Dungeon crawlerit tms. pelit

Dr. Martin van Nostrand

NES-Retro Expert
Insider
Viestit
2514

Maine:

Keskustelua aiheesta. Itselle suht tuntematon genre, mutta hyvin kiintoisa. Kaipa dnd/Baldur’s gate jne. peleihin tutustuminen kuljetti kiinnostuspaattia tähän suuntaan. Tämä otsikon mukainen genre vaikuttaa juuri siltä, että voisipa kokea sen fiiliksen kun pelaa pimeässä huoneessa viikonloppuna tämmöstä peliä ja miettii tulevia seikkailuja. Ja sitten koulussa pohtii, että miten voisi tehdä viimeiseksi jääneen haasteen eri tavalla.
Lasken tähän myös tätä mukailevat rpg:t kuten Bard’s talet. Katsoin juuri videon Lands of Loresta ja se vaikutti kiintoisalta. Näitähän on eri kuvakulmista olemassa, mutta osaisiko joku (kuten @Rami Airola ) suositella omia lemppareita tollaisista ensimmäisen persoonan kuvakulmista olevia ”dungeon crawlereita”? Voi olla esim. ruudukoissa kulkemista ja sitten ”yhden ruudun pelejä” yläviistosta kuvattuna myös.
Bard’s tale trilogy ja IV löytyy Steam-kirjastosta, mutta en ole tohtinut aloittaa moisia. Joskus kokeilin IV:tä hetken aikaa, mutta ei jäänyt mitään muistikuvia.

Olen myös toivelistalle laittanut nuo hyvinkin kehutut ja kotimaiset Legends of Grimrock 1 & 2.
 
Olen myös toivelistalle laittanut nuo hyvinkin kehutut ja kotimaiset Legends of Grimrock 1 & 2.
Legend Of Grimrockeista on hyvä aloittaa. Ovat hyviä ja aloittelijaystävällisiä.

Ite innostuin genrestä DS:n aikoihin Etrian Odysseyn myötä. Ja ei oikein kokemusta länkkäri luolastoseikkailuista. Enemmän oon tykästynyt näihin japanilaisiin First Person Dungeon Crawlereihin eli sieltä suunnalta pystyn paremmin neuvoon hyviä. Esim. Etrian Odyssey-sarja, Demon Gazet, Shin Megami Tensei: Strange Journey, Labyrinth Of Refrain/Galleria. Undernautsia on kehuttu, mutta en ole itse ehtinyt sitä vielä aloittaa. @Wulfon on tainnut aika paljon pelata tätä länkkäripuolta.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta Grimrock ykkönen tuntui vähän laihalta sen jälkeen, kun pelaa Grimrock 2sta, joka tekee oikeastaan kaiken paremmin ja avautu dungeoneista myös ulkomaailmaan.

...ja Grimrock 2 tekee asiat niin hyvin, ettei yksikään muu perinteisempi dungeon crawler ole onnistunut kiinnostamaan, vaikka olen useampaa yrittänyt. Grimrockissa on minusta juuri sopiva suhde puzzlejen, tutkimisen ja taistelun välillä. Minua kiinnostaa näissä eniten juuri tutkiminen ja ongelmanratkaisu, jos peli on pelkkää taistelua niin ne käyvät aika yksitoikkoisiksi.

Ja kun taistelu on reaaliaikaista, niin se ei keskeytä muun pelin flowta. Toki yksinkertaisimmillaan taistelusta tulee vihollisen ympäri pyörimistä, kun yrittää väistellä iskuja. Mutta kun testasin esimerkiksi Bard's Talea ja Operenciaa, niin taistelut tuntuivat olevan ihan eri pelistä kuin kaikki muu.

Jos haluaa enemmän King's field tyylistä dungeon crawleria, niin jonkin aikaa sitten julkaistiin Lunacid, joka on tosin vielä early accessissa:



Pelasin siitä muutaman tunnin alkua, ja peli on hyvin taistelu/tutkimus painotteinen, puzzlea ei ole käytännössä juuri lainkaan.

Lisäksi hetki aikaa sitten julkaistiin



Tämä näyttää tavallaan mielenkiintoiselta, mutta minusta sen pikselimeno oli jo vähän liian rujoa. Demoa kokeilin. Ehkä pitäisi antaa vielä toinen yritys.
 
En pysty suosittelemaan mitään moderneja kun ei ole mitään tietoa niistä enkä harrasta, mut pakko hijackata pieni historialuento tähän.

Dungeon crawlerit oli vähemmän yllättäen just siinä ihan 80-luvun lopussa sellainen RPG alajaosto mitä oli japanissa koneille todella paljon. Siis jopa esim Compile teki omia pieniä dungeon crawlereitaan joita ei koskaan ollu suunniteltu täysihintaisiks peleiks. Miks dungeon crawlerit, koska niin monessa koneessa oli kyky näyttää korkeaa resoluutiota, tai paljon värejä ruudulla, muttei välttämättä kykyä siihen että kasa hahmoja liikkuis kuvan scrollatessa.

Toki sit erilaiset enemmän noh vähäpukeisuutta peleissään korostavat pelifirmat joista osa sai alkunsa juuri noihin aikoihin, teki peleistään dungeon crawler tyylisesti eteneviä, ja tollainen jatkui vielä ysärin loppuunkin. Tollainen oli siis yksinkertaisesti vaan että voidaan julkaista peli niin että laitevaatimukset ovat alhaisempia ja jos jotain voi pelata vaikka vuosia vanhalla koneellakin niin tottakai sille on sitten enemmän potentiaalisia ostajia.

Tollasia siis oli tyyliin niin paljon että voisin heittää tähän nopeasti jotain parikymmentä joissa monessa on jopa ihan tyylikästä värien käyttöä se pelin kaikki muu visuaalinen ilme ja estetiikka hyvin kohdallaan, siis jos ei katsota että onko joku peli h-peli vai onko siinä mitä kaikkea muuta.

Pistetääs esimerkkeinä vaikka XNA, Rouge no Densetsu, Themm: Harukanaru no Meikyuu, Gize XIX.

rouge-densetsu-1.jpg

rouge-densetsu-2.jpg

Kuvat Rougesta näytöstä edellisellä puhelimella, ja kuvasuhteet voi olla mitä sattuu kun en muista mikä näyttö oli käytössä kun otin noi. Mut tossa on hyvä esimerkki että peli on julkaistu 1995 mutta laitevaatimukset on tyyliin "kunhan on joku cpu ja 1986 vuoden graffasysteemi tai tarpeeks yhteensopiva"

Toki sit se 95% niistä on vain japanin kotimarkkinoille julkaistuille koneille, ja peleistä monesti tollaset on listattu visual noveleiks jossain mut dungeon crawler ropejahan ne on. Visual Noveleissa ei jouduta kattelemaan jotain metsäsokkeloa ja puita yleensä niin paljoa kuin noissa.
 
Tossa hyvä Steam ryhmä ruudukko crawlereista:

turselinkin mainitsema Islands of the Caliph vaikuttais hyvältä, mutta tosiaan graafisesti voi olla liiankin rujo isolle ruudulle. Toivottavasti ilmestyy myös ipadille ja muille mobiililaitteille, joille vois sopia paremmin. Grimrock 1:nkin pelasin ekan kerran läpi vasta ipadillä, kun se sille ilmestyi.
 
Bard’s tale trilogy ja IV löytyy Steam-kirjastosta, mutta en ole tohtinut aloittaa moisia.

Ystävällisenä varoituksena sitten ykköstä ja kakkosta pelanneena, että ne Bard's Talen remasterit eivät kokonaan onnistu peittämään sitä tosiasiaa, että pelit ovat sieltä 80-luvulta. Osaavat olla melkoisen armottomia.

Mutta Dungeon Crawlerit ovat ns. parasta bestiä. Paljon on hyviä nimiä seassa, joista mm. Legend of Grimrock onkin jo mainittu. Grimrock kakkosta en ole pelannut, mutta ensimmäinen on oikein mainio esimerkki siitä, millaisia nämä pelit muinoin olivat, vain muutamilla nykyaikaisemmilla mukavuuksilla höystettynä.

Jos haluaa suoraan syvään päätyyn hypätä, niin käsittääkseni Dungeon Master on klassikoiden klassikko, josta myös Grimrock on ottanut vaikutteita. Itseltäni tämä klassikko on vielä kokematta, mutta joku kerta vielä. Eye of the Beholder on toinen klassikko, joka on myös vaikuttanut vahvasti Grimrockiin. Jos uteliaisuutta on tähän EOB:hen, niin itseäni röyhkeästi mainostaen
Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.

Oma ikisuosikkini on kyllä Ultima Underworldit. Hankala sanoa kumpi niistä olisi parempi. Underworld 1 jos haluaa enemmän sitä luolastorymyämistä, kakkonen jos haluaa enemmän Ultimaa.

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.

Sitten jos ihan oikeasti haluaa lähteä itseään kiusaamaan, niin voi ottaa työn alle DOS-version ensimmäisestä Wizardrysta. HUOM! En suosittele tätä kenellekään, enkä ole vastuussa mistään vahingoista. yhtään mistään.
 
Yhtäkään Etrian Odysseytä pelaamatta sanon kuitenkin, että Etrian Odyssey III:ssa on yksi parhaista pelibiiseistä:





Mitä itse on tullut joskus sitten pelattua, niin tämmöisiä ainakin:
Eye of the Beholder
Dungeon Master
Bloodwych
Ancients 1: Death Watch


Tasan jokainen peli oli näistä minulle "pelejä ei kuulu pelata läpi" -asenteen pelejä, eli pelit voittivat armotta pelaajan ja jättivät kutkuttavan mysteerintunteen iäksi aivoon. Jossain Ancientsissakin varmaan päästiin johonkin kakkoskerrokseen maksimissaan ja siihen hyytyi peli, mutta siitä dungeonista jäi äärimmäisen miellyttävä tunne paikasta, jossa vain harva pääsee syvälle ja selviää sieltä vielä elävänä poiskin.


NESillähän on sitten toki myös Swords & Serpents.
 
Kiitoksia hyvistä vastauksista. Jonkinlaista yhteneväisyyttä havaittavissa suosituksissa. Kiitos @Miri :lle hyvästä historiikista, jota oli mielenkiintoista lukea!

Nyt on muutamat pelit laitettu tämän topicin myötä toivelistalle. Eivätpä ole kalliita normaalistikaan, mutta ei ehdi samantien pelaamaan niin hyvä odotella alennuksia.

@Wulfon hyviä videoita. Jäänyt moiset videot näkemättä. Se mikä on monessa pelissä fakta, niin täytyy ottaa se asenne ja adapoitua siihen, että on vanha peli; joka usein tarkoittaa armotottomampaa menoa. Ei pidetä kädestä kiinni. Mutta vaikeusasteasioista olen päässyt nauttimaan Souls-pelien myötä ja Morrowindin läpipeluu oli itselle melkoinen harjoitus, mitä tulee vanhan meiningin tottumiseen.
 
Grimrock kakkosta en ole pelannut

Voisit korjata tämän puutteen välittömästi, jos kerta ykkönen oli mieleen. Jatko-osan olen pelannut kahdesti läpi (tai oikeastaan 2,5 kertaa), ja edelleen olo että voisin palata sen pariin tai jopa poikkeuksellisesti tutkia modeja. Maailma, tunnelma, puzzlet, taistelut, salaisuudet. *chefs-kiss* Jos kolmas osa tulisi nyt, ostaisin sen välittömästi.

Grimrock 2ssa ei sitten mielestäni kannata liikaa katsoa mitään hahmonkehitysohjetta tai muuta - peli on mielestäni hyvin armoa antava sen suhteen, ettei hahmoja tarvitse optimoida. Ensimmäisellä pelikerralla esimerkiksi pelin valmisparty on oikein hyvä valinta. Siinä tosin on yksi tuliaseita käyttävä, jotka on ehkä Grimrockin hankalimmat aseet, mutta esimerkiksi itse pelasin Hardilla suoraan valmispartylla ja alun jälkeen vaan siirryin tuliaseiden käyttäjällä panostamaan missile weaponsiin. Lähinnä mukana olisi suositeltavaa olla yksi joka osaa alkemiaa ja toinen joka osaa taikoa.

Ja vaikka ei ole enää dungeon crawler, niin suosittelen pelaamaan myös samojen tekijöiden toisen pelin, Druidstonen, joka on vuoropohjaista taktiikkaa - mutta vähemmän random ja enemmän puzzlemaisempi kuin useimmat muut.

Tulevista peleistä olen pitänyt mielessä myös tällaiset:



...tosin huvittavaa, että traileri mainostaa "available 2019", ja nyt jokin aika sitten paljastettiin vihdoin 22.3.2024, jolloin silloinkin päästään ilmeisesti vasta early accessiin. Hiljaa hyvä tulee, toivottavasti.



Monomyth onkin sitten jo vapaalla liikkuvuudella, ei vain ruutuihin sidottu.



Neverlooted Dungeon myös vähän erilainen, kun se on vapaalla liikkuvuudella, ja peli on osittain "komedia". Keskittyy eniten siihen, että tyrmä on täynnä äkkikuolema-ansoja, mutta henkiinherätyspiste on sitten aina lähellä. Demoa testasin, ja tuntui että joka toisessa arkussa ja seinässä oli jonkinlainen ansa, joten pian jokaikiseen asiaan suhtautuu suurella varauksella.
 
Viimeksi muokattu:
Piti sanoa vielä, että on ehkä vähän tylsää että kaikki dungeon crawlerit tuntuu sijoittuvan fantasiamaailmaan, jossa kompataan luolastoja ja hämäriä linnoja.

Vaporum ja sen jatko-osa on ilmeisesti ainoa, joka sijoittuu edes steampunkiin. Se on ilmeisesti pelattavuudeltaan aika lähellä Grimrockeja, mutta olen kuullut myös paljon kritiikkiä että Vaporum olisi vähän liikaa laatikoidenliikuttelupuzzleja, ja puzzlet olisivat usein showstopper koska peli on niin suoraviivainen. On minulla nämäkin olleet odottelemassa sopivaa alennusta.

Mutta eikö tälläistä grid-movement dungeon crawleria voisi saada joskus sijoittumaan nykyaikaan, avaruuteen, tai johonkin ihan muunlaiseen maailmaan? Tuntuu jämähtäneen pitkälti yhdenlaiseen settingiin. Minua kiinnostaisi suuresti jonkinlainen Grimrockin ja survival horrorin yhdistelmä, esimerkiksi Grimrockin pelityyli Resident Evilin Raccoon Cityn kujilla, poliisiasemalla ja kartanossa olisi potentiaalisesti ihan loistava kombinaatio. RE-tyyliset puzzlet ja salaovetkin sopisivat kuin nenä päähän.
 
Yläviistosta/ylhäältä kuvatuista ei tainnu olla viel puhetta. Reaaliaikaisista ainaki Diablo 2 Resurrected on wörtti. Ite pelasin alkuperäistä+lisäriä aikoinaan satoja tunteja. Kolmonen ja nelonen ei oo enää napannu eikä muitakaan vastaavia oo jaksanu enää kokeilla (Path of Exile, Grim Dawn, Hades, jne.). Ehkä uudemmista peleistä jotku on jo pelattavuudeltaan parempia/helpommin lähestyttäviä ku Diablo 2.
Vuoropohjaisia ruutuihin sidottuja ylhäältä tai yläviistosta kuvattuja onki sit pilvin pimein, esim. kaikki berliinin tulkinnan mukaiset rogueliket sekä monet vanhat crpg:t, kuten Ultimat.
 
Jotkin pelit mitkä ei ole roguelike saattaa kans tuoda ylimääräisenä vähän niinkuin bonuksena kaiken päälle roguemaisen ylimääräisen dungeonin. Joudun vähän spoilaamaan jos kerron näistä, mutta SAO HR ja Fatal Bullet molemmat sisältää randomina generoidun monikerroksisen dungeonin ylimääräisenä pelattavana.

Toisessa ideana jokaisessa dungeonin kerroksessa on löytää avain jolla voi käyttää warppia seuraavaan kerrokseen, kaikki mahdolliset ansat, hahmoja jahtaava kuolematon viikatemies, yms jutut löytyy. Kuten löytyy myös poikkeuksellisen supervahvoja vihollisia joiden kanssa joutuu miettimään että meneekö vain ohi vai ottaako kuitenkin riskin koska siitä voi saada jotain aivan poikkeuksellisen hyödyllistä. Myös pelin säännöt sen mukaan että miten esim healerit toimii tai ei toimi, muuttuu ihan erilaiseks ja se käytännössä pakottaa muuttamaan tiimiään ja keskittymään ihan erilaisiin kykyihin kuin mitä normaalisti pelissä ehkä käyttäis koska se selviäminen ei olekaan niin simppeliä. Ainiin ja lisänä on uhka että tarpeeksi tunaroimalla voi menettää jonkun hahmon pysyvästi.

Toisessa sit randomina generoitu dungeon on ikäänkuin oma lisäosansa ja kiero juttu onkin siinä että menetät kaikki varusteet, kaikki tasot, kaikki skillit yms (tai et menetä mut mitään et saa ottaa mukaan). Eli sinne mennessä aloitetaan pohjalta vaikka olisit ollu 300 tasolla pelin tehokkaimpien aseiden kanssa. Tiettyjen kerrosmäärien välissä voi käydä ulkona, ja kerrokset resetoituu ja generoituu uudestaan erilaiseks mikäli teet näin. Jos normisti pelissä voit tehdä tietynlaisen buildin ja nojata tiettyihin varusteisiin, niin tossapa joudutkin miettimään koko kuvion uusiks, koska ei ole mitään varmuutta siitä että saisit samoja varusteita. Myöskään aseita kun ei voi kehittää niin olet sen armoilla mitä ominaisuuksia sellaisissa on mitä satut tuolta matkalla saamaan. Se mikä tosin säilyy on hahmon taito toimia tietyn aselajin kanssa, eli jos oot vaikkapa haulikkojen kanssa 1000/1000 sujut niin käytät sitä hyvin kyllä myös tuolla jos saat sellaisen.

Ja se ketkä kannattaa ottaa mukaan sinne voi olla ihan erilaista kuin ketkä olisi mukanasi normipelissä koska jos et voi kikkailla sen kanssa mitä aseita pidät, mitä erikoisominaisuuksia hahmojen varusteissa on, miten kehität niitä yms, niin joku taustalta vihuille ikäviä statuksia sniputtava tyyppi joka ei ole siellä ottamassa pahiten iskua, voikin olla oikein pätevä tollaisessa. Tossa on sit vielä toinen kiero juttu, eli normaalisti kun joku hahmo on nurin niin se on vain siinä maassa niin kauan kunnes joku käyttää skilliä jolla elvyttää, tai elvyttää sen ihan perinteisesti. Tossa dungeonissa onkin sitten 10 sekunnin sääntö eli jos joku kavereista on maassa 10 sekuntia, niin se vain katoaa, eikä sitä saa takaisin ellei maksa penaltyä, jonka voi tehdä vain dungeonin ulkopuolella.

Koska voitto tai häviö tossa perustuu todella vahvasti siihen miten itse johdat hyökkäystä, ja miten omilla toimillas edistät sitä että oman tiimin muut jäsenet toimii tehokkaasti, niin on hyvin helppo tehdä sellainen virhearvio että siellä onkin jotain todella vaarallista vastassa, ja se sai just pistettyä monta tiimistäsi nurin. 10 sekkaa aikaa, onnea vaan että ehdit elvyttää useamman samalla kun varot ettei se pistä sinuukin hengiltä.

Ajattelin vaan mainita koska veikkaisin että noista ei ole monella tietoa, noi siis on sen kokoisia ja monipuolisia että vois puhua peleistä pelin sisällä.
 
Yläviistosta/ylhäältä kuvatuista ei tainnu olla viel puhetta. Reaaliaikaisista ainaki Diablo 2 Resurrected on wörtti. Ite pelasin alkuperäistä+lisäriä aikoinaan satoja tunteja. Kolmonen ja nelonen ei oo enää napannu eikä muitakaan vastaavia oo jaksanu enää kokeilla (Path of Exile, Grim Dawn, Hades, jne.). Ehkä uudemmista peleistä jotku on jo pelattavuudeltaan parempia/helpommin lähestyttäviä ku Diablo 2.
Vuoropohjaisia ruutuihin sidottuja ylhäältä tai yläviistosta kuvattuja onki sit pilvin pimein, esim. kaikki berliinin tulkinnan mukaiset rogueliket sekä monet vanhat crpg:t, kuten Ultimat.

Tämmöset Diablon kaltaset, omasta mielestä action rpg:t on oma juttunsa temponsa puolesta. Mut hyviä nekin, etenkin jos kaipaa semmosta nollat taulussa pelailua omalla tapaa.
 
Tämmöset Diablon kaltaset, omasta mielestä action rpg:t on oma juttunsa temponsa puolesta. Mut hyviä nekin, etenkin jos kaipaa semmosta nollat taulussa pelailua omalla tapaa.
Dungeon crawler on genrenä/käsitteenä tosiaan aika laaja ja monet action rpg:t, kuten Diablot, kuuluu hyvin vahvasti sen alle aivan kuten monet vuoropohjaisetkin rpg:t. Diabloja käsittääkseni pidetään jopa Dungeon crawler genreä vahvasti määrittävinä peleinä. Pelin tempo ei tietääkseni ole mikään rajaava tekijä vaan se, että sijoittuuko pelin miljöö ja kietoutuuko pelin mekaniikat/vastukset/puzzlet yms. pääasiassa luolastoihin.

Toiseksi en usko, että ihan kaikkia action rpg:tä voi ihan nollat taulussa pelailla. Tässäkin ketjussa on mainittu muitakin action rpg pelejä (esim. Ultima Underworld), jotka kuuluu yhtälailla myös dungeon crawl genreen.
 
Viimeksi muokattu:
Dungeon crawler on genrenä/käsitteenä tosiaan aika laaja ja monet action rpg:t, kuten Diablot, kuuluu hyvin vahvasti sen alle aivan kuten monet vuoropohjaisetkin rpg:t. Diabloja käsittääkseni pidetään jopa Dungeon crawler genreä vahvasti määrittävinä peleinä. Pelin tempo ei tietääkseni ole mikään rajaava tekijä vaan se, että sijoittuuko pelin miljöö ja kietoutuuko pelin mekaniikat/vastukset/puzzlet yms. pääasiassa luolastoihin.

Toiseksi en usko, että ihan kaikkia action rpg:tä voi ihan nollat taulussa pelailla. Tässäkin ketjussa on mainittu muitakin action rpg pelejä (esim. Ultima Underworld), jotka kuuluu yhtälailla myös dungeon crawl genreen.

No juu, kirjoitin vähän kiireessä viestini, ja ulosanti oli mitä oli. Ja ei toki nollat taulussa voi kaikkea. Dungeon crawlerien alle menee paljon toisistaan poikkeavia pelejä tosiaan. Ehkä omissa ajatuksissa haen tällä hetkellä rauhaisampaa/taktikoivampia pelejä. Ei sillä, etteikö vaikkapa Diablossa ja Path of exilessä pitäisi olla ymmärrystä metasta tai siitä, miten voi pelata tehokkaasti ja keskittyäkin pelaamiseen. Vaikka PoE on arpg ja dungeon crawler, niin sitten ylä-/alakategoriassa eri maata kuin vuoropohjaiset grideissä liikuskeltavat pelit.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös Bottom