Keskustelua VR-laitteista ja -peleistä

Samsa

NES-Retro Novice
Insider
Viestit
261

Maine:

Hankin viikolla heräteostoksena käytetyn Valve Index-setin HTC Vive-ohjaimilla, ja 1.0-majakoilla, ja näin VR-ummikkona rupesi kiinnostamaan muiden mielipiteet tätä pelaamisen "seuraavaa kehitystasoa" ajatellen.

Näin parin päivän testaamisen jälkeen voin kyllä sanoa olevani todella tyytyväinen ostokseeni. Indexin resoluutio on jo sitä tasoa, ettei itselle ole kertaakaan tullut sitä käyttäessä tai pelatessa huono olo (lukuun ottamatta yhtä huonotasoista 3d-vuoristoratavideota, mitä yritin katsoa). Viven ohjaimet ajavat asiansa, mutta jossain välissä tulen varmasti hankkimaan yksittäisten sormien liiketunnistusta tukevat Indexin omat ohjaimet.

Tähän mennessä olen ostanut vasta Beat Saberin pelattavaksi, ja kädet onkin aika jumissa pari päivää jatkuneesta valomiekkojen heiluttelusta. Vahva suositus rytmipeli-ihmisille. Lisäksi tänään otin testiin Valven oman ilmaisen "The Lab"-minipelikokoelman, joka on varmaan paras vastaan tullut tapa tutustuttaa ketään uuden pelitekniikan maailmaan. Minipelit/elämykset ovat hauskoja, ja niissä on todella paljon variaatiota.

Löytyykö keneltäkään muilta jo jonkinlaisia VR-vermeitä, ja mitä mieltä niistä olette? Myös pelisuosituksia saa täällä heitellä alustasta riippumatta, henk.koht. tietenkin kiinnostaa erityisesti Steamin tarjonnasta löytyvät tuotokset. Jos olette lisäksi törmänneet johonkin pelaamisen laatua parantaviin lisälaitteisiin tai säätöihin, niin niitäkin voi täällä jakaa.
 
Viime vuoden aikana VR-kärpänen puraisi aika yllättävällä tavalla. Kuten taisin ainakin vanhalla boardilla jossain ketjussa mainitakin, pääsin opintoihin liittyvän työharjoittelun myötä käyttämään VR-laitteita ja tutkimaan ja kehittämään muutamia sitä hyödyntäviä ratkaisuja. Tai ehkä kehitys on nyt liian jämäkkä ilmaisu, mutta ainakin tutkimuksen myötä löytämään ratkaisuja tiettyihin käsillä olleisiin haasteisiin. Nämä eivät tosin liittyneet peleihin tai pelaamiseen millään tavalla.

Kesän ajan projektissa käytetty HTC Vive oli omalla kämpilläni, ja siinä ohessa tuli vähän myös pelattuakin, joskin tilaisuus huomioon ottaen todella vähän.
Kesän aikana pelattuja pelejä olivat etenkin GNOG ja Superhot VR, jotka molemmat toimivat erinomaisesti tässä ympäristössä, joskin ovat myös pelattavissa myös ilman VR-laitteita. Siinä missä Superhot saa aivan uuden ulottuvuuden VR-moodissa (okei, kyseessä on kuitenkin oma pelinsä tavalliseen Superhotiin verrattuna; same same but different) ja se tuo ennestään "ihan kivaan" peliin sen varsinaisen hienouden, on GNOG taas puhtaasti vain hienompi lasit päässä eikä VR tuo pelattavuuteen käytännössä mitään uutta. Tai näin oletan, sillä en ole peliä "tavallisesti" pelannutkaan.


Alkusyksystä ajatus oli lähtenyt lentoon ja innostus kasvanut siinä määrin että selasin jo Toria ja muita kauppapaikkoja oman setin osto mielessä. Pelaaminen ei oikeastaan kuitenkaan tässäkään vaiheessa kiinnostanut, kuten se ei varsinaisesti tee vieläkään, vaan nimenomaan virtuaalitodellisuutta hyödyntävien "hyötyratkaisuiden", siis sovellusten ja tekniikoiden kokeilu ja kehitys, jota tein siis harjoittelun aikanakin, oli se juttu, ja on edelleen.

Tästä, ja omasta varsin rajallisesta budjetista johtuen päädyin hankkimaan sinänsä jo vanhaa tekniikkaa olevan HTC Viven itsellenikin. Tämän ohella myös Vive Tracker oli olennainen hankinta, ja myöhemmin syksyllä ideoiden lentäessä jo avaruudessa oli hankittavana myös Leap Motion Controller joka mahdollistaa vieläkin villimpien ja kiinnostavampien asioiden testaamisen käytännössä. Siinä missä itse vanha Vive oli suhteellisen edullinen, kirpaisi lompakkoa kuitenkin se fakta että säädettävä panta olisi hankittava erikseen.

CodeVR.jpg

Hassuttelun ollessa kuitenkin lähellä sydäntä, tulin hankkineeksi Kiinasta myös punaisen kortsun Viven HMD:n päälle, jotta hommaan tulee härö Virtual Boy fiilis. Näihin aikoihin sain erinomaisen typerän peli-idean, joka liittyy vahvasti siihen miltä VB pelit näyttää...

Harjoittelupaikassa sain onneksi 3D tulostettua Leap Motionille telineen / kehdon, jolla se sitten saadaan kiinnitettyä Viveen. Kuvasta ehkä käy ilmi että nimenomaan HMD kiinnitettävä osa (alempi) vaatii vielä hiomista, mutta kaikki aikanaan.
CodeVR2.jpg


Nyt tammikuussa 2021 tilanne on kuitenkin se, että laitteet ovat edelleen satunnaista laatikoiden hypistelyä lukuun ottamatta edelleen bokseissaan hyllyllä. Omat opinnot nimittäin ovat siinä tilanteessa että kaikki liikenevä aika olisi pakko käyttää viimeisen rutistuksen, eli opinnäytetyön tekemiseen, ja päätin näitä hankkiessa että ennen kuin jo kuukausitolkulla myöhässä oleva oppari on valmis, en näiden kanssa ala puljaamaan koska tiedän että sen jälkeen se ei ainakaan valmistu koskaan.
Tätä samaa ulinaa ovat muutamat kaverit saaneet kuulla jo monta kuukautta, ja itseänikin alkaa jo koko homma kyrsimään, mutta... hohhoijjaa, minkäs teet. No sen opparin perkele.


Työharjoittelun tiimoilta kokeilin pääkallopaikalla toimistolla itsekin Valve Indexiä, ja ihastuin laitteeseen! Hintansa puolesta se on vielä todella kaukana ja itseni saavuttamattomissa, mutta aikanaan se tulee varmaan hankittua. Tykästyin myös näiden SteamVR laitteiden yhteensopivuuteen, eli siinä missä Samsa hankki Indexin kaveriksi Viven ohjaimet, itse voisin kuvitella että hankkisin tähän oman Viven oheen Indexin mainiot ohjaimet ennen itse laitetta. Koska itseäni ei pelaaminen niinkään kiinnosta vaan sovelluskehitys, pelinkehtys myös, on Indexin tarkoilla ohjaimilla itselleni suurempi merkitys kuin laitteen resoluutiolla.


Ennen viime kevättä olin kokeillut VR-settiä (Oculus Rift) kerran, ja pelaillut sillä Beat Saberia. Kokemus oli ihan hauska, mutta myös vahvisti ennakkokäsitystäni näistä laitteista, eli "ihan hauskaa, ihan kiva". Viime kesän myötä kun laitteita sain käyttää päivittäin, ja pelata myös muuta, ei käsitykseni näistä viihdekäyttöön ole juuri muuttunut: pelkästään VR pelaamiseen en laittaisi satoja tai liki tuhatta euroa. Sen sijaan näen laitteiden suurempaa potentiaalia jossain aivan muualla, kuten koulutuskäytössä, suunnittelussa ja filmituotannoissa.
 
Mulla on vaan PSVR, sekä ykkösmalli että se uudempi HDR-läpiviennillinen.

Resident Evil VII on edelleen ollut itselle se säväyttävin/tunnelmallisin/viihdyttävin kokonaisuus. Mutta myös Ace Combat 7 sekä Star Wars: Squadrons on tarjonneet HOTAS-ohjainten kanssa hyviä fiiliksiä. Autopelit on toki VR:n ja ratin kanssa sellasia ettei oikein ilman edes halua ajella.

Huono olo ei ole tullut koskaan missään muussa kuin Wipeoutissa maksimiasetuksilla, sille on syynsä miksi ne ei ole default.

VR:ssä on kyllä potentiaalia, mielenkiinnolla seuraan mitä tulevat vuodet tarjoaa.
 
Sama juttu kuin Radilla että PSVR löytyy ja löytynyt jo jonkin aikaa.

Ostin kahdesta syystä, toinen oli se että kiinnosti kokeilla joitain pelejä läpi että miten mitäkin on saatu toteutettua, ja ihan vain että millasessa tilassa edullisemmat laitteet oli sillä hetkellä, mutten tahtonut mennä minnekään liikkeisiin tms kokeilemaan koska en olis kuitenkaan voinut kokeilla sitä sillä tavalla rauhassa että olis kunnolla voinut keskittyä siihen. Toinen syy oli se että vaikka PSVR ei toiminut virallisesti PC:n kanssa niin sehän oli vain ajan kysymys että milloin sille tulee jonkinlainen tuki.

Vaikka se on ollutkin nyt useamman vuoden vain kaapissa odottamassa, niin ihan positiiviset fiilikset niiden pelien kokeilemisesta jäi mitä sillä tuli pelattua, eli tein tosiaan vielä silleen että nappasin sen talvella niin pystyikin sit talvisina öinä viileämmässä pelaamaan ilman että VR lasien pitäminen alkoi hiostuttamaan häiritsevästi, ja useampi sellainen pelikin tuli pelattua läpi mitä ei varmaan ilman VR:ää kiinnostaisi pelata. Mutta samalla kyllä tuli selväksi että 3D korttien sen hetkinen kehityksen tila ja näyttöpaneelien ominaisuudet suhteessa hintoihin eivät olleet vielä ihan kohdallaan.

PSVR toimi konsolilla toki, mutta oli helppo päätellä sen käyttökokemuksen pohjalta että mitkä asiat muuttuu mitenkin jos esim 3D kortti olisikin niin ja niin paljon tehokkaampi, ja mitä tarkalleen vaatisi jos VR laseissa oliskin korkeampi resoluutio, noissa se ei nimittäin vielä riittänyt immersioon, joten noi jäi kaappiin Nvidian 3D lasien seuraan vähän "onpahan tämmöinenkin kehityksen askel menneisyydestä" tyylisesti. (Katotaan uusiks sitten kun laseissa on joku 3000*2000 per silmä ja löytyy 3D rautaa joka jaksaa sitä @ 120hz vähintään, eli ei todellakaan vielä)

edit: Ainiin yks mitä toi VR homma kyllä tarvitsisi niin yhtenäisen avoimen standardin ja mahdollisimman vähän yhteen valmistajaan tai alustaan sidonnaisuutta, tosta "tää toimii näillä muttei noilla, ja toi toimiikin noilla muttei taas näillä" ei ole loppujen lopuks muuta kuin harmia sille että miten nopeasti ja miten noille tulee sisältöä ja miten helposti lähestyttäviä noi on sellaisen ostajan kannalta jota kiinnostais mutta joka hajoilee kaikenlaisten epäyhteensopivuuksien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tammikuussa 2021 tilanne on kuitenkin se, että laitteet ovat edelleen satunnaista laatikoiden hypistelyä lukuun ottamatta edelleen bokseissaan hyllyllä. Omat opinnot nimittäin ovat siinä tilanteessa että kaikki liikenevä aika olisi pakko käyttää viimeisen rutistuksen, eli opinnäytetyön tekemiseen, ja päätin näitä hankkiessa että ennen kuin jo kuukausitolkulla myöhässä oleva oppari on valmis, en näiden kanssa ala puljaamaan koska tiedän että sen jälkeen se ei ainakaan valmistu koskaan.
Tätä samaa ulinaa ovat muutamat kaverit saaneet kuulla jo monta kuukautta, ja itseänikin alkaa jo koko homma kyrsimään, mutta... hohhoijjaa, minkäs teet. No sen opparin perkele.

Tämän postauksen jälkeen tapahtui seuraavaa: opinnäytetyöpalaverissa toin ilmi että ei kyllä maistu silloinen aihe, josta ohjaajan kanssa tultiin tulokseen että kaikilta osin on paras ratkaisu vaihtaa aihetta. Toin samalla esille minkä parissa opparin tekemisen mieluummin tekisin, ja omista muistiinpanoistani ja projektiaihioista kaivoinkin pian kokonaan uuden aiheen.

Tämä liittyy VRrään siinä mielessä, että uusi opinnäytetyön aihe on VR-sovelluksen kehittäminen. Kun se edellinen perkele, vanha oppari, oli alta pois ja uusi aihe liittyy nimenomaan VR-sovellukseen, oli vihdoin aika viritellä laitteisto käyttökuntoon.



Avotsie! Nyt on Vive asennettu ja Superhot VR:ää parin kuoleman verran heiluttu!

Asensin myös Leap Motion Controllerin paikalleen, en tosin vielä ole sen omaa testiohjelmistoa enempää testailemaan.
Oikeastaan tässä on kuitenkin käynyt niin, että en ole vehkeitä räplännyt nyt pariin viikkoon juurikaan (hyi teitä, irstaat), sillä oppariprosessi on siinä vaiheessa että olen hakannut suunnitelmadokumentaatioita ja raportin teoriaosuutta. Mutta parin päivän sisään on tarkoitus siirtyä käytännön osuuden ihmettelyyn, ja sitten tulee taas heitettyä HMD silmille.


Ainiin. Deluxe Audio Strap™ asennuksen yhteydessä kokeilin sitä punaista kumista suojaa HMD:n päälle, mutta hoksasin samalla että sitä ei oikein voi käyttää Leap Motionin telineen kanssa, joka kiinnitetään kaksipuolisella teipillä laseihin ja sehän ei tuohon kumeen tarraa ollenkaan. Harmi sinänsä, olishan tää ollut ihan hauska, mutta leikin mieluummin aikanaan sen Leap Motionin kanssa.

1612189885958.png

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.
 
Viimeksi muokattu:
Minä otin ensimmäiset vähän pidemmät tyyppaukset VR:stä viime marraskuussa, kun oli käytettävissä kaveriporukan pikkulaneilla. Vaikutti Oculus Riftin käyttäminen vähän työläältä silloin, mutta jäi ihan hyvä maku. Sen verran tosin opin heti, että en pysty yhtään hallitsemaan liikkuvaa pelaaja kameraa, paha olo iskee väistämättä. Pitää olla teleportaten liikkuminen. Kääntyilykin tuntuu töksähtelevältä, mieluummin käännän koko kroppani itse.

Nyt tuli sitten toinen mahdollisuus. Veli on joskus aiemmin hankkinut Oculus Questin, ja jätti sen vanhemmille minun käytettäväkseni. Kotiinkin voisin ottaa lainaan, kun tässä just makustelin, että sohvapöydän ja ehkä sohvaa puoli metriä hivuttamalla voisi saada jo ihan ok tilan pelata seisten.

Noin tunnin tyyppaamisella Questissa heti hyvä puoli oli se, että ei tuntunut jatkuvalta säätämiseltä PC-yhteensopivuuden kanssa, kun lasit itsessään sisältävät kaikki jutut. Toinen plussa tietysti se, että ei mitään letkuja kiinni, saa vapaasti vähän liikkua eikä tarvitse hivuttaa jalkoja peläten, että letku jää johonkin tai kiertyy sen ympärille. Huonona puolena resoluutio on ainakin noissa ykkösmalleissa vielä minusta aika heikko, ja kuvasta vaikea saada oikeasti terävän tuntuista. Lisäongelmana sitten se, että jotenkin lasit ainakin minun päähäni tuntuivat yhä siltä, että tuijotan sitä maailmaa jonkun putken tai ikkunan läpi. Vielä ei ihan tullut fiilistä, että se täyttäisi koko näköpiirin ongelmitta. Toki molemmat testaamani VR-lasit ovat olleet vanhentuneita tai budjettimalleja, joten kiinnostaisi kiinnostaisi päästä kokeilemaan joku bleeding edge -tuote ja esim. Valven kapulat eri sormien tunnistamisineen.

Ja mitäs näillä pitäs sitten pelata? Ainakin The Room VR (sori Arto4000, ei se elokuva), Beat saber ja Superhot VR olivat heti listalla tiedossa, mutta muuten en oikein tiedä mihin kaikkeen tämä taipuisi tai mitä tuolta kauppapaikalta pitäisi pitää silmällä. Tai miten helppo Questi on liittää koneeseen ja vaikkapa SteamVR:ään. Tosin ei mun näytönohjaimessa (gtx 1060) taida oikein potku riittää mihinkään VR-peleihin.

Questille toistaiseksi on myös yksinoikeutena remake Myst -pelistä, joka kiinnostaa suuresti. Pitäs ensin vaan mietitä onko sitä aikaa, tilaa ja jaksamista pelata tommonen pitkä puzzlepeli, vai odotteleeko vaan että sitä voi rauhassa naputella normiruudulta. 30€ hinta kuitenkin melko tiukka.

...toki sit on VR-leffat, VR-porno ja muut VR kokemusjutut kanssa. Toi VR-porno tavallaan kiinnostai tyypata ihan vaan miltä näyttää, mutta ehhhhhh kun tuo Oculus Quest on luonnollisesti veljeni tunnuksilla ja Oculus-laitteet vieläpä sidottu Facebook-tunnareihin ( :gnasher: ), niin ei mulla oikein kehtaaminen riitä kun ei voi ingocnito-modeen piilotella fetissejään. :sweat:

[edit] Jaa täällä olikin jo topic valmiina, onneksi nohevasti siirretty oikeaan topiciin. Muokkasin vähän pois alkua ettei ole niin topicinalotusmainen viesti.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös Bottom