden pisteen
- Hiekkamadot, jonka tuomalla sotaan saa tuplata kaiken mitä voitti
- ...ja sota+madot tuntuivat ekan pelin perusteella pakolliselta, tai häviää

Vähän jäi nihkeä fiilis, kun yleensä Dune on päättynyt siihen että kaikki tai ainakin 3 pelaajaa pääsevät 10 pisteen yli, peli päättyy kierroksella 8-10/10, ja tasapelisääntö on aika oleellinen.

Uprisingin kohdalla peli päättyi kierroksella 7/10, jonka alussa pisteet olivat 6-5-4. Yksi pelaajista keskittyi matoihin, toi niitä pisteitä antavaan taisteluun ylivoimaisen määrän, ja matojen tuplauspalkintosäännöllä ja lisäkorteilla veti yhden vuoron aikana 6 pistettä, pelin päättyessä "ennenaikaisesti" luvuin 11-6-4.

Annan tälle toisenkin mahdollisuden, mutta ekan kerran perusteella tuntuu että nuo matojen swingit käyvät todella nopeasti todella vanhaksi, jos niillä on noin järjetön fokus.
 
Pukki toi jouluna Arnakin kadonneet rauniot ja viikonloppuna pääsin testaamaan ekan pelin. Aikamoista sillisalaattia. Vaatii useamman pelin, että hahmottaa mitä tehdään ja mitä kannattaa tehdä. Lisäksi eka peli kesti aivan liian kauan, mutta aika varmasti nopeutuu kun tietää mitä tehdä. Kuva jäi ottamatta, kaunis on kyllä
 
Pukki toi jouluna Arnakin kadonneet rauniot ja viikonloppuna pääsin testaamaan ekan pelin. Aikamoista sillisalaattia. Vaatii useamman pelin, että hahmottaa mitä tehdään ja mitä kannattaa tehdä. Lisäksi eka peli kesti aivan liian kauan, mutta aika varmasti nopeutuu kun tietää mitä tehdä. Kuva jäi ottamatta, kaunis on kyllä

Aika samat fiilikset yhden pelikerran perusteella.

Kuvan otin.

265281CD-9627-4050-AC14-8A0C2CFA9C08.jpeg
 
Sanoisin että peli vaatii 2-3 kertaa että idean löytää, tosin riippuu tietysti paljonko on muita samantyyppisiä pelannut. Tyttöystävällä klikkasi jotenkin heti, minulla vaati kaksi pelikertaa ja niiden välissä oli lähes vuoden tauko, kun ensimmäisestä kerrasta ei vielä noussut suuri innostus. Tai sitten hienous jää löytymättä tai peli ei vaan innosta. Aina ei vaan natsaa.

Minä olen nyt 10 peliä Arnakia pelannut, josta 2 lisärin hahmoilla. Hyvä lisärillä ja ilman.

Ostin myös toisen lisärin, joka tuo kuuden skenaarion kampanjan kahdelle pelaajalle. Sitä en ole vielä edes avannut muoveista. Pari lisähahmoa, uudet tutkimusreitit ja kortteja on myös, mutta ajattelin että sekoitan ne pääpeliin vasta kun kampanjan olen pelannut tyttöystävän kanssa.

Yksi kaveri sanoi jo pilanneensa peruspelin ja peruslaudan itselleen, kun meni sitä kliksuttelemaan enempi netissä ja ilmeisesti jotain guidea myös luki. Ei pitäisi tehdä noin, kärsimättömiä ihmiset kun ei voi yhdessä pelata ja miettiä peliä vaan omilla aivoilla.

Sopivasti tuli uudenvuoden aattona pelattua myös kaksi peliä Dune Imperiumia, tuli sitä myös täyteen 10 peliä vuoden aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Kuvan perusteella pelitilanne vaikuttaa äärimmäisen oudolta:

Kolmas kierros, ihan himmeä määrä rahaa, idoli on käytetty, tutkimusta ei kumpikaan pelaaja ole tehnyt lainkaan, ja samaan aikaan paikkoja on tutkittu tasan 2 eikä yhtään guardiania ole edes hoidettu. Vielä etualan perusteella tossa on 4 korttia kädessä ja yksi pakassa, eli kortteja ei ole edes ostettu.

Mitä te olette tehneet koko pelin tohon asti, ja miten tollaseen rahamäärään päätyy? :DD

Yleensä jo ensimmäisellä kierroksella ehtii tekemään esimerkiksi seuraavaa:
- Hae kahdesta aloituspaikasta resursseja (tai tutki ykköstason paikka toisella hahmolla, jos kompasseja tarpeeksi - 3-4 pelaajalla todennäköisempää)
- tähän menee 2-3 käsikorttia, 2 jäljelle jäävistä saa kompasseja/rahaa
- Osta 1-2 (tai jopa 3) korttia pakkaan, yleensä kullalla ostettavia tavaroita, ellei artifakti ole joku ihan superhyvä ekalla kierroksella
- Tutkimusta 1-2 pykälää ylöspäin, mahdollisesti kirjalla saatu jo ensimmäinen assistantti, tutkimusträckiltä taas saatu kompasseja seuraavan kierroksen artifakteihin tai tutkimukseen
- Jos ykköstason paikka tutkittu, idoli on saatettu käyttää joko tutkimuksen edistämiseen tai saadakseen sopivat resurssit guardianin kurmottamiseen

Mitään optimaalisia pelauksia en siis osaa sanoa, mutta noin niinkui esimerkkinä mitä ekalla kierroksella ehtii tehdä. Yleensä myöhemmillä kierroksilla on näkyvillä parempia sijainteja, ja pakassa parempia kortteja, ja tutkimuslaudalla paremmat bonukset, joten ehtii tekemään enemmän.

Ja koska ostetut tavarat menee suoraan pakan pohjalle, niin ne pitäisi myös automaattisesti nostaa käteen kierroksella 2.
 
Viimeksi muokattu:
Kuvan perusteella pelitilanne vaikuttaa äärimmäisen oudolta:

Kolmas kierros, ihan himmeä määrä rahaa, idoli on käytetty, tutkimusta ei kumpikaan pelaaja ole tehnyt lainkaan, ja samaan aikaan paikkoja on tutkittu tasan 2 eikä yhtään guardiania ole edes hoidettu. Vielä etualan perusteella tossa on 4 korttia kädessä ja yksi pakassa, eli kortteja ei ole edes ostettu.

Mitä te olette tehneet koko pelin tohon asti, ja miten tollaseen rahamäärään päätyy? :DD

Yleensä jo ensimmäisellä kierroksella ehtii tekemään esimerkiksi seuraavaa:
- Hae kahdesta aloituspaikasta resursseja (tai tutki ykköstason paikka toisella hahmolla, jos kompasseja tarpeeksi - 3-4 pelaajalla todennäköisempää)
- tähän menee 2-3 käsikorttia, 2 jäljelle jäävistä saa kompasseja/rahaa
- Osta 1-2 (tai jopa 3) korttia pakkaan, yleensä kullalla ostettavia tavaroita, ellei artifakti ole joku ihan superhyvä ekalla kierroksella
- Tutkimusta 1-2 pykälää ylöspäin, mahdollisesti kirjalla saatu jo ensimmäinen assistantti, tutkimusträckiltä taas saatu kompasseja seuraavan kierroksen artifakteihin tai tutkimukseen
- Jos ykköstason paikka tutkittu, idoli on saatettu käyttää joko tutkimuksen edistämiseen tai saadakseen sopivat resurssit guardianin kurmottamiseen

Mitään optimaalisia pelauksia en siis osaa sanoa, mutta noin niinkui esimerkkinä mitä ekalla kierroksella ehtii tehdä. Yleensä myöhemmillä kierroksilla on näkyvillä parempia sijainteja, ja pakassa parempia kortteja, ja tutkimuslaudalla paremmat bonukset, joten ehtii tekemään enemmän.

Ja koska ostetut tavarat menee suoraan pakan pohjalle, niin ne pitäisi myös automaattisesti nostaa käteen kierroksella 2.

No siis myönnettävähän tuo on, että kun vähemmän tulee näitä europelejä pelattua ni strategiat oli kyllä aika hakusessa tolla ekalla kierroksella. Sitenpä pelaaminen oli pikemminkin tunnustelevaa ihmettelyä eikä voitonhaun maksimoinnin tavoittelevaa.

Nimim. I love my ameritrash.
 
Mä tässä ite pohdiskelin, pitäskö mun antaa Cosmic Encounterille vielä yritys vai myydä. Siinähän sitä ameritrashia olis, ja pidän ideasta, mutta tuntuu että 4 pelin jälkeenkään ei ole jäänyt kauhean hyvä fiilis.

Tossa pitäisi olla selkäänpuukottamista, neuvottelua, jänniä tilanteita... mutta meidän porukalla tuntuu olevan vastassa pelin yleiset ongelmat:

- Neuvottelut päättyvät aina tilanteeseen vaihda planeettoja päikseen (1 piste molemmille)
- Yksi pelaaja kutsuu vaan kaikki muut kumppaneikseen
- Kortit kädessä on tylsiä, eikä pelaajat yritä tasapainottaa voimakkaita rotuja pelaajalähtöisesti
- ...ja sitten peli päättyy 2 tai 3 pelaajan yhteisvoittoon

Ehkä oma peliporukka on tälle jotenkin täysin väärä, tosin meitä muutenkin oli vain 4 kun olisi vissiin parhaimmillaan viidellä. Mietin vielä yritänkö viedä peliä toiseen pöytään, vai pitääkö vaan todeta ettei näin ameritrashi toimi liian mekaanisille pelaajille.
 
Mä tässä ite pohdiskelin, pitäskö mun antaa Cosmic Encounterille vielä yritys vai myydä. Siinähän sitä ameritrashia olis, ja pidän ideasta, mutta tuntuu että 4 pelin jälkeenkään ei ole jäänyt kauhean hyvä fiilis.

Tossa pitäisi olla selkäänpuukottamista, neuvottelua, jänniä tilanteita... mutta meidän porukalla tuntuu olevan vastassa pelin yleiset ongelmat:

- Neuvottelut päättyvät aina tilanteeseen vaihda planeettoja päikseen (1 piste molemmille)
- Yksi pelaaja kutsuu vaan kaikki muut kumppaneikseen
- Kortit kädessä on tylsiä, eikä pelaajat yritä tasapainottaa voimakkaita rotuja pelaajalähtöisesti
- ...ja sitten peli päättyy 2 tai 3 pelaajan yhteisvoittoon

Ehkä oma peliporukka on tälle jotenkin täysin väärä, tosin meitä muutenkin oli vain 4 kun olisi vissiin parhaimmillaan viidellä. Mietin vielä yritänkö viedä peliä toiseen pöytään, vai pitääkö vaan todeta ettei näin ameritrashi toimi liian mekaanisille pelaajille.

Joo tuollaset pelit ei toimi jos on liian munchkin porukka. Pitää olla semmosia tunteella päättäjiä niin tuovat väriä peliin :D Meilläki pari Gloomhaven skenaariota kussu ku joku lähteny vaa sooloileen kun "roolipelannu" sitä rotua ja muuta :D Ihan hauskaa nuoki, meikästä mielummi noin kun execlin kanssa lasketaan miten saadaan mahdollisimman min/maxattua kaikki ja läpijuostua.
 
Lautapelit on parhaimmillaan kun on porukassa se yks hikipinko joka on kattonu ohjeet ja optimaaliset strategiat ennakkoon, yks joka haluaa että hikipinko ei missään tapauksessa voita, yksi joka opettelee peliä ja on ihan pihalla ja yksi joka keksii jotain omia säätöjään kesken pelin ja keksii omat tavoitteensa.
 
Minusta peli on parhaimmillaan silloin, jos siinä on jonkin verran satunnaisuutta, ja ne mekaniikat tukee jonkinlaista konfliktia pelaajien välillle. Tai oikeastaan pakottaa. Mutta että se konflikti on pelin vastuulla eikä pelaajien.

Toisaalta kun perusporukassa on yksi joka on huono valehtelija ja lieviä sosiaalisia oireita, toinen joka miettii helposti ihan liikaa, ja kolmas joka on just semmonen että se saattaa keksiä oman tavoitteensa kesken pelin jos "ei tunnu menevän hyvin", niin tämä on aina vähän tällaista haeskelua että mitkä pelit sopivat ja mitkä ei. Yritin näiden kanssa kerran pelata jotain pöytäroolipeliä, eikä siitä tullut yhtään mitään, varsinkin kun olen itse vielä niin mielikuvitukseton tollasten suhteen.

Mietin myös Deception: Murder in Hong Kong myymistä, koska en ole varma sopiiko meille oikein nuo yksittäiset petturitkaan. Tuntui että se deduktiopuoli pelistä on todella mukava, mutta sitten taas petturin rooli ei niin välttämättä. Päälle vielä että pelaajia pitää löytyä minimissään 6, joka on aika poikkeuksellinen tilanne.

Ehkä parhaiten tuntuu toimivan just tommoset Dune Imperium tai Small Worldin tai vastaavan tyyliset pelit, jossa peli pakottaa konfliktiin, mutta se konflikti ei ole suoranaista "take-that" tyylistä, selkäänpuukotusta tai perustu pelaajien välisiin neuvotteluihin. Voi vaan todeta, että mun voiton kannalta on optimaalisinta nyt vaan kusta sun muroihin, älä ota tätä henkilökohtaisesti, ja neuvotteluvaraa ei ole. Arnakissakin huomaa, ettei se ole meidän porukasta kaikille, tuntuu että konfilktin puute on ongelma, kun kaksi pelaajaa ei ehkä ihan hahmota miten sitä pitäis pelata.
 
Viimeksi muokattu:
Ressa2 meni läpi juolukuun alussa ja oli muuten jännä vimonen tehtävä! Tossa oli tosi pitkäks aikaa pelattavaa ja pelataan joskus toi uudestaan aivavvarmasti. Mut, syksyllä tuli se Zombicide (2nd edition) hommattua ;tyDy_yDsin kanssa ja tänään vihdoin pelattiin tutoriaalikenttä ja woe mahoton, täähän tuntu ihan siistiltä! Katotaan jos viikonloppuna pelais ekan ihan kunnon tehtävän! Jäi kivasti kutkuttelee!

tsompisaid.jpeg
 
Takaisin
Ylös Bottom