Parhaat pelivuodet

max23

Banned
NES-Retro Apprentice
Viestit
851

Maine:

Kotakun artikkelista innostuneena nyt voisi hieman kartoittaa resnetrolaisten lempparivuosia pelijulkaisujen osalta, elikkä tänne voisi listailla vuosilukemia ja siihen perään pelejä mitä on julkaistu kyseisenä vuonna. Mietin hieman että mitä pelejä tähän olisi järkevää ottaa mukaan, niin tässäpä diktaattorin elkein alustavat säännöt (saa olla eri mieltä, sääntöjä voidaan muuttaa enemmistön fiiliksen mukaan):
  • Remaket ja remasterit hyväksytään
  • Pelien alkuperäinen julkaisuvuosi alustoineen jyrää muut "identtiset" (ei tartte ruveta saivartelemaan) versiot (esim. jos peli julkaistiin japaniassa 1986 ja euroopassa 1987, niin 1986 on se vuosiluku mitä käytetään)
  • DLC:t rajataan tästä pois vaikka olisi kuinka merkittävä lisäys (esim. Diablo 2: Lord of Destruction)
  • Poikkeustapauksia varmasti löytyy ja niihin reagoidaan tilanteen mukaan (esim. hyväksytäänkö pelien Arcade-versiot, ehkä ei?)
  • :radi: määrää
  • Bra vibbar
Koitan päivitellä tähän aloituspostaukseen jengin postaamia vuosia pelien kera, jotta näistä saisi jonkinlaisen näpsäkän koonnin aikaiseksi. Tässä ei nyt haeta sitä yhtä selkeästi parhaista parhainta pelivuotta, vaan pidetään meininki semmottis avoimempana ja listaillaan mahdollisimman kattavasti hyviä pelejä per vuosi. Paras pelivuosi -äänestyksen voinee laitella vireille sitten joskus myöhemmin. Tästä lähtee Wikipedian year in video games listaukset, mistä löytyy varsin kattavasti eri vuosina julkaistuja pelejä. Ja tosiaankin KAIKKI pelit hyväksytään listalle, jos pelillä on itselle jotakin isompaa arvoa. Kenenkään mielipidettä ei syrjitä (muuten kuin sääntöjen osalta).

Nappaan alkuun tuolta Kotakun artikkelista mainitut vuodet peleineen sen ihmeempiä pelilisäyksiä laittamatta, päivittelen tilannetta ja muotoilua myöhemmin lissöö (modet voivat toki sörkkiä listaa jos iskee ahdistus meikän hitaudesta :gnasher:).

EDIT: ei jeesus mikä duuni tämän päivittelyssä tulee olemaan, nyt haukkasin hopeeta.

----------

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.
 
Hieman tähän liittyen Io-techin foorumilla on myös hyvä topici, jossa jokainen listaa "vuoden peli" pelinsä jokaiselle vuodelle, lähtien siitä vuodesta kun itse tuntuu parhaimmalta. Io-techin topic:


Tämä julkaisuvuosi ei sitten ole yksiselitteinen, kun PAL/NTSC alueelle pelit tulivat vielä 1990-2005 selvästi eri aikaan. Tai siis onhan tämä aloituspostauksessa määritelty mitä käytetään, mutta silloin menneisyydessä ei esim. juuri kukaan suomalainen vielä pelannut 2001 GC/Xbox -pelejä, kun konsolit saavuttivat maan vasta 2002.

1999 on varsin hyvä vuosi ainakin PC-pelaajalle:

Kirjaudu tai rekisteröidy katsoaksesi spoilerin sisällön.
 
Viimeksi muokattu:
2000-2010 välillä oli paljon hyviä pelivuosia, mutta ehkä sen vuoksi mikään niistä ei jäänyt erityisemmin mieleen. Ehkä alkeellisempi rauta mahdollisti suuremmat riskit ja lyhyemmät kehitysajat, minkä vuoksi tarjonta tuntui yltäkylläiseltä. Sen jälkeen on ollut hiljaisempaa, mutta selkeä valopilkku oli vuosi 2017. Tuo vuosi toi mukanaan maailman parhaan pelikonsolin ja sen käsittämättömän julkaisuvuoden tarjonnan. Katsotaanpa miltä 2017 Switchillä näytti:

-maaliskuu: The Legend of Zelda: Breath of the Wildia parempaa julkaisupeliä voikaan tuskin toivoa. Kaavoihinsa kangistuneen pelisarjan dekonstruktiossa yhdistelmä uutta, vanhaa ja lainattua saavatsarjan peruspilarit maistumaan väkevämpänä kuin koskaan.
-huhtikuu: Mario Kart 8 Deluxen sopivan raskas ajotuntuma ja laaja sisältö tekevät tästä marioautoista parhaan.
-toukokuu skip
-kesäkuu: ARMS oli mukava piristysruiske täysin tuoreilla nintendohahmoilla. Muuten lähinnä satunnaista hupia
-heinäkuu: Splatoon 2 sai minut kokemaan taas sen, miltä tuntui lapsena ensimmäistä kertaa pelata Marioa, Zeldaa tai Pokémonia. Loistavasti suunniteltu peli mekaniikoista kontrolleihin ja niitä tukeviin hauskoihin hahmoihin.
-elokuu: Sonic Mania olikin paras Sonic.
-syyskuu: Golf Story. Mario Golf ilman Marioa pelittää hyvin, ja maailmassa on runsaasti persoonallisuutta.
-lokakuu: Super Mario Odyssey korjasi kaikki 64:n ja Sunshinen ongelmat, ja teki keräilystä ja tutkimisesta hauskaa myös Marion kontekstissa.
-marraskuu: skip, mutta tykkäsin DOOMin käännöksestä paljon. Se osoitti, että Switchillä voi pelata myös isoja kolmannen osapuolen julkaisuja.
-joulukuu: Xenoblade Chronicles 2... ei ollut ihan makuuni, mutta iso julkaisu jolla on faninsa. Ympäristösuunnittelu ja musat pärisevät.

Vaikka 2017 oli suveneeristi Nintendon vuosi, oli muillakin alustoilla kovat piipussa. Switch ei jäänyt vuoden ainoaksi konsolihankinnaksi, vaan nyt koitti viimein aika hommata pleikkarinelonen talouteen. Liki kymmenen vuoden odotuksen jälkeen Persona 5 lunasti kaikki odotukset (Japanissa jo 2016 toim. huom.). Nier: Automa ja Yakuza 0 odottavat yhä vuoroaan.

Ja pelejä vaan tulvi joka ikkunasta. Divinity: Original Sin II kuulosti ja näytti siisitiltä, mutta se ei ole tasohyppely, joten se on jäänyt pelaamatta. Hollow Knight näki myös päivänvalon ja osoittautui kulahtaneen genrensä parhaimmistoon kuuluvaksi. Ja sanokaa mitä sanotte PUBGista ja Fortnitesta. Uuden battle royale genren syntyminen oli jännittävää aikaa, ja pelien avoimet ympäristöt ja leikkikalumaiset mekaniikat yllyttivät pelaajat luomaan itse omat ikimuistoiset seikkailunsa.

*EDIT* Ja miten unohdin 3DS:n täysin? Etrian Odyssey V (Japanissa jo 2016 toim. huom.) on aivan yhtä tykkiä seikkailua kuin sarjan aiemmat osat. Yksi parhaista peleistä esittelemänä DS-tuoteperheen taikaa - ja siksi sarja tulee kuolemaan 3DS:n myötä. Metroid: Samus Returns tuli ja meni, tykkäsin paljon.

Paljon pelejä jäi varmasti vielä tältä vuodelta mainitsematta, mutta ne aukot jäävät muiden käyttäjien täytettäväksi.
 
Viimeksi muokattu:
  • Pelien alkuperäinen julkaisuvuosi alustoineen jyrää muut "identtiset" (ei tartte ruveta saivartelemaan) versiot (esim. jos peli julkaistiin japaniassa 1986 ja euroopassa 1987, niin 1986 on se vuosiluku mitä käytetään)
Roskiin tällainen "japanissa mario julkastiin '85 japanissa, joten se on pelivuoden '85 peli, ei '87 vaikka kukaan täällä ei sitä kokenutkaan vuonna '85". Olen myös fine jos päivitetty versio pelistä pääsee listalle, niin kuin itse listasit mm. RE4:n 2007-peliksi.
 
2000-2010 välillä oli paljon hyviä pelivuosia, mutta ehkä sen vuoksi mikään niistä ei jäänyt erityisemmin mieleen. Ehkä alkeellisempi rauta mahdollisti suuremmat riskit ja lyhyemmät kehitysajat, minkä vuoksi tarjonta tuntui yltäkylläiseltä. Sen jälkeen on ollut hiljaisempaa, mutta selkeä valopilkku oli vuosi 2017. Tuo vuosi toi mukanaan maailman parhaan pelikonsolin ja sen käsittämättömän julkaisuvuoden tarjonnan. Katsotaanpa miltä 2017 Switchillä näytti:

-maaliskuu: The Legend of Zelda: Breath of the Wildia parempaa julkaisupeliä voikaan tuskin toivoa. Kaavoihinsa kangistuneen pelisarjan dekonstruktiossa yhdistelmä uutta, vanhaa ja lainattua saavatsarjan peruspilarit maistumaan väkevämpänä kuin koskaan.
-huhtikuu: Mario Kart 8 Deluxen sopivan raskas ajotuntuma ja laaja sisältö tekevät tästä marioautoista parhaan.
-toukokuu skip
-kesäkuu: ARMS oli mukava piristysruiske täysin tuoreilla nintendohahmoilla. Muuten lähinnä satunnaista hupia
-heinäkuu: Splatoon 2 sai minut kokemaan taas sen, miltä tuntui lapsena ensimmäistä kertaa pelata Marioa, Zeldaa tai Pokémonia. Loistavasti suunniteltu peli mekaniikoista kontrolleihin ja niitä tukeviin hauskoihin hahmoihin.
-elokuu: Sonic Mania olikin paras Sonic.
-syyskuu: Golf Story. Mario Golf ilman Marioa pelittää hyvin, ja maailmassa on runsaasti persoonallisuutta.
-lokakuu: Super Mario Odyssey korjasi kaikki 64:n ja Sunshinen ongelmat, ja teki keräilystä ja tutkimisesta hauskaa myös Marion kontekstissa.
-marraskuu: skip, mutta tykkäsin DOOMin käännöksestä paljon. Se osoitti, että Switchillä voi pelata myös isoja kolmannen osapuolen julkaisuja.
-joulukuu: Xenoblade Chronicles 2... ei ollut ihan makuuni, mutta iso julkaisu jolla on faninsa. Ympäristösuunnittelu ja musat pärisevät.

Vaikka 2017 oli suveneeristi Nintendon vuosi, oli muillakin alustoilla kovat piipussa. Switch ei jäänyt vuoden ainoaksi konsolihankinnaksi, vaan nyt koitti viimein aika hommata pleikkarinelonen talouteen. Liki kymmenen vuoden odotuksen jälkeen Persona 5 lunasti kaikki odotukset (Japanissa jo 2016 toim. huom.). Nier: Automa ja Yakuza 0 odottavat yhä vuoroaan.

Ja pelejä vaan tulvi joka ikkunasta. Divinity: Original Sin II kuulosti ja näytti siisitiltä, mutta se ei ole tasohyppely, joten se on jäänyt pelaamatta. Hollow Knight näki myös päivänvalon ja osoittautui kulahtaneen genrensä parhaimmistoon kuuluvaksi. Ja sanokaa mitä sanotte PUBGista ja Fortnitesta. Uuden battle royale genren syntyminen oli jännittävää aikaa, ja pelien avoimet ympäristöt ja leikkikalumaiset mekaniikat yllyttivät pelaajat luomaan itse omat ikimuistoiset seikkailunsa.

*EDIT* Ja miten unohdin 3DS:n täysin? Etrian Odyssey V (Japanissa jo 2016 toim. huom.) on aivan yhtä tykkiä seikkailua kuin sarjan aiemmat osat. Yksi parhaista peleistä esittelemänä DS-tuoteperheen taikaa - ja siksi sarja tulee kuolemaan 3DS:n myötä. Metroid: Samus Returns tuli ja meni, tykkäsin paljon.

Paljon pelejä jäi varmasti vielä tältä vuodelta mainitsematta, mutta ne aukot jäävät muiden käyttäjien täytettäväksi.
Törkeän kova vuosi. Nintendo tosiaan ampui koko lastinsa 2017. Lisätään tuohon vielä Resident Evil 7 ja Mario + Rabbids Kingdom Battle (joka oli ensin pelaamatta paskaa koska Ubisoft, mutta pelaamisen jälkeen yllättävän hyvä)
 
1998 oli hyvä vuosi
-Halflife
-Starcraft
-Metal Gear Solid
-Zelda Ocarina of Time
-Grim Fandango
-Resident Evil 2

ja Pokemon Red, Blue tulivat jenkkeihin.
Legendaarinen pelivuosi. Lisätään vielä ainakin Banjo-Kazooie ja F-Zero X.
 
juuuuuh kyllä on kova vuosi kun unohdan nää mariotkin välistä. Mario + Rabbids: Kingdom Battle oli todella hyvä ollakseen Ubisoftin pelaamatta paskaa pökäle.
 
Roskiin tällainen "japanissa mario julkastiin '85 japanissa, joten se on pelivuoden '85 peli, ei '87 vaikka kukaan täällä ei sitä kokenutkaan vuonna '85". Olen myös fine jos päivitetty versio pelistä pääsee listalle, niin kuin itse listasit mm. RE4:n 2007-peliksi.
Kopioin suoraan sen kummempia tarkasteluita Kotakusta, niin kuin etevimmät osasivat ehkä lukea ekasta viestistä. Korjaan tarvittaessa erheitä, tällai tiedoksenne arvon herra.

VIELÄ en ehdi korjailemaan koska töitä pitää tehdä, kassotaan illemmalla tilanteet ns. ajan tasalle.
 
1994-2005 on semmoista aikaa ollu miltä voi poimia minkä vaan vuoden ja löytyy kasapäin semmoisia just itelle mieluisia pelejä joita ei mikään myöhempi tule koskaan ylittämään, laadun ja nostalgian yhteisvaikutuksesta. Kattoo jos jaksais käydä noita vuosia tarkemmin yksittäin läpi, ja koittaa valita jonkun tietyn.

Myöhemmin 2015 on ollu todella jees muistoissa, eturivissä Witcher 3 ja MGSV oli ihan yhtä kovia kuin noitten aikaisempien suosikkivuosien parhaat pelit.
 
93 paras koska Mortal Kombat II Arcadeen, Link’s Awakening GB:lle ja listaan täytyy ehdottomasti päivittää myös PC Engine CD

Castlevania: Rondo of Blood

 
Takaisin
Ylös Bottom